Hej
Jag har en apel i en trädgårdshörna som ingen brytt sig om på ganska lång tid och som mest har blivit en lång pinne… En lång apel i en trädgårdshörna, omgiven av träd och buskar, med klar blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur bär jag mig åt för att beskära den på bäst sätt??

Målsättningen är att det ska bli ett 2-3 meter högt träd som grenar ut sig lite.

Hälsar
Anders

Jag skulle kapa ner de långa spröten så att de slutar kanske 2m över marken. Se till att lägga snitten precis över en liten gren som pekar utåt. Sen får man jobba så år efter år och leda tillväxten dit man vill ha den. Led grenarna utåt/uppåt, samt gallra bort små grenar och skott inne i mitten av liknande, så ser der snart ut mer som ett klassisk äppelträd.

Jag har en gammal prydnadsapel som jag börjat forma på detta sätt. Den var ordentligt vildvuxen och risig, man har väl inte tagit hand om den eftersom det inte är ett ätäpple. Men eftersom det ändå är en apel så måste den ju gå att forma tänker jag. Kronan har redan blivit fylligare och mindre risig efter ett par tre år av gallring och fokusering av tillväxten.

S Staffan-N skrev:
Jag skulle kapa ner de långa spröten så att de slutar kanske 2m över marken. Se till att lägga snitten precis över en liten gren som pekar utåt. Sen får man jobba så år efter år och leda tillväxten dit man vill ha den. Led grenarna utåt/uppåt, samt gallra bort små grenar och skott inne i mitten av liknande, så ser der snart ut mer som ett klassisk äppelträd.

Jag har en gammal prydnadsapel som jag börjat forma på detta sätt. Den var ordentligt vildvuxen och risig, man har väl inte tagit hand om den eftersom det inte är ett ätäpple. Men eftersom det ändå är en apel så måste den ju gå att forma tänker jag. Kronan har redan blivit fylligare och mindre risig efter ett par tre år av gallring och fokusering av tillväxten.
Tack för ett utförligt svar, när är bästa tiden att göra detta?

Hälsar
Anders

H Hobbyisten skrev:
Tack för ett utförligt svar, när är bästa tiden att göra detta?

Hälsar
Anders
Nu! Fram till Septembers slut brukar man säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.