13 063 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Hur bred är en spis?
Håller på att leta ny spis och har upptäckt att vissa spisar anges vara 596 mm breda medans andra anges som 600 mm där det senare måttet är mycket vanligare.
Då blir man ju lite brydd och börjar mäta. Visar sig att mitt hål är 597 mm på smalaste stället och knappt 600 mm brett någonstans. Betyder det att en spis som är 600 mm enligt spec inte passar?
Letade upp nuvarande spis och den visar sig vara 600 mm. Fast uppenbarligen är den inte det.
Vågar jag köpa en spis som enligt spis är 600 mm bred?
Då blir man ju lite brydd och börjar mäta. Visar sig att mitt hål är 597 mm på smalaste stället och knappt 600 mm brett någonstans. Betyder det att en spis som är 600 mm enligt spec inte passar?
Letade upp nuvarande spis och den visar sig vara 600 mm. Fast uppenbarligen är den inte det.
Vågar jag köpa en spis som enligt spis är 600 mm bred?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Ut i butiken och mäta.
Ja... Men svårt att ta sig in i en webbutik...
Men du har nog rätt. Det är nog enda sättet att vara säker. Får försöka hitta min spis i en fysisk butik.
Har hittat en gram-spis som vi är lite sugna på.
Men du har nog rätt. Det är nog enda sättet att vara säker. Får försöka hitta min spis i en fysisk butik.
Har hittat en gram-spis som vi är lite sugna på.
Redigerat:
Spisen är på plats nu. Inga som helst problem att få in den trots att Grams kundtjänst sa att hålet måste vara 600 mm, (de hänvisade samtidigt till deras hemsida och spisens spec, så jag litade inte mycket på den uppgiften. Specen kan jag ju läsa, det var det verkliga måttet jag var ute efter).
Mailade en elgigantisk firma i en kungaböj och frågade om de hade några Gram-spisar i butiken och om jag kunde komma in och mäta. Efter två timmar svarar någon som varit ute och mätt och har fått det till 597 mm. Vilken service!
Oroade mig helt i onödan, allt bara för att vissa spisar enligt spec var 596 mm och andra 600 mm.
Mailade en elgigantisk firma i en kungaböj och frågade om de hade några Gram-spisar i butiken och om jag kunde komma in och mäta. Efter två timmar svarar någon som varit ute och mätt och har fått det till 597 mm. Vilken service!
Oroade mig helt i onödan, allt bara för att vissa spisar enligt spec var 596 mm och andra 600 mm.
Man säjer ju 600 som är modulmått
Läste inte hela tråden, bra att det löste sig!Micke_xyz skrev:Spisen är på plats nu. Inga som helst problem att få in den trots att Grams kundtjänst sa att hålet måste vara 600 mm, (de hänvisade samtidigt till deras hemsida och spisens spec, så jag litade inte mycket på den uppgiften. Specen kan jag ju läsa, det var det verkliga måttet jag var ute efter).
Jo, men om man köper ett fönster för modulmått t ex 6x10 så förväntar man sig att karmyttermåtten är 585x985 mm eller nåt sånt.Trollskidan skrev:
Vill nog påstå att man får se upp med en del spisar där samma tänk om marginal verkar ha ändrats eller variera efter modell&fabrikat.
Klicka här för att svara