50 584 läst ·
41 svar
51k läst
41 svar
Hur bli av med ogräset i grusad infart?
Salt funkar nog bra men tänk på att det kommer att sprida sig med tiden. Områdena runt omkring stället man häller ut saltet på blir långsamt förgiftade och det blir allt svårare för de nyttoväxter som man kanske vill ha där att klara sig.
Ska man ha bort ogräset med kemikalier är det säkrast att använda sig av något som bryts ner ganska snabbt.
Ska man ha bort ogräset med kemikalier är det säkrast att använda sig av något som bryts ner ganska snabbt.
Har tröttnat på Round-up, det tar inte död på allt, resten kommer fort tillbaka och det känns sådär trevligt att gå runt med sprutan. Går snabbare att fixa grusgångarna med ett vanligt ogräsjärn tycker jag. Gör man det ca. 1 gång i månaden under sommaren går det lätt och håller sig snyggt.
/T
/T
Mr_T skrev:
Finns det "ogräsjärn" på dunk? Räcker en 5 l dunk till 50 m2?
Jag brukar köra med 50cl aluminiumburksvarianten (gärna tyskimport), lite lägre volymprocent än det klassiska "ogräsjärnet", men den ger lite längre uthållighet hos själva bekämparen. Hög dos av koncentrerat "ogräsjärn" leder lätt till att man "biter i gräset", vilket inte alls har så hög avverkningstakt.kurt skrev:
/T
Ps. Att låta kontorshänderna smaka "järnet" är inte alls skadligt, även om det känns så när man håller på och strax efter...
Ja aluminiumsvarianten har man provat på, funkar rätt bra men resultatet blir inte alltid det bästa 
Det är nog tackvare kontorsjobbet som man trots allt tycker att det är rätt skoj att rensa ogräs...avkopplande och visar faktiskt ett resultat vilket inte skrivbordsjobbet gör. Men infarten vill jag helst slippa att rensa för hand, jag håller mig till rabatterna
Det är nog tackvare kontorsjobbet som man trots allt tycker att det är rätt skoj att rensa ogräs...avkopplande och visar faktiskt ett resultat vilket inte skrivbordsjobbet gör. Men infarten vill jag helst slippa att rensa för hand, jag håller mig till rabatterna
;D ;D ;DMr_T skrev:Jag brukar köra med 50cl aluminiumburksvarianten (gärna tyskimport), lite lägre volymprocent än det klassiska "ogräsjärnet", men den ger lite längre uthållighet hos själva bekämparen. Hög dos av koncentrerat "ogräsjärn" leder lätt till att man "biter i gräset", vilket inte alls har så hög avverkningstakt.
Har byggt ett 80 cm ogräsjärn med egna hjul som jag sätter bak på gräsklippartraktorn. Sen skrattar jag i 10 minuter och sen är det klart!
Sweli skrev:
Vi har använt stenmjöl i istället för grus på infarten och runt hela huset. Det rekommenderade markentreprenören. Det är jätte bra. Det blir hårdare med tiden är alltid snyggt. Man bara krattar lite och det blir fin igen. Det bästa av allt: På det växer ingenting
Detta stämmer inte helt.
Stenmjöl har förvisso många fördelar, men man ska inte inbilla sig att det håller ogräs borta. På vår infartsväg har vi stenmjöl som tjockt slitlager ovanpå bärlagret, som är ännu tjockare och lika oorganiskt. Senaste lagret är lagt oktober 2004
Mycket riktigt: april 2005 trängde årets första maskrosor upp i ytan. Maskrosorna är stigfinnare för fler "inkräktare", som i sin tur skapar livsrum för ännu fler arter. Thats life. Nu ser vår infart åter ut som klippt och skuren ur någon saga av Astrid Lindgren.
OVANPÅ stenmjölet lägger sig dessutom löv, kvistar, ekollon, fågelbajs och what-ever-you-want som en organisk matta där växtlighet tar ny fart. Såvida du inte putsar infarten med tandborste ...
Vi gör inte det. Vi hoppas istället på smultron! ;D
Vi har använt stenmjöl i istället för grus på infarten och runt hela huset. Det rekommenderade markentreprenören. Det är jätte bra. Det blir hårdare med tiden är alltid snyggt. Man bara krattar lite och det blir fin igen. Det bästa av allt: På det växer ingenting
Detta stämmer inte helt.
Mycket riktigt: april 2005 trängde årets första maskrosor upp i ytan. Maskrosorna är stigfinnare för fler "inkräktare", som i sin tur skapar livsrum för ännu fler arter. Thats life. Nu ser vår infart åter ut som klippt och skuren ur någon saga av Astrid Lindgren.
OVANPÅ stenmjölet lägger sig dessutom löv, kvistar, ekollon, fågelbajs och what-ever-you-want som en organisk matta där växtlighet tar ny fart. Såvida du inte putsar infarten med tandborste ...
Vi gör inte det. Vi hoppas istället på smultron! ;D