4 832 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Hur balansera bandsågshjul?
Sida 1 av 2
Jag håller på och monterar ihop min nyrenoverade och grundligt moderniserade E.V. Beronius bandsåg.
Båda hjulen har fått nya gummibelägg och jag har konstaterat att åtminstone övre hjulet fortfarande är en liten aning i obalans precis som det var utan gummibelägg.
Räcker det med en hemgjord statisk balansering (att ställa upp hjulet så det snurrar lätt och se var det stannar) eller måste jag skicka iväg det på dynamisk balansering?
Om jag gör det själv kan jag använda självhäftande balanseringsvikter för aluminiumfälgar och klistra fast dem på insidan av hjulkransen där det behövs.
Hjuldiametern är 60 cm och varvtalet blir 720 varv i minuten för att få skärhastigheten 24m/s.
Har någon av er gjort det här någon gång?
Båda hjulen har fått nya gummibelägg och jag har konstaterat att åtminstone övre hjulet fortfarande är en liten aning i obalans precis som det var utan gummibelägg.
Räcker det med en hemgjord statisk balansering (att ställa upp hjulet så det snurrar lätt och se var det stannar) eller måste jag skicka iväg det på dynamisk balansering?
Om jag gör det själv kan jag använda självhäftande balanseringsvikter för aluminiumfälgar och klistra fast dem på insidan av hjulkransen där det behövs.
Hjuldiametern är 60 cm och varvtalet blir 720 varv i minuten för att få skärhastigheten 24m/s.
Jag balanserade själv, enda realistiska valet för mig. Jag provade med självhäftande balanseringsvikter men dom slängdes iväg av sågen efter någtra veckor. Jag har istället använt starka runda neodymium magneter som balanseringsvikter och dom sitter fortfarande där dom ska, enkla att justera också när man ställer in. Vet inte om det duger som yrkeslösning för de kan ju flytta sig lite med tiden, så då har jag markerat med tusch var dom ska sitta..
Det blir en hemgjord statisk balansering åtminstone som första skede.
Vi talade i telefon och sannolikt lossnade Dennis balanseringsvikter för att det var för kallt då han limmade dit dem. Nu skall jag försöka limma i ett varmare utrymme. Om det inte håller skall jag prova med någonting annat.
Vi talade i telefon och sannolikt lossnade Dennis balanseringsvikter för att det var för kallt då han limmade dit dem. Nu skall jag försöka limma i ett varmare utrymme. Om det inte håller skall jag prova med någonting annat.
Jag tycker att det verkar klokt att börja med en statisk balansering hemmavid. Om vikterna inte sitter kvar kanske du kan gänga och helt enkelt skruva fast en skruv, ev med en bricka? Eller slipa bort lite i andra änden?heimlaga skrev:
Hjulen är ju ganska klena så jag vill inte borra i onödan....... men om det blir nödvändigt så borrar jag längst ut i ekrarna och skruvar fast vikter där.
Jag har redan balanserat övre hjulet med klistervikter och de verkar sitta hyfsat bra fast.
Jag har redan balanserat övre hjulet med klistervikter och de verkar sitta hyfsat bra fast.
Kan du inte använda varmlim för att fästa vikterna?
Jag läste en gång på nätet om hur man balanserade bandsåghjulen på maskinen. Och jag har sökt efter det igen men hittar det inte. Det är så typiskt för den infon var så bra skriven och med massor av bilder.
Men vad hjälper det nu
Men vad hjälper det nu
Det var ju synd......pär h skrev:
Jag hittade faktiskt en intressant text om dynamisk balansering på nätet:
http://wiki.vintagemachinery.org/BandsawBladeBalancing.ashx
Min statiska balansering blir ju ganska inexakt och det där verkar ju som en vettig metod för den sista fintrimningen.
Hej, en fråga bara....hur fixar man nya gummibelägg på en bandsåg? Jag har en INCA som har mycket torra belägg.H heimlaga skrev:Jag håller på och monterar ihop min nyrenoverade och grundligt moderniserade E.V. Beronius bandsåg.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Vad bra, och lätt! : ) Vem säljer sådant på nätet?
Jag lämnade in hjulen renputsade till Gummi-Järvinen i Vasa och fick ut dem med nya belägg som jag bomberade själv.M mikaelvberger skrev:
Det verkar vara svårt att hitta färdiggjorda belägg till större bandsågar. Till en liten Inca hittar du antagligen färdiga.