Försöker hjälpa min granne som precis har blivit änka. Mannen hann aldrig visa henne hur man backspolar vattenfiltret innan han gick bort så nu står vi här och vet inte hur man gör.

Det jag vet är att han brukade backspola 3-4 gånger per år och en spolning tog ca 3h.

Känner någon igen grejerna och kan förklara? Vattenfilteranläggning i pannrum med slangen och ventiler för backspolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfiltreringssystem med rör och ventiler i ett utrymme som behöver backspolas.
Skapa konto
Vattenfilteranläggning med mätare, rör och slangar i ett pannrum, i behov av backspolning.
Skapa konto
Vattenfilter med gröna slangar och mässingsventiler i ett garage, hand synlig.
Skapa konto
Vattenfilter och tankar i ett pannrum med synliga rör och ventiler som behöver backspolas.
Skapa konto
Vattenfilter och rörsystem i ett pannrum behöver instruktioner för backspolning.
Skapa konto

• Vattenfilter med en blå etikett för Extra Garanti EG, omgivet av slangar och otydlig bakgrund.
    Skapa konto
  • Stort metalliskt vattenfilter med slangar och kopplingar i ett teknikrum, sökes hjälp med backspolning.
    Skapa konto
  • Diskussionstrådsinlägg som visar ett dammigt vattenfilter och plasthinkar, eventuellt för backspolning.
    Skapa konto
  • En ihopvikt påse märkt "Akdolit" som ligger på ett dammigt golv bredvid ett rör.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej,

jag hade provat att ringa firman (om den finns aktiv fortfarande?)

/Mathias

• Kontaktinformation för Eg Vattenfilter inklusive postadress i Jörlanda, telefonnummer och partiellt dolt organisationsnummer.
    Skapa konto
mandersson71 mandersson71 skrev:
Hej,

jag hade provat att ringa firman (om den finns aktiv fortfarande?)

/Mathias

Tack för ditt svar men tyvärr är företaget avvecklat.

• Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Med tanke på antal svar verkar detta vara en något udda anläggning.
Ser ju lite likheter med klassiska Göinge filter men det är mycket som ändå inte stämmer.
Placering på in och utgående vatten plus att anläggningen inte har någon cirkulationspump och även frekvensen av backspolningen verkar väldigt udda.

Är det verkligen ingen som sett ett liknande filter och kan tipsa om fabrikat?

hej jag installerar ett sådant filter nu. du ska stänga övre vänster ventil och öppna övre högra ventil där ska det skitiga ut till dagvatten,öppna nedre vänstra vent stäng nedre högra ventilen nu trycks vattnet från botten av filtret till den blindade vent öh på bild om jag fattat rätt

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
M mats palm skrev:
hej jag installerar ett sådant filter nu. du ska stänga övre vänster ventil och öppna övre högra ventil där ska det skitiga ut till dagvatten,öppna nedre vänstra vent stäng nedre högra ventilen nu trycks vattnet från botten av filtret till den blindade vent öh på bild om jag fattat rätt
Ja, det var nog så jag gjorde tillslut men öppnade nog lite för mycket i början eftersom det följde med filtermedia ut.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.