6 680 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Hur böjer man Pax runt hörn ?
Tack, tänkte du att man fixerar slangen med dessa? Glömde skriva att jag behöver 22 mm slang/rörJ jonaserik skrev:
Att något inlägg ovan avrådde från det. Tydligen har plasten "minne" 😮. Har du någon bild på din installation, där man ser hur rakt e prakt det blir?useless skrev:
Jag kommer köra 20mm i stammarna med 34mm skyddsslang utvändigt. Bockar detta med bockverktyg och trär på skyddsslang och klamrar med LKs rörklammer. Genom att ha skyddsslang hela vägen har jag dubbla barriärer - och ja - det är snyggare utan men i mitt fall får funktion gå före utseende (I mitt tycke är plaströr inte så vackra heller i jämförelse med koppar)S Småfixren skrev:
Jag kör med detta bockverktyget som är i princip identiskt med LKs egna och fungerar bra https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08465DRMD?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Tänk på att du måste använda LKs kalibreringsverktyg i ändarna innan du monterar kopplingar. Med PEX-slang kan man köra med en vanlig röravgradare men inte på PAL.
PAL-slangen har inget ”minne” utan behåller formen.
Ska man köra PAL så finns det raka längder att köpa.
Mycket snyggare!
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/pal/lk-pal-universalror-a-raka-langder-77746900/
Mycket snyggare!
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/pal/lk-pal-universalror-a-raka-langder-77746900/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har säkert koll på det mesta. Läste någonstans att 22 eller 25 är att rekommendera i villa. Kan det bero på mängden samtidiga brukare?mexitegel skrev:
Jag kommer köra 20mm i stammarna med 34mm skyddsslang utvändigt. Bockar detta med bockverktyg och trär på skyddsslang och klamrar med LKs rörklammer. Genom att ha skyddsslang hela vägen har jag dubbla barriärer - och ja - det är snyggare utan men i mitt fall får funktion gå före utseende (I mitt tycke är plaströr inte så vackra heller i jämförelse med koppar)
Jag kör med detta bockverktyget som är i princip identiskt med LKs egna och fungerar bra [länk]
Tänk på att du måste använda LKs kalibreringsverktyg i ändarna innan du monterar kopplingar. Med PEX-slang kan man köra med en vanlig röravgradare men inte på PAL.
PAL-slangen har inget ”minne” utan behåller formen.
Bra tips på rörbockare!
Hur motiveras en kalibrering, och vad är det?
AbsolutS Småfixren skrev:
Matnyttig info om LK PAL & LK PEX.
https://www.lksystems.se/download/8...al-och-pert-ror-mma086_sava.pdf?1707069502816
Vad tänkte du skarva med?
Pusch? Press? Kopplingsset?
Om den har särskilt bra minne vet jag inte? Oavsett vilket så går det inte att få den spikrak, så det är inget man klamrar på väggen i ett möblerat rum.S Småfixren skrev:
Mina rör går under golvet, så då spelar det estetiska inte så stor roll.
Demma räcker fint.
16, 20, 25.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ch-gradning/lk-kalibreringssats-uni-77747059/
Köp den tex här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIrciV9rSShAMVYGSRBR0zIQOnEAQYBiABEgL4B_D_BwE
16, 20, 25.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ch-gradning/lk-kalibreringssats-uni-77747059/
Köp den tex här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIrciV9rSShAMVYGSRBR0zIQOnEAQYBiABEgL4B_D_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder