Första vintern i huset på landet är nu här på allvar och man börjar fundera lite på hur man ska bära sig åt för att bli av med all snö som envisas med att blockera vår infartsväg. Bor längst in på en 200 m lång liten grusväg och på tomten har vi dessutom ca 50 m väg upp till parkeringen. Vägen ligger så tokigt till att det gärna bildas drivor av snö på den om det blåser minsta lilla.
Vi har visserligen en snäll pensionerad granne som åtminstone tidigare har skottat vår väg med sin traktor, men känslan är ändå att det skulle vara skönt att ha någonting att ta till för att själv kunna röja åtminstone hjälpligt, så att man tar sig ut på vägen. Inte alltid man har tid och möjlighet att vänta på att grannen ska ha tid och lust att ploga...
Skaffa egen traktor att ploga med känns lite överdrivet. Vad ska man ha den till när det inte snöar..? Men funkar det att ploga så pass mycket som det ändå handlar om med t ex åkgräsklippare, eller snöslunga? Eller finns det andra alternativ? Bor på västkusten så några enorma mängder snö brukar det sällan handla om, ett par dm på sin höjd, men det är rätt ofta blötsnö så det kan ju vara tungt.
Alla tips från erfarna snöröjare mottages tacksamt!
Vi har visserligen en snäll pensionerad granne som åtminstone tidigare har skottat vår väg med sin traktor, men känslan är ändå att det skulle vara skönt att ha någonting att ta till för att själv kunna röja åtminstone hjälpligt, så att man tar sig ut på vägen. Inte alltid man har tid och möjlighet att vänta på att grannen ska ha tid och lust att ploga...
Skaffa egen traktor att ploga med känns lite överdrivet. Vad ska man ha den till när det inte snöar..? Men funkar det att ploga så pass mycket som det ändå handlar om med t ex åkgräsklippare, eller snöslunga? Eller finns det andra alternativ? Bor på västkusten så några enorma mängder snö brukar det sällan handla om, ett par dm på sin höjd, men det är rätt ofta blötsnö så det kan ju vara tungt.
Alla tips från erfarna snöröjare mottages tacksamt!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En något mer radikal lösning är den som Bostons borgmästare nämnde på 40-talet:
http://alum.mit.edu/pages/sliceofmit/files/2011/02/curley-lg.jpg
Jag bor själv lite avsides och har hemma och på landet provat lite olika lösningar.
Åkgräsklippare + plog: trots fyrhjulsdrift på klipparen tar den sig inte fram, greppet är för dåligt (hade dock varken snökedjor eller hjulvikter, skulle säkert hjälpa väldigt mycket men genombrottskraften för ex. en vall tror jag ändå är för dålig)
Åkgräsklippare + snöslunga (enstegs): funkar ganska bra, men det går att köra sönder skruven, som ofta kostar sjukt mycket, och remmar slits ganska mycket när den inte orkar med längre
Traktor + plog: mycket effektivt, troligen det mest kostnadseffektiva i långa loppet. Enda problemet är att man måste ha någonstans att göra av snön man trycker framför sig, men det kanske du har
Snöslunga (tvåstegs som man går efter): också mycket effektivt, billigare i inköp än traktorn gissar jag men mycket långsammare än traktorn.
handskotta: Tja, motionen får man ju på köpet, med snösläde är det förvånande effektivt, speciellt om det är svårt med plats för vallar / någonstans för slungan att kasta. Ska inte underskattas som komplement till någon av de andra.
Fyrhjuling: har inte testat, verkar ganska dyrt i investering om man inte ska ha billigaste billiga...
/U
http://alum.mit.edu/pages/sliceofmit/files/2011/02/curley-lg.jpg
Jag bor själv lite avsides och har hemma och på landet provat lite olika lösningar.
Åkgräsklippare + plog: trots fyrhjulsdrift på klipparen tar den sig inte fram, greppet är för dåligt (hade dock varken snökedjor eller hjulvikter, skulle säkert hjälpa väldigt mycket men genombrottskraften för ex. en vall tror jag ändå är för dålig)
Åkgräsklippare + snöslunga (enstegs): funkar ganska bra, men det går att köra sönder skruven, som ofta kostar sjukt mycket, och remmar slits ganska mycket när den inte orkar med längre
Traktor + plog: mycket effektivt, troligen det mest kostnadseffektiva i långa loppet. Enda problemet är att man måste ha någonstans att göra av snön man trycker framför sig, men det kanske du har
Snöslunga (tvåstegs som man går efter): också mycket effektivt, billigare i inköp än traktorn gissar jag men mycket långsammare än traktorn.
handskotta: Tja, motionen får man ju på köpet, med snösläde är det förvånande effektivt, speciellt om det är svårt med plats för vallar / någonstans för slungan att kasta. Ska inte underskattas som komplement till någon av de andra.
Fyrhjuling: har inte testat, verkar ganska dyrt i investering om man inte ska ha billigaste billiga...
/U
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Varken slunga eller fyrhjuling är bra om det är blötsnö!
Även om det inte är så blött är 200m väg som ofta blåser igen inte så roligt med fyrhjuling! Men kör man ofta så går det! Pudersnö skjuter den undan ganska bra!! Men om man inte vill ha en traktor så är nog fyrhjuling bästa alternativet ändå!
Även om det inte är så blött är 200m väg som ofta blåser igen inte så roligt med fyrhjuling! Men kör man ofta så går det! Pudersnö skjuter den undan ganska bra!! Men om man inte vill ha en traktor så är nog fyrhjuling bästa alternativet ändå!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
En gammal traktor kan man få för vettig peng
Eller hör med grannen om han är intresserad av någon form av traktordelning.
Annars tycker jag att ett plogblad till pickupen verkar vara en vettig lösning. Även om du kan få en traktor till rimlig peng är det ju ett fordon till att underhålla.
Annars tycker jag att ett plogblad till pickupen verkar vara en vettig lösning. Även om du kan få en traktor till rimlig peng är det ju ett fordon till att underhålla.
Eller en Arjeplogen.
[video=youtube;PE8Yslug_P0]http://www.youtube.com/watch?v=PE8Yslug_P0[/video]
[video=youtube;PE8Yslug_P0]http://www.youtube.com/watch?v=PE8Yslug_P0[/video]
Jag fick tag i en gammal minitraktor (hytt med värme)med blad väldigt billigt och har ca 70m väg och två "vändplaner" att ploga och det funkar kanon.
Fast jag skulle vilja ha en fyrhjuling istället då det är mycket roligare att köra
, hade en innan vi köpte huset som jag tyvärr sålde vilket jag ångrar nå djävulskt nu när snön kommit...
Fast jag skulle vilja ha en fyrhjuling istället då det är mycket roligare att köra
Annars är väl en Bobcat ett rätt bra alternativ? De kostar inte överdrivet mycket och det finns både plogblad och snöslunga att köpa till. Bor man på landet så finns det säkert en jäkla massa saker som en bobcat kan vara bra till. De mindre modellerna kan man dessutom köra runt på ett vanligt bilsläp om man ska hyra ut den eller göra jobb åt folk.

