Själv kör jag firmabil på min egen firma så jag har dåg koll på hur villkoren brukar se ut för en anställd med firmabil numera.

Bakgrund. En yngre släkting med familj köpte bil för dygt 1,5 år sedan. Bilen hade gått som firmabil med företagsleasing innan. De köpte den från leasingföretaget.

Nu har det visat sig finnas ett fel, som bör täckas av maskinskade momentet i försäkringen. Släktingen är dock orolig, för verkstaden har upptäckt att någon har utfört en fulreparation av felet tidigare, med typ. plastic padding. Fulreparationen har förvärrat felet, som nu kommer att kosta i storleksordningen 150 000 att åtgärda. Är rädd att förs. bolaget skall neka ersättning pga. fulreparationen.

Det har inte framgått från verkstaden hur mycket av kostnaden som beror på fulreparationen.

Och då blir man ju lite förvånad. Varför gör någon en fulreparation för ett fel som täcks av garanti/försäkring? Visserligen ca 5000 i självrisk på försäkringen.

För mig känns det orimilgt att Leasingföretaget skulle göra en sådan fulreparation (eller?), en av de större i branschen. Och företaget som leasat bilen, varför skulle de låta göra en fulreparation, för att spara 5000 i självrisk? Även att göra fulreparationen kan ju inte vara helt gratis.

MEN om det är så att självrisken kan gå på den anställde som kört bilen, så skulle det ju möjligen kunna finnas en möjlig logisk förklaring.

Det finns massa olika sorters avtal för förmånsbilar (det som i dagligt tal kallas tjänstebil). Allt ifrån förmånliga avtal där företaget står för allt och arbetstagaren betalar förmånsvärde till mindre förmånliga avtal där det ska vara kostnadsneutralt för företaget och alla kostnader ska vidare till den anställde genom löneavdrag. Det senare är det nog nästan större antal som har idag, men de är ju de förmånliga som de flesta pratar om. Så inte alls omöjligt att den tidigare föraren försökt komma undan en självrisk genom egen lösning än att lämna in.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fast om ex, en självrisk förs vidare till den anställde, så är den ju fortfarande avdragsgill för arbetsgivaren, så det borde ju bli ett bruttolöneavdrag, med arbetsgivaravgift osv. Borde bli för lite avdrag för att hålla på och strula sådär.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men gäller inte nya KKL här?
Så borde inte släktingen kunna hänvisa till att felet var ursprungligt när de köpte bilen? 🤔

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Men eftersom den anställda har en självrisk (som den troligen inte vet exakt hur hög den är) så anmäler den aldrig någon skada av rädsla för kostnader och administration utan istället så löser den det med plastic padding. 🙄 Jag säger inte att det måste vara så, men det är absolut möjligt.

Hur ska man använda KKL för en bil man haft 1,5 år? Den köptes ju begagnat och kan därmed inte förväntas vara i nyskick och den har ju fungerat i 1,5 år så kan man då säga att det varit ett ursprungligt fel? Dom har ju inte heller blivit nekade ersättning från försäkringen, de är bara rädda för det.

Vad är det för fel vi pratar om?

Hemingway Hemingway skrev:
Men eftersom den anställda har en självrisk (som den troligen inte vet exakt hur hög den är) så anmäler den aldrig någon skada av rädsla för kostnader och administration utan istället så löser den det med plastic padding. 🙄 Jag säger inte att det måste vara så, men det är absolut möjligt.

Hur ska man använda KKL för en bil man haft 1,5 år? Den köptes ju begagnat och kan därmed inte förväntas vara i nyskick och den har ju fungerat i 1,5 år så kan man då säga att det varit ett ursprungligt fel? Dom har ju inte heller blivit nekade ersättning från försäkringen, de är bara rädda för det.

Vad är det för fel vi pratar om?
KKL gäller vid köp hos bilhandlare vad jag förstår.
Inom två år är det handlaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inom två år är det handlaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt.
Fast hur skall det tolkas? Felet har ju givetvis funnits när handlaren sålde den, men det är knappast ett fabrikationsfel med plastic padding.

H hempularen skrev:
Fast hur skall det tolkas? Felet har ju givetvis funnits när handlaren sålde den, men det är knappast ett fabrikationsfel med plastic padding.
Jag tror inte ursprungligt ska tolkas så, utan det ska tolkas som att felet fanns när bilen köptes av din släkting.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Det är ju lite intressant, då bör de kunna kräva handlaren på ersättning även för självrisken, förutsatt att förs. bolaget accepterar skadan.

Felet känns allt mer märkligt. Jag tittade på bilmärkets garatiregler, det gäller 3 års nybilsgarani. Så fulreparationen har alltså gjorts medan full nybilsgaranti gällde.

Eller kan det vara så att leasingbolagen köper in utan garanti, och tar garantiansvaret själva?

Patrik440
H hempularen skrev:
....150 000 att åtgärda.
Man blir ju nyfiken på vad det är för fel. 🤔

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ullet
Patrik440 Patrik440 skrev:
Man blir ju nyfiken på vad det är för fel. 🤔
150k låter ju som ett elbilsbatteri?

Lätt hänt att man råkar skrapa i marken med underredet om man kör på ställen man inte borde köra på tex. En sån skada kan ju täckas av plastic padding och lite underredsmassa eller dylikt...

Nu har han köpt bilen av en näringsidkare då gäller KKL från den. Men om man vill bråka med sin arbetsgivare är ju en fråga i sig.

T tsarraz skrev:
Men om man vill bråka med sin arbetsgivare är ju en fråga i sig.
Är det nödvändigt då? Bilen är ju inte köpt där.

K Kane skrev:
Är det nödvändigt då? Bilen är ju inte köpt där.
Ofta säljer leasingbolaget bilen till företaget och sen säljer företaget bilen till dne anställde. Så kolla hur det är uppgjort annars skall krav ställas mot leasingbolaget som sålt bilen.

T tsarraz skrev:
Ofta säljer leasingbolaget bilen till företaget och sen säljer företaget bilen till dne anställde. Så kolla hur det är uppgjort annars skall krav ställas mot leasingbolaget som sålt bilen.
H hempularen skrev:
De köpte den från leasingföretaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.