Tips på hur jag ska behandla altangolvet där alger mossa har satt sig. Golvet är behandlat med pigmenterad olja som är partiellt avnött . Förstår att det bästa vore att slipa men om ngn har enklare metod tips så tar jag gärna emot !
Vill du ha det enklaste sättet är svaret oxo det enklaste. Man behöver inte göra något alls.H hensvik88 skrev:
Tryckt virke behöver inget underhåll. Det håller mycket länge utan underhåll.
Varför tror du det skulle vara bra att slipa? Tryckimpregneringen sitter ju i den yttersta delen av trallbrädorna. Den vill man knappast slipa bort. Och att slipa när man har spikat golv som i detta fall lär heller inte vara det smartaste...
Jag kan förstå att man vill fräscha upp ytan när alger och mossa fått fäste, speciellt om ytan har behandlats med numera bortnött olja (just olja drar ju till sig smuts).
Precis som @KLARAlife såpar jag trädäcken varje år - efter att ha kört med terrasstvätt med rikligt med vatten. Rester av den gamla oljan (som inte bidrar till tryckimpregnerat virkes hållfasthet) försvinner så småningom. Däck som ligger i skugga får ändå en del alger framåt hösten. Jag använder Kärchner med terrassmunstycke och det har fungerat bra hos mig.
Att slipa verkar over-kill.
Precis som @KLARAlife såpar jag trädäcken varje år - efter att ha kört med terrasstvätt med rikligt med vatten. Rester av den gamla oljan (som inte bidrar till tryckimpregnerat virkes hållfasthet) försvinner så småningom. Däck som ligger i skugga får ändå en del alger framåt hösten. Jag använder Kärchner med terrassmunstycke och det har fungerat bra hos mig.
Att slipa verkar over-kill.
Klicka här för att svara