Hej! Vad kan man göra för att brandsäkra springa mellan mark och syll, samt upptill mot tak?
Väggen har nämligen ei30 krav men utrymmet är tänkt som förvaring och inte tänkt att värmas upp, så det var inte tänkt att ha innertak, isolering, osv. Vill därmed bara uppfylla kravet.
Kommer sätta dubbelgips på väggen men vet inte hur jag ska göra uppe och nere
Väggen har nämligen ei30 krav men utrymmet är tänkt som förvaring och inte tänkt att värmas upp, så det var inte tänkt att ha innertak, isolering, osv. Vill därmed bara uppfylla kravet.
Kommer sätta dubbelgips på väggen men vet inte hur jag ska göra uppe och nere
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtill så kanske en mineritskiva mot den tryckta bjälken som går en bit ned i gruset blir bra..
Upptill får du klä in även delar av taket annars går brandgaserna/branden snabbt igenom råsponten..
Förslagsvis klär du takstolen och råsponten med samma gips som väggen.
Upptill får du klä in även delar av taket annars går brandgaserna/branden snabbt igenom råsponten..
Förslagsvis klär du takstolen och råsponten med samma gips som väggen.
Tack! Mineritskiva, är det samma sak som fibercementskiva?J Jansson69 skrev:
Vad gäller taket, skulle jag istället kunna sätta läkt och sätta gips som ett vanligt innertak men endast mellan de två närmaste takstolarna? 🤔
Ja.R reta skrev:
Ja det kan du göra men du måste då bygga tätt emellan råsponten och ditt undertak med samma material gällande brandskyddet..R reta skrev:
Så det finns inget alternativ till att behöva ha gips eller liknande på eller upp till råsponten? Låter som att det enklaste/billigaste alternativet blir att sätta gips upp till råspont och sen gips en bit in på råsponten, som du först föreslog. Och säkerställa att allt är tätt. Men räcker det att endast sätta gips på råsponten mellan första två takstolarna? Lite svårt att tolka hur myket av taket som ska skyddas när kravet i mitt fall endast gäller väggen…J Jansson69 skrev:
Om det är viktigt så behöver det ses över av någon som kan räkna på det..R reta skrev:Så det finns inget alternativ till att behöva ha gips eller liknande på eller upp till råsponten? Låter som att det enklaste/billigaste alternativet blir att sätta gips upp till råspont och sen gips en bit in på råsponten, som du först föreslog. Och säkerställa att allt är tätt. Men räcker det att endast sätta gips på råsponten mellan första två takstolarna? Lite svårt att tolka hur myket av taket som ska skyddas när kravet i mitt fall endast gäller väggen…
Vad är det på vardera sida av väggen?
jaha, ena sidan är utomhus, 5-6 meter till huvudbyggnaden, därav brandsäkerhetskravet.J Jansson69 skrev:
Andra sidan är garage men används bara till förvaring. Finns garageport så det är inte helt öppet, men är inte helt isolerat och som sagt inget innertak, och för det mesta springa mellan syll och mark
Redigerat:
Jag skulle bara gipsat ett takstols fack, borde räcka..R reta skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Syllpapp mellan plåttak och bärläkt?
Tak & Vind -
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Täta mellan syll och grundmur av leca
Grund & Markarbeten -
Tips på att täta spalt mellan kantbalk och syll
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad tätar man lämpligen med mellan betongfot och syllbräda?
Byggmaterial & Byggteknik