Står mitt i en köksrenovering som eskalerat pga en nyupptäckt gammal fuktskada, som innebär att vi kommer att behöva byta en hel del av golvspånet. När vi då ändå står med öppet bjälklag (trä) springer tankarna iväg kring vad man skulle kunna passa på att fixa på samma gång...

Vägg i vägg med köket ligger badrummet som kommer att renoveras inom de närmaste åren. Då kommer vi att passa på att byta tappvattenmatningen till boytan (1-planshus med källare med samtliga installationer från byggåret, 1968). Den del av köksbjälklaget som öppnas sträcker sig från badrummets långsida till en punkt ca 1 m från pannrummet i källaren där inkommande vatten finns. Vi kommer alltså i nuläget inte åt anslutningspunkterna på någondera sida om matningen, men väl majoriteten av sträckan däremellan.

Min fundering blir nu alltså - vore det vettigt att passa på att dra ytterrör för en senare RiR-installation nu? Jag kommer åt att sticka in dessa blint en bit in i respektive anslutningspunkts bjälklag, men inte mer än så. Platsen för framtida fördelarskåp etc är heller ej helt spikad än. Man kommer således att behöva skarva dessa ytterrör när repsektive anslutningspunkt friläggs i samband med badrumsrenoveringen, innan man kan mata i lämpliga innerrör. Är idén vettig trots dessa begränsningar? Eller är det lika bra att vänta och dra utanpåliggande i källartaket när den dagen kommer?

Att dra i taket på källaren och ev. rakt upp till någon anslutningspunkt gör att du har full koll på alla rör, .det går att skarva RIR men är inte riktig med reglerna,det ska vara tätt på slangen,sen att få i något efteråt kan vara besvärligt , så tänk till lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.