Hej allihopa, jag är ny på den här sidan. Jag behöver råd. Jag behöver bygga en uteplats altan som den på bilden. Vad behövs för den?

• Bild av en elegant uteplats altan med möbler på taket av en garageinfart som rymmer bilar, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilar i ett garage under en altan med trappa, markerat med orange kontur.
    Skapa konto
Välkommen till forumet!
Men, ojojoj, vad menar du att du behöver bygga egentligen? Vad är utgångspunkten för bygget? Ett färdigt hus, en grop i marken, en hyreslägenhet på 5:e våningen på Södermalm, eller vad?

Cruzze Cruzze skrev:
Välkommen till forumet!
Men, ojojoj, vad menar du att du behöver bygga egentligen? Vad är utgångspunkten för bygget? Ett färdigt hus, en grop i marken, en hyreslägenhet på 5:e våningen på Södermalm, eller vad?
Jag funderar på att bygga en altan med parkering. till det huset?

• Tegelhuset med en altan och tät vegetation, bredvid en gata. Möjligt projektområde för altan och parkering.
    Skapa konto
Husen du visar som exempel behöver, förutom två tyska vita lyxbilar av sedan-typ, ingång till huset i markplan. Har du allt detta på plats redan?

• Haha
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Husen du visar som exempel behöver, förutom två tyska vita lyxbilar av sedan-typ, ingång till huset i markplan. Har du allt detta på plats redan?
Hahaha Jag har ett bättre märke än tyska bilar, där finns Volvo, den svenska industrins stolthet.

U
Klart det går, gissar att det kostar runt en miljon. Du murar upp väggar och gjuter valv/tak över.
Men största frågan är om du har byggrätt kvar på tomten. Det kommer kräva bygglov

• Gilla
Maher Ramadan
  • Laddar…
M Maher Ramadan skrev:
Hahaha Jag har ett bättre märke än tyska bilar, där finns Volvo, den svenska industrins stolthet.
Hahaha, inte alls, faktiskt. Ägs av Geely så det är numera den kinesiska statens och den kinesiska industrins stolthet.
Har du närbilder på undervåningen i markplan? Är det suterräng?

Själva altanen/verandan behöver ju inte vara så komplicerad. Det är ju som vilken veranda som helst, bara att man har lite högre pelarare istället för plintar. Därefter kommer frågan hur lyxig den ska vara/se ut.
Det största arbetet ser ut att vara planering av tomten.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Huset står på berg, du har berg framför ner mot gatan som måste bort utan att orsaka sprickor osv.
Allt går ju att göra men en ren killgissning är minst 1,5-2 Mkr för att göra det du vill.

Ja & sen tillkommer bilarna naturligtvis 😀

D dilemma skrev:
Huset står på berg, du har berg framför ner mot gatan som måste bort utan att orsaka sprickor osv.
Allt går ju att göra men en ren killgissning är minst 1,5-2 Mkr för att göra det du vill.

Ja & sen tillkommer bilarna naturligtvis 😀
Med eller utan 200 kvadratmeter polerad marmor att köra på?

Tomture61
M Maher Ramadan skrev:
Jag funderar på att bygga en altan med parkering. till det huset?
Det första som måste undersökas är om du har tillräckligt med mark att bygga på .
Jag själv har 4 m till områdets väg men denna mark (fast det är min) får ej bebyggas , det är prickad mark .

A AG A skrev:
Själva altanen/verandan behöver ju inte vara så komplicerad. Det är ju som vilken veranda som helst, bara att man har lite högre pelarare istället för plintar. Därefter kommer frågan hur lyxig den ska vara/se ut.
Det största arbetet ser ut att vara planering av tomten.
Terrassen på bilden har två pelare med en rejäl fribärande öppning så det är mer komplicerat än du får det att låta. Det krävs ett gjutet betongvalv om det skall vara utrymme under likt bilden. Annars krävs fler pelare.

S Sputnic skrev:
Terrassen på bilden har två pelare med en rejäl fribärande öppning så det är mer komplicerat än du får det att låta. Det krävs ett gjutet betongvalv om det skall vara utrymme under likt bilden. Annars krävs fler pelare.
Att bygga en veranda likt den på bilden har ytterligare många fler svårigheter. Men, med tanke på huset TS visar, tvivlar jag starkt på att han eftersträvar all den lyx och flärd som verandan på bilden.
Jag syftade på en veranda med samma princip. Alltså ett verandadäck, med carport under. En sådan veranda kan ha flera pelare.

• Gilla
Maher Ramadan
  • Laddar…
Verka ju redan på plats, bredda lite och asfaltera här, kanske få förstärka någo pelarn på altan.

• Hus med träaltan och pelare, omgiven av träd, med gula markeringar som visar möjlig framtida asfalteringsområde.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.