Satsuki
Har en trapp i hus fr 1976. Vagnstycken i furu.
Mellan vagnstycket och vägg är det ett 2-4 mm mellanrum. Förstår eg inte hur men så är det, oklart hur det sett ut från början men när de tapetserade 1990 satte de tapeten ut på vagnsstycket, vilket är urfult. Jag har nu tapetserat om och funderar på hur man bäst blir av med glappet. Om det funnits någon list eller fogmassa från början vet jag inte, men jag har inte sett några spår efter endera.

Har funderat på mjukfog men tror det blir svårt att få snygg då avståndet mellan trappa och vägg varierar fr 0-4 mm. Har också funderat på kvartslist, men det ser kanske provisoriskt ut? Se bild för illustration av situationen…
Ojämnheten mot väggen är rester av gammal tapet, skall självklart slipas/skrapas bort.

Glapp mellan trätrappa och tapetserad vägg, med ojämn kant på grund av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort?

T
Sätt en smyglist på vangen som du anpassar till väggens ojämnheter.
Tar lite tid och är pyssligt men blir bra.

Magnus E K
Är det tänkt att köras en barnvagn på kanten?

Satsuki
Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det tänkt att köras en barnvagn på kanten?
Nix, länge sedan vi hade barnvagn i detta huset. Men vill gärna att det ser prydligt och avslutat ut…

Samma i mitt -76 hus. Jag la en mjukfog. Förvånansvärt sällan jag tänker på den fogen efter slutfört jobb.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.