745 läst ·
7 svar
745 läst
7 svar
Hur blir vi av med ekplantor?
Vi har ganska branta slänter ner mot ett skogsparti och där står en stor ek. Vi har nu sett många småplantor av ek som rotat sig i slänten och förra ägaren har nog bara kört över med röjsåg varje år. Jag skulle vilja få bort alla plantorna helt, är det grävning som gäller eller finns det andra sätt?
Är du medveten om hur ekplantor uppkommer?
Gräva är inget alternativ då? Det är inte så att roten blir kraftigare för varje gång jag klipper av? Tänker om vi i framtiden vill plantera några buskar i slänten?A AndersS skrev:
Jag hade inte gjort något annat än att slå/klippa det, roten inget som den kan växa till av då du tar bort det som kommer upp. Däremot fortsätter det komma nya utifrån nya ekollon.Amatören 27 skrev:
Okej. Kanske kan vara bra att räfsa ordentligt de år då det produceras ekollon då. Tack för svar! Då kommer jag fortsätta klippa.A AndersS skrev:
Bästa svaret
Japp, och även med lite räfsning kommer de men det löser du ju utifrån att ska du räfsa måste det klippas också.😉 Har egen erfarenhet av ekar på två fastigheter, den ena i villakvarter och den andra ute i skogen.
Från början hade vi fyra ekar i villakvarteret men idag finns en kvar och ett ekollonår ger den ca 150-200L ekollon men står idag till så att jag kan ta hand om ekollonen enkelt, men blir 3-4 uppsamlingar.
Från början hade vi fyra ekar i villakvarteret men idag finns en kvar och ett ekollonår ger den ca 150-200L ekollon men står idag till så att jag kan ta hand om ekollonen enkelt, men blir 3-4 uppsamlingar.
Klicka här för att svara