1 090 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur brukar avtalen se ut mellan markägare och jägare
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Tjena
Jag har en sambo som tagit över ansvaret för en ideell förening som har en del mark, har inte koll på exakt hur mycket men ska kolla upp det.
Men dom har hursomhelst ett jaktlag som jagar på deras mark, inget avtal finns och så har det tydligen varit under många år.
Och föreningen får inget för att upplåta jakten
Frågan är vad brukar ersättningen från ett jaktlag vara?
Jag har sett allt ifrån ingenting alls till en helt del pengar .
Någon här som är medlem i jaktlag och vet hur det brukar fungera ?
Marken finns just utanför Umeå
Jag har en sambo som tagit över ansvaret för en ideell förening som har en del mark, har inte koll på exakt hur mycket men ska kolla upp det.
Men dom har hursomhelst ett jaktlag som jagar på deras mark, inget avtal finns och så har det tydligen varit under många år.
Redigerat:
Kolla på skogsforum.se eller google.se. Det är stora skillnader beroende på vart i landet och hur jakten är just där. Men om det inte är flera hundra hektar då är inte mer än en liten låda kött.
Även markägaren gynnas av jakten iom att det håller vildskadorna ner på förhoppningsvis acceptabel nivå.
Även markägaren gynnas av jakten iom att det håller vildskadorna ner på förhoppningsvis acceptabel nivå.
Man upprättar normalt ett jaktarrende. Arrende är nog egentligen inte rätt ord men det handlar om avtal för upplåtelse av jakträtten på marken.Silly Bear skrev:
Tjena
Självklart skall det utgå någon form av ersättning, all intäkt till en ideel förening är ju toppen.
Jag har lite dålig koll på priserna norrut men de är ju långt ifrån södra Sverige, jag hittar 10 år gamla uppgifter om 15 SEK/Hektar/år. Så vi kan väl anta att det handlar om 20-50 SEK kanske.
Beroende på form och storlek på mark kan den ha olika marknadsvärde, även om det ingår Viltvårdsområde och dylikt.
Om det handlar om en liten mark (typ 50Ha) kanske ersättningen är försumbar men man bör ändå upprätta ett avtal för allas skull.
Sök på Jägarförbundet, de har mallar för upplåtelse och arrenden som många använder. I Västerbotten kan det vara så att marken ingår i ett vvo, då har man ofta en köttlott, inga pengar, per påbörjade 50 eller 100 ha. Men det kan likaväl vara så att den inte ingår och att ni kan få 20kr ha eller något sådant.
Innan det tar hus någonstans så kolla vilka som är med i jaktlag och om det finns några saker de gör åt föreningen utan ersättning.
T ex de håller efter en skogsväg eller skottar någon bit väg t ex för att dåvarande ansvariga för 70 år sedan fixade jakten åt farfar..
Föreningar har förvånande ofta hel rad med oskrivna regler och muntliga kontrakt som "alla vet om" och just jakt kan spåra (ha!) ur rejält.
T ex de håller efter en skogsväg eller skottar någon bit väg t ex för att dåvarande ansvariga för 70 år sedan fixade jakten åt farfar..
Föreningar har förvånande ofta hel rad med oskrivna regler och muntliga kontrakt som "alla vet om" och just jakt kan spåra (ha!) ur rejält.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Brukar Länsstyrelsen följa lagen?
Bygglov -
Förbrukar bergvärmen samma el oavsett temperatur i huset ?
Värme allmänt -
Skum reklam från brukarkort.se
Övrigt Off Topic -
Hur ser det ut/hur brukar man göra med vattenledning till tvättmaskin ?
Tvättstuga -
Förbrukar mer el trots sparinsatser
Elavtal, elpriser & elförbrukning