2 533 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur avyttra större verkstad med hydraulik och motorer?
Felstavning i förra inlägget, här kommer rättelse:M MGA89 skrev:
Bättre att kanske inte ta reda på värdet och sedan bara göra sig av med allt för symbolisk summa så slipper en tänka efteråt att det blivit en förlustaffär.
Om du ser på saken som snaggletooth skriver kräver det bara väldigt lite jobb för att få några grupper med bra värde. Som en osorterad massa hamnar du nog tyvärr närmare rena skrotvärdet. Har du ingen kunskap i området eller enkelt kan få lite hjälp blir det svårt.M MGA89 skrev:
Kanske några av forumets numera fullständigt omnipotenta medlemmar kan ge dig tips. Du hittar dem i kärnkrafts och elproduktionstrådarna. Väl förfarna både i ekonomisk och rent teknisk mening. (Du får se set sista som ett internt skämt men ändå ganska rätt på spår tyvärr.)
Ingen som kan hjälpa dig med bil? eller att du hyr bil och de kör?
Om det går hade jag sorterat all metall i fin metal och skrotmetall.
Kört rubbet och sålt det som metallskrot.
Finns inte det alternativet hade jag satt ut bortskänkes på facebook.
Är ju en del som vill hämta metallskrot.
Hade börjat försöka med kravet att de tar allt, även det som inte är metall.
Om det går hade jag sorterat all metall i fin metal och skrotmetall.
Kört rubbet och sålt det som metallskrot.
Finns inte det alternativet hade jag satt ut bortskänkes på facebook.
Är ju en del som vill hämta metallskrot.
Hade börjat försöka med kravet att de tar allt, även det som inte är metall.
Är det något du tror har värde så lägg ut det på tradera med lågt utgångspris, några få dagars tid och bara hämtning. Lagren från SKF ör en bra början som ett parti om de är oanvända men lägg ut några fler grejer. Får du det sålt har den som köper det antagligen intresse av mer väl på plats och för symboliska summor slipper du skrota det.
Ta bra bilder.
Ta bra bilder.
Allt har ett värde, men att sälja något kräver att man hittar rätt köpare och att köparen är beredd att betala.
Vem är då rätt köpare? Antagligen någon som har en mindre verksamhet som ser behov av pressen, denne kan vara av olika personlighet. Person nr 1 kanske kan tänka sig att köpa pressen.
Person nr 2 är en samlande individ och ser en sak som den behöver men köper allt.
Person nr 1 kommer i enlighet med min erfarenhet att vara villig att betala mer för endast pressen än vad person nr 2 kan betala för rubb och stubb..
Problemet med lager, kopplingar m.m. är att det tar en massa tid för en firma att sortera och kategorisera och då är det billigare att ringa Ahlsell eller skf och köpa eftersom det behövs. Tid är nämligen dyrt idag.
Vem är då rätt köpare? Antagligen någon som har en mindre verksamhet som ser behov av pressen, denne kan vara av olika personlighet. Person nr 1 kanske kan tänka sig att köpa pressen.
Person nr 2 är en samlande individ och ser en sak som den behöver men köper allt.
Person nr 1 kommer i enlighet med min erfarenhet att vara villig att betala mer för endast pressen än vad person nr 2 kan betala för rubb och stubb..
Problemet med lager, kopplingar m.m. är att det tar en massa tid för en firma att sortera och kategorisera och då är det billigare att ringa Ahlsell eller skf och köpa eftersom det behövs. Tid är nämligen dyrt idag.
Man ska minnas att mängder med folk jobbar heltid med att sälja nya saker. Vill man tjäna pengar på att sälja måste man lägga ner tid, hade det varit enkelt att sälja snabbt till bra pris hade säljare inte tjänat mer än lägstalönerna...
Du konkurrerar dessutom med alla andra säljare av gammalt "skrot".
Så, lägg tid och tjäna mer eller sälj skitbilligt och spara tid!
Kanske har jag gjort bort mig men jag annonserade ut hela kvarvarande verkstaden på nätet och en kille boende i närheten hörde av sig och vad om att få komma förbi. Han köpte en del maskiner typ hydraulpressen, en bänkslip, två motorer. Sedan så sade till honom att han kunde få detta billigt om han hjälper mig ta hand om resten och då veta ade han mig 2000 kr sedan åkte vi en vända till åvc och ska åka en vända till imorgon eller på fredag.Tomtom79 skrev:
Man ska minnas att mängder med folk jobbar heltid med att sälja nya saker. Vill man tjäna pengar på att sälja måste man lägga ner tid, hade det varit enkelt att sälja snabbt till bra pris hade säljare inte tjänat mer än lägstalönerna...
Var detta ett rimligt alternativ när jag samtidigt står med en villa värd 6,5-7 miljoner kr?
Ja... Villans värde sjunker inte för att du tömmer bort gammal bråteM MGA89 skrev:Kanske har jag gjort bort mig men jag annonserade ut hela kvarvarande verkstaden på nätet och en kille boende i närheten hörde av sig och vad om att få komma förbi. Han köpte en del maskiner typ hydraulpressen, en bänkslip, två motorer. Sedan så sade till honom att han kunde få detta billigt om han hjälper mig ta hand om resten och då veta ade han mig 2000 kr sedan åkte vi en vända till åvc och ska åka en vända till imorgon eller på fredag.
Var detta ett rimligt alternativ när jag samtidigt står med en villa värd 6,5-7 miljoner kr?
Du har en del tryckgivare men även tryckvakter tex EDS 300 från Hydac varav den senare var en mycket populär och robust tryckvakt som numera är utgången sedan några år tillbaka (tillverkas inte längre).
De ser ut att vara nästintill nyskick på dessa vakter, så de kan nog inbringa en slant om du orkar lägga lite tid på att annonsera.
Finns personer som ser dessa som hårdvaluta ute på industrin (stål, papper) och du skulle kunna prova att lägga ut på tex ebay, finns en del att hitta där.
Se dock till att prova dom först, kan spänningsättas med ett 9V batteri.
Om du har en handpump då kan du även kontrollera funktionen, manualer finns att hitta på nätet.
Övriga grejer kan dock vara svårt att få ut något värde av utan en massa jobb och kan nog mer ses som skrot.
De ser ut att vara nästintill nyskick på dessa vakter, så de kan nog inbringa en slant om du orkar lägga lite tid på att annonsera.
Finns personer som ser dessa som hårdvaluta ute på industrin (stål, papper) och du skulle kunna prova att lägga ut på tex ebay, finns en del att hitta där.
Om du har en handpump då kan du även kontrollera funktionen, manualer finns att hitta på nätet.
Övriga grejer kan dock vara svårt att få ut något värde av utan en massa jobb och kan nog mer ses som skrot.
Hyr en kontainer. Kostar 3-4000 kr. inkl. transport och kasta allt i den. Hyllorna kan ev. säljas på blocket eller skänkas bort. Resten är skrot du inte kan få betalt för, utom möjligtvis om du går igenom varje sak, dokumenterar och prissätter individuellt, men det förutsätter att du vet vad varje sak är till för. Bilderna visar en skrotsamling, inget annat.M MGA89 skrev:
Det är just det som brukar vara provlemet... tiden och orken. Vet man inte vad var och en sak är till för, då måste man lägga ner en enorm massa tid på att ta reda på, dokumenteta, testa, fotografera och lägga ut. Men visst, har han tid så kanske går det att sälja vissa saker i alla fall.C CLG205 skrev:Du har en del tryckgivare men även tryckvakter tex EDS 300 från Hydac varav den senare var en mycket populär och robust tryckvakt som numera är utgången sedan några år tillbaka (tillverkas inte längre).
Så är det så klart.A A_Camera skrev:
Vet inte hur det funkar med dödsbon med ev vinst från denna typ av försäljning, inte behövt hantera sånt än.
Om allt måste bokföras och gå fort så är det enklast att bara skrota bort allt, precis som du skriver.
Om man däremot kan plocka enskilda saker tex EDS 300 som jag nämnt, ryms i en skrivbordslåda, så kan man ta det i mån av tid och ork längre fram 🙂
Dessa har ett värde, säljs från 1500kr upp till 7000kr/styck på ebay. Högre priset är ny givare i kartong. Snittpris på beggad kring 2500-3500kr