126 519 läst ·
49 svar
127k läst
49 svar
Hur bli av med getingar?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Jag hade ett bo (av två) för några veckor sedan som inte ville ge med sig. När jag kröp upp på vinden så satt boet väldigt långt från ingångshålet så jag tror att det blev för utspritt när jag blåste. Istället så tog jag VP-röret, satte tuss-Myrr-tuss så att Myrrpulvret inte ramlade ut när jag kröp på vinden och körde helt sonika röret mitt igenom boet (det satt mot gaveln) samt blåste ut pulvret när jag drog ut röret.
Det gick alldeles utmärkt. Trots viss upprördhet från getingarna när jag torpederade boet så var jag så långt bort (3m) att de aldrig hittade mig, och iom molnet med Myrr så tappade de snabbt sugen.
Jag har läst om att blanda Myrr+vatten i sprayflaska istället, men här så slapp jag slabbet samt att få Myrrlösning droppande på vinden.
YMMV förstås.
Det gick alldeles utmärkt. Trots viss upprördhet från getingarna när jag torpederade boet så var jag så långt bort (3m) att de aldrig hittade mig, och iom molnet med Myrr så tappade de snabbt sugen.
Jag har läst om att blanda Myrr+vatten i sprayflaska istället, men här så slapp jag slabbet samt att få Myrrlösning droppande på vinden.
YMMV förstås.
Låter som jordgetingar. Kan det vara så? Jag tror jag hade jordgetingar under mina takpannor. Jag märkte det när jag målade om förrförra året. Förbaskat aggressiva.Troberg skrev:Jag har tagit bort några bon i år, och det är mycket aggressivare getingar än vanligt. Normalt sätt så funkar "live and let live", men de här svärmar och blir aggressiva så fort man kommer inom fem meter från boet.
Så, var försiktiga, jag fick tre stick på 10 sekunder, efter att jag hade flyttat mig cirka 15 meter från boet...
Hur mycket blandar ni i när ni späder det med vatten?
Nope, vanliga "bollar" som bon, och ännu argare än jordgetingar. De verkligen jagar en långt från boet.ClasseClas skrev:
Däremot hade vi en incident förra helgen när hunden och frun blev stuckna när hunden trampade ner i ett jordgetingbo. Inte allvarligt, men jordgetingar är arga.
Vp rör och tuss-myrr-tuss och blåsa in är ett jättebra knep.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade ett bo (av två) för några veckor sedan som inte ville ge med sig. När jag kröp upp på vinden så satt boet väldigt långt från ingångshålet så jag tror att det blev för utspritt när jag blåste. Istället så tog jag VP-röret, satte tuss-Myrr-tuss så att Myrrpulvret inte ramlade ut när jag kröp på vinden och körde helt sonika röret mitt igenom boet (det satt mot gaveln) samt blåste ut pulvret när jag drog ut röret.
YMMV förstås.
Fick lite insidertips i går.
Det företag som bekämpar getingbon använder heter Ficam D och det har behörighetsklass 2 och får endast användas av företag som är skadedjursbekämpare.
https://www.toxashop.se/insekter/vaggloss/ficam-d
Det som är bäst för oss att använda privat är Myrr D som innehåller Deltametrin.
https://www.granngarden.se/myrmedel-bayer-garden-myrr-d-250-g/p/1196911
Deltametrin finns även i Myrr Flex som är ett mikrogranulat som kan både vattnas ut, sprayas eller strös ut och det borde fungera bra på jordgetingbon eller sprutas in på hängande bon.
https://www.granngarden.se/myrmedel-myrr-flex-250-g/p/1262729
Myrmedel som innehåller Pyretrin har en bortstötande effekt vid direktträff men det retar upp getingarna så då får man räkna med att att getingarna kommer att gå till attack.
Det finns ingen speciell art som kallas jordgetingar. Det är de vanligaste arterna som bygger under mark om de hittar ett lämpligt byggställe.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...spindeldjur/steklargetingar/getingar.131.html
https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...spindeldjur/steklargetingar/getingar.131.html
Har du blivit stalker nu också? Sitter du och letar fel i det jag skriverD Daniel 109 skrev:
Nej men man kallar dom i gängse tal för jordgetingar och det borde du veta.
Getingar som bygger bon i jordhålor anses oftast vara aggressivare av den enkla anledningen att man trampar i boet eller går i närheten och då blir dom störda och går till försvar.
Precis likadant som dom getingar som bygger bon inne i en vägg. Banka i väggen och dom kommer ut i en hel svärm.
Det var mer ClasseClas funderingar om jordgetingar på taket jag reagerade på.
Nämen, har inte Ton-Dövas Riksförbund klampat in i den här tråden också och kraschat den? Vad är ditt förslag när det gäller att lösa det problem som TS efterfrågar nämligen "Hur bli av med getingar"?D Daniel 109 skrev:
Varför svara du inte på den frågan? Har du inga egna tips utgående från dina egna kunskaper och erfarenheter i frågan? Varför delar du inte med dig av dem?
Enligt forumreglerna paragraf 4 rörande diskussionsregler så gäller följande:
"Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd." (fetstil av mig)
Klev jag på en öm tå? Ditt inlägg var knappast till hjälp, och dessutom fel.
Jag har framgångsrik använt dammsugare för att får ner bestånden. Det får inte bort boet, men kan få antalet getingar att bli acceptabelt, eller underlätta andra metoder.
Jag har framgångsrik använt dammsugare för att får ner bestånden. Det får inte bort boet, men kan få antalet getingar att bli acceptabelt, eller underlätta andra metoder.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
En mycket bra metod som jag har använt ett par gånger själv och senast i förra veckan hjälpte farsgubben att ta ner ett illa sittande bo. Laddar med en liten isoleringstuss, en tesked Myrr på det och sedan är det bara att ladda luft i lungorna och sikta. Funkar klockrent varje gång.G Ganescha skrev:
Vi får tacka @ClasseClas för urspungstipset!
Har oxå kört den metoden dom senaste åren efter att faktiskt ha fått tipset av Anticimex. Får ofta bo under takpannor, precis ovanför matplats ute på altanen...G Ganescha skrev:
Funkar varje gång. Det enda dryga är att det i nån vecka efteråt när det blåser kommer ut myrrmedel som lägger sig på altanen...
Jag kör med ett bockat VP-rör - och utan tuss. Minskar risken att få in i munnen tack vare bockningen, samt att man kan ladda med massor av myrr...