Hej,

Detta är mitt allra första inlägg så vi får hoppas att jag gör rätt.. :)
Jag har precis köpt mitt allra första hus (70-tal suteränghus). D.v.s. vävtapet i typ hela huset. Vävtapeten vad ändock lätt att dra bort i första rummet. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga med limmet som sitter kvar på väggen. Funderar på att ta någon form av skrapa..? Men kanske har någon här inne tips på tillvägagångsätt eller produkt som kan underlätta arbetet.

Tack på förhand!

Mvh Linn

Metabo lackfräs?

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
Bild?
På jobbet skrapar vi oftast bort de lösa och sen bredspacklar väggarna. Vet dock ej hur dina väggar ser ut:)

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
Testa om det är vattenlösligt (lägg varmt vatten på en svamp och se om det löser upp sig) då går det bra med en "ångmaskin" och skrapa men det är antagligen inte det om det är från 70-talet...

Jag har tidigare skrapat loss det lösa med en "japan-spackel" och sen gått på med stålborste på borrmaskin men då var det betongvägg bakom... Det som sitter stenhårt behöver du inte få loss, det spacklar man över bara.
Andningsskydd på om du kör med stålboste!

(Och välkommen hit!) :)

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Metabo lackfräs?
Tack för tipset! Ska kolla vidare! Helt klart intressant att införskaffa sig ändå för framtida renovering i trappan!! Tack!

I Interista88 skrev:
Bild?
På jobbet skrapar vi oftast bort de lösa och sen bredspacklar väggarna. Vet dock ej hur dina väggar ser ut:)
Ska ta bild! Är tyvärr inte hemma nu då vi är borta och firar jul. :)
Ser ut att vara spånskivor under vit grundfärg och över det är det lim och vävrester....
Min tanke är att slippa bredspackla och bara måla ytan eller tapetera efter skrapning.. men som sagt jag får fundera på hur "snyggt" det blir efter skrapning... (y):) tack för tips!

anders07 anders07 skrev:
Testa om det är vattenlösligt (lägg varmt vatten på en svamp och se om det löser upp sig) då går det bra med en "ångmaskin" och skrapa men det är antagligen inte det om det är från 70-talet...

Jag har tidigare skrapat loss det lösa med en "japan-spackel" och sen gått på med stålborste på borrmaskin men då var det betongvägg bakom... Det som sitter stenhårt behöver du inte få loss, det spacklar man över bara.
Andningsskydd på om du kör med stålboste!

(Och välkommen hit!) :)
Tack Anders!
Ja jag ska testa om det är vattenlösligt!
Tack för tips det är guld värt för mig som är novis i ämnet vad gäller allt egentligen med hus.. men ska bli riktigt spännande att få renovera mitt första hus! :D

L Linn159 skrev:
Ser ut att vara spånskivor under vit grundfärg och över det är det lim och vävrester....
Min tanke är att slippa bredspackla och bara måla ytan eller tapetera efter skrapning.. men som sagt jag får fundera på hur "snyggt" det blir efter skrapning... (y):) tack för tips!
Tapeter kräver bättre/planare underlag än om du ska måla. Ett snabbt och enkelt alternativ till att få det slätt är att "limma" renoveringsgips (6 mm) med gipsputs eller om det är rätt plant/slätt skruva renoveringsgips på och sen spackla skarvarna bara.

L Linn159 skrev:
Hej
Tyvärr är det ganska omöjligt att få ytan så bra att det går att måla direkt. Eller beror ju på standarden såklart:thinking:
Spackla eller ny gips skulle jag tro:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.