6 061 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hur bred haki ställning behöver jag, och måste man fästa i väggen
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Tänkte köpa lite haki ställning och jag funderar på hur bred jag behöver, skall ha den till att slänga upp en stege över nocken på ladugårdstaket när jag ska upp och greja där, och måla huset och så, tänkte börja med 4 meter ståhöjd. Hur bred behöver jag, har för mej att det finns 72cm, 120 cm och 2 meter bred? Är det så? Och skall den fästas i väggen? borde bli vingligt med en 72cm bred ställning på 4 meters höjd?
Jag körde med en ramställning som hade 4m ståhöjd när jag fixade till taket, dock ingen Haki. Den var 73 cm bred och det kändes som tillräckligt med utrymme. Kan tänka mig att man vill ha bredare när man t.ex. kör med skottkärra full med bruk på ställningen. Jag ville inte fästa den i tegelfasaden så jag köpte 4 meter långa stöttor till som jag bara tryckte ner i marken och sedan skruvade fast i ställningen med kopplingar. Kändes stabilt men är inte godkänt för yrkesmässigt bruk antar jag.
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
ok, tackar!
jasså brukar man ha stöttor
jasså brukar man ha stöttor
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
En annan fundering, passar alla årsmodeller av haki ihop? om man ska utöka någongång
Haki passar ihop för det mesta. Det är bara de nya och de gamla stolpskarven som inte går att kombinera i samma stolpe.
Jag håller på 120 cm bredd på större ställningar. Det är normalt på byggen. Då behöver man inte ankra så mycket i väggen eftersom snedsträvningen ger ställningen egen styvhet.
På små låga ställningar blir säkert 70 cm bra men jag skulle inte gå mycket mer än 2 meter högt på det viset.
Jag håller på 120 cm bredd på större ställningar. Det är normalt på byggen. Då behöver man inte ankra så mycket i väggen eftersom snedsträvningen ger ställningen egen styvhet.
På små låga ställningar blir säkert 70 cm bra men jag skulle inte gå mycket mer än 2 meter högt på det viset.
Klicka här för att svara