Hej! Vad kan man göra för att brandsäkra springa mellan mark och syll, samt upptill mot tak?

Väggen har nämligen ei30 krav men utrymmet är tänkt som förvaring och inte tänkt att värmas upp, så det var inte tänkt att ha innertak, isolering, osv. Vill därmed bara uppfylla kravet.

Kommer sätta dubbelgips på väggen men vet inte hur jag ska göra uppe och nere

OSB-skiva monterad på träsyll med synlig metallvinkel, belägen ovanför grus och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Springa mellan trägolv och trävägg, delvis fylld med isolering, med blått rör synligt på högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Nedtill så kanske en mineritskiva mot den tryckta bjälken som går en bit ned i gruset blir bra..
Upptill får du klä in även delar av taket annars går brandgaserna/branden snabbt igenom råsponten..
Förslagsvis klär du takstolen och råsponten med samma gips som väggen.

• Gilla
reta
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nedtill så kanske en mineritskiva mot den tryckta bjälken som går en bit ned i gruset blir bra..
Upptill får du klä in även delar av taket annars går brandgaserna/branden snabbt igenom råsponten..
Förslagsvis klär du takstolen och råsponten med samma gips som väggen.
Tack! Mineritskiva, är det samma sak som fibercementskiva?

Vad gäller taket, skulle jag istället kunna sätta läkt och sätta gips som ett vanligt innertak men endast mellan de två närmaste takstolarna? 🤔

J
R reta skrev:
Tack! Mineritskiva, är det samma sak som fibercementskiva?
Ja.
R reta skrev:
Vad gäller taket, skulle jag istället kunna sätta läkt och sätta gips som ett vanligt innertak men endast mellan de två närmaste takstolarna? 🤔
Ja det kan du göra men du måste då bygga tätt emellan råsponten och ditt undertak med samma material gällande brandskyddet..

• Gilla
reta
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja.

Ja det kan du göra men du måste då bygga tätt emellan råsponten och ditt undertak med samma material gällande brandskyddet..
Så det finns inget alternativ till att behöva ha gips eller liknande på eller upp till råsponten? Låter som att det enklaste/billigaste alternativet blir att sätta gips upp till råspont och sen gips en bit in på råsponten, som du först föreslog. Och säkerställa att allt är tätt. Men räcker det att endast sätta gips på råsponten mellan första två takstolarna? Lite svårt att tolka hur myket av taket som ska skyddas när kravet i mitt fall endast gäller väggen…

J
R reta skrev:
Så det finns inget alternativ till att behöva ha gips eller liknande på eller upp till råsponten? Låter som att det enklaste/billigaste alternativet blir att sätta gips upp till råspont och sen gips en bit in på råsponten, som du först föreslog. Och säkerställa att allt är tätt. Men räcker det att endast sätta gips på råsponten mellan första två takstolarna? Lite svårt att tolka hur myket av taket som ska skyddas när kravet i mitt fall endast gäller väggen…
Om det är viktigt så behöver det ses över av någon som kan räkna på det..

Vad är det på vardera sida av väggen?

• Gilla
reta
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Om det är viktigt så behöver det ses över av någon som kan räkna på det..

Vad är det på vardera sida av väggen?
Utifrån sett är det ytterpanel, spikläkt, luftläkt, vindskydd, 145 reglar med 145 isolering, osb

J
R reta skrev:
Utifrån sett är det ytterpanel, spikläkt, luftläkt, vindskydd, 145 reglar med 145 isolering, osb
Jag mena vad är det för rum? Alltså vad används rummen på vardera sida till?

J Jansson69 skrev:
Jag mena vad är det för rum? Alltså vad används rummen på vardera sida till?
jaha, ena sidan är utomhus, 5-6 meter till huvudbyggnaden, därav brandsäkerhetskravet.

Andra sidan är garage men används bara till förvaring. Finns garageport så det är inte helt öppet, men är inte helt isolerat och som sagt inget innertak, och för det mesta springa mellan syll och mark

Redigerat:
J
R reta skrev:
jaha, ena sidan är utomhus, 5-6 meter till huvudbyggnaden, därmed brandkravet.

Andra sidan är garage men används bara till förvaring. Finns garageport så det är inte helt öppet, men är inte helt isolerat och som sagt inget innertak, och för det mesta springa mellan syll och mark
Jag skulle bara gipsat ett takstols fack, borde räcka..

• Gilla
reta
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.