Tänkte bygga en friggebod m arbetsbänkar längs med väggarna och som en korridor emellan. Jag vill kunna jobba åt båda håll antingen sittande eller stående och vända mig och ev snurrstol åt båda håll. Normalt kommer bara en person att arbeta där. Det är i stort sett de ergonomiska aspekterna som är intressanta. Några brand och handikappkrav ska väl inte föreligga i en friggebod (och bänkarna är väl lös inredning). Jag vill maximera längden på boden så gången ska inte vara onödigt bred men heller inte opraktiskt smal. Någon som har koll på vad som kan anses vara lagom?

Jag tänke att ett vanligt litet parallelkök har ca 1,2m mellan bänkarna och då går det ju att öppna en kylskåpsdörr.
Tror du kan gå ner till 1,1m

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Prova! Ställ upp några bockar med ett par brädor på ute i trädgården eller vad du råkar ha hemma. Känns det trångt så lägg på en dm, känns det för stort så minska

Lite test jag själv gjort pekar på att under metern kan man nog gå men att under trekvarts meter blir nog besvärligt. Troligen blir det dock besvärligare i verkligheten än vid enkelt test (enbart bockar kan vara svårt att testa med eftersom de har lutande sidor). Lite ledning kan man ju få från dörrar. För ytterdörrar verkar Swedoor ha en öppning ("karminnermått") som är 165 mm smalare är modulmåttet (som är något större än karmyttermåttet). Inomhus har väl en normaldörr modulmåttet 9 (900 mm) men ytterdörrar kanske brukar vara 10 (1m=1000 mm) alltså öppningsmått 735 resp 835 mm, och det finns ju smalare dörrar också.

Det beror också på vad du ska göra på/med bänkarna och utformningen. De måste t ex kanske inte vara lika djupa i hela sin sträckning och då kan du ställa stolen där det ör bredare mellan bänkarna när stolen inte används eller stå där när du ska såga något för hand osv

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.