901 läst ·
3 svar
901 läst
3 svar
Hur billigt och bra är ett batteripack?
Hej alla hemmapulare,
Jag har solceller på taket och står i begrepp att köpa ett batteripack. Jag har fått ett bra (tror jag) erbjudande från ett ganska nystartat företag (etabl 2024) som heter Batterimagasin, och man erbjuder ett batteripack som heter Pylontech. Jag funderar på ett pack med 2 X 15 kWh. Erbjudet pris är ca 85 kkr efter grönt avdrag och ROT, i dessa pengar ingår också installation. Är det för bra för att vara sant? Någon med erfarenhet av Pylontech och företaget Batterimagasin? Garantier verkar vara standard och en välkänd och seriös installatör blir aktuell. Jag har bra uppställningsplats i ett gammalt pannrum med tidigare oljeeldning. Något att reflektera över enligt era erfarenheter?
Jag har solceller på taket och står i begrepp att köpa ett batteripack. Jag har fått ett bra (tror jag) erbjudande från ett ganska nystartat företag (etabl 2024) som heter Batterimagasin, och man erbjuder ett batteripack som heter Pylontech. Jag funderar på ett pack med 2 X 15 kWh. Erbjudet pris är ca 85 kkr efter grönt avdrag och ROT, i dessa pengar ingår också installation. Är det för bra för att vara sant? Någon med erfarenhet av Pylontech och företaget Batterimagasin? Garantier verkar vara standard och en välkänd och seriös installatör blir aktuell. Jag har bra uppställningsplats i ett gammalt pannrum med tidigare oljeeldning. Något att reflektera över enligt era erfarenheter?
Börja med att ställ ett par frågor:
Fråga nr 1: Hur länge räknar man med att det skall ta att spara in utgiften på 85kkr?
Fråga nr 2a: Hur stor summa räknar man med att batterierna därefter skall spara in?
Fråga nr 2b: Hur länge därefter räknar man med att batterierna skall hålla?
Den största fördelen är att man dessutom har kvar sina 85kkr (eller vid amortering, en 85kkr mindre skuld)
Jämfört med alternativen har jag mycket svårt att se någon ekonomi i att investera sina pengar i batterier, Men alla har olika förutsättningar, så för att få ett ordentligt svar får man göra en egen kalkyl från fall till fall.
Fråga nr 1: Hur länge räknar man med att det skall ta att spara in utgiften på 85kkr?
Fråga nr 2a: Hur stor summa räknar man med att batterierna därefter skall spara in?
Fråga nr 2b: Hur länge därefter räknar man med att batterierna skall hålla?
- Det första man bör reflektera över är alltså hur lång tid man räknar med att det tar innan man gjort hela denna beräknade besparing.
- Det andra man bör reflektera över är hur mycket pengar man skulle ha efter samma tid om man istället investerade sina 85kkr i något annat.
- ett ISK med en aktieindexfond som t.ex. Avanza Zero se också detta Faktablad
- Amortera ett bolån, billån eller annat lån med hög ränta
- Ett sparkonto
Den största fördelen är att man dessutom har kvar sina 85kkr (eller vid amortering, en 85kkr mindre skuld)
Jämfört med alternativen har jag mycket svårt att se någon ekonomi i att investera sina pengar i batterier, Men alla har olika förutsättningar, så för att få ett ordentligt svar får man göra en egen kalkyl från fall till fall.
Hej!F Furanbjörnen skrev:Hej alla hemmapulare,
Jag har solceller på taket och står i begrepp att köpa ett batteripack. Jag har fått ett bra (tror jag) erbjudande från ett ganska nystartat företag (etabl 2024) som heter Batterimagasin, och man erbjuder ett batteripack som heter Pylontech. Jag funderar på ett pack med 2 X 15 kWh. Erbjudet pris är ca 85 kkr efter grönt avdrag och ROT, i dessa pengar ingår också installation. Är det för bra för att vara sant? Någon med erfarenhet av Pylontech och företaget Batterimagasin? Garantier verkar vara standard och en välkänd och seriös installatör blir aktuell. Jag har bra uppställningsplats i ett gammalt pannrum med tidigare oljeeldning. Något att reflektera över enligt era erfarenheter?
Sitter i samma båt fast just nu
Mvh
Thomas
Jodå, jag köpte paketet enligt ovan. Installerades för ca en månad sedan. Företaget sköter sig ganska bra, man vill att allt ska funka, men det är några inställningar som ska göras (vid vilket pris ska man köpa in el, när ska man sälja, mm) - och det finns väl sisådär 37 miljarder olika inställningar att välja på. Här tycker jag kanske att företagets kompetens och vana känns litet svajig, men man har sagt att man ska komma och fixa allting till min belåtenhet. Hur effektivt allt funkar vet man väl efter några månader och framför allt när solcellerna börja producera litet kräm. Jag kan återkomma framåt våren-sommaren om intresse för erfarenhetsåterföring finns.F Furanbjörnen skrev:Hej alla hemmapulare,
Jag har solceller på taket och står i begrepp att köpa ett batteripack. Jag har fått ett bra (tror jag) erbjudande från ett ganska nystartat företag (etabl 2024) som heter Batterimagasin, och man erbjuder ett batteripack som heter Pylontech. Jag funderar på ett pack med 2 X 15 kWh. Erbjudet pris är ca 85 kkr efter grönt avdrag och ROT, i dessa pengar ingår också installation. Är det för bra för att vara sant? Någon med erfarenhet av Pylontech och företaget Batterimagasin? Garantier verkar vara standard och en välkänd och seriös installatör blir aktuell. Jag har bra uppställningsplats i ett gammalt pannrum med tidigare oljeeldning. Något att reflektera över enligt era erfarenheter?
Klicka här för att svara