D09
Hur ska jag hantera detta träd ?

Den är inte lika tät och ser ut att vara en massa döda grenar?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klipp bara bort det döda.

Känner inte igen trädet. Vill du vara säker på att inte skada det så vänta med ev beskärning till JAS-månaderna. (De döda grenarna kan du ta nu, om du inte klipper i frisk ved.) Vissa träd blöder kraftigt om man klipper dem på våren.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Om du vill ha kvar en hångelbuske, är det inte vad du gör under den som är avgörande snarare än hur den ser ut?

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Om du vill ha kvar en hångelbuske, är det inte vad du gör under den som är avgörande snarare än hur den ser ut?
Helt avgörande kan vara om någon ser vad man gör under den 😇

D09
Oldboy skrev:
Klipp bara bort det döda.

Känner inte igen trädet. Vill du vara säker på att inte skada det så vänta med ev beskärning till JAS-månaderna. (De döda grenarna kan du ta nu, om du inte klipper i frisk ved.) Vissa träd blöder kraftigt om man klipper dem på våren.
Gjorde nog ett misstag som kortade ner grenarna lite.. Borde kanske väntar 😁

Ok. Bort med döda grenar.

Tidigare så höll den ihop mer. Ska man dra ett band runt för att få grenarna att växa mer inåt?

D09 skrev:
Helt avgörande kan vara om någon ser vad man gör under den 😇
Det håller jag med om, det skulle lätt kunna bli dålig stämning om du står där helt själv och ..... ja, det är bara du där som ser något helt enkelt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
"Tidigare så höll den ihop mer. Ska man dra ett band runt för att få grenarna att växa mer inåt?"
Nej det tror jag inte. Det ser ju ut att vara en särskild häng... -någonting med ett naturligt hängande växtsätt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag tror klippning för att stimulera att den växer till och grenar sig kan vara en väg för att täcka upp glesa partier.
Frågan dock vilken sort det är, för att veta vad som är rätt tid och typ av klippning?
Om det inte är en sort som bara blir gammal snabbt och därför glesar sig och blir ful...

• Gilla
D09
  • Laddar…
Tror det är en hängask, Fraxinus excelsior 'Pendula', men vad den råkat ut för är svårt att säga. Hängande träd brukar ofta se lite medtagna ut av någon anledning.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Kanske den vantrivs pga brist på hångel

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Thomas_Blekinge skrev:
Kanske den vantrivs pga brist på hångel
Ha ha ha där har vi det

Får lösa det 😂

D09
Kalle B skrev:
Tror det är en hängask, Fraxinus excelsior 'Pendula', men vad den råkat ut för är svårt att säga. Hängande träd brukar ofta se lite medtagna ut av någon anledning.
Grymt :)

Tack 😄

Nej, det ser inte ut som en hängask.

Vi har massor av askar här, och hängasken är lik, bortsett från växtsättet. Framförallt bladen på bilderna ser inte ut som askblad.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Löven ser mest ut som guldregn, men den finns väl inte i hängande form?

D09
Kalle B skrev:
Löven ser mest ut som guldregn, men den finns väl inte i hängande form?
Hade massa guldregn brevid denna som jag tog bort när barnen var små 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.