I rummen där jag renoverar sitter det en tretex-skiva på väggarna och något liknande i taket. Just nu är min plan följande:
1) Spika panel på två av väggarna direkt på tretex
2) På de övriga två tänker jag sätta gips (ej repgips) och sedan väv
3) I taket tänkte jag sätta en tunn regel (för att rymma el-installationen) som jag sedan fäster takpanelen på

Så jag avser att låta all tretex sitta kvar, men blir det problem (t.ex. för mjuk eller ojämnt för gips)?
Hur skulle ni gjort?

Jag renoverar just nu hela huset. Tretex på ca 100 m2 vägg sitter sedan -77. Det sätter jag bara 13 mm gips på med låååååånga skruvar så att det nyper ganska väl i bakomliggande 3 tums råspont från 30-talet. Inbillar mig att det hjälper att hålla saker styvt också.

Så jag skruvar direkt på. Tretex isolerar en smula, ljuddämpar lite och sitter redan där. Så why not, tänkte jag.

Tack för svaret.

Har du hunnit sätta någon gips ännu?

Har det isåfall gått bra och hur tänker med att fästa saker på väggen?

Byggtekniskt ser jag inga problem. Och hur du sätter upp saker på väggarna beror delvis på vad som finns bakom. Är det plank bakom är det som sagt bara att använda långa skruv.

För egen del skulle jag dra mig för att göra rummet mindre i onödan. I synnerhet skulle jag inte vilja minska takhöjden. Det blir mer jobb med listerna också jämfört med om du ersätter treetexen med gips.

Jag satte renoveringsgips långa skruv, 40-talshus för ca 10 år sedan inga problem.

D Dissonans skrev:
Tack för svaret.

Har du hunnit sätta någon gips ännu?

Har det isåfall gått bra och hur tänker med att fästa saker på väggen?
Har hunnit sätta ca 8 skivor i bredd på de väggar som har tretex bakom. Gått hur smidigt som helst faktiskt, det är ju trots allt massiva brädor bakom som 58mm skruvarna tar fint i. Jag är kanske ovanligt icke-kräsen men det ser bra ut. Ser inte värre ut än väggarna jag satt gips på med de gamla spånskivorna kvar. Gamla hus är ju som vi alla vet lite vajsing med ett par millimeter ändå. Så summa summarum går det finfint, antagligen tavk vare 58mm-längden på skruv. Jag är i nuläget glad över att jag inte rev bort tretexen och harvade med att ersätta det.

Dessutom så slutar man skruva när gipset börjar vika för skruven, så tretexen hinner liksom aldrig bli ett problem vad gäller buktning etc. Så gipset och skruven har sin interaktion innan det blir ev. Tryck som påverkar tretexens egenskaper.

K
Vi rev ner allt och satte upp nytt gips. Var även där spånade brädor som utgjorde väggarna. Tre rum och en hall, totalt kanske 50-60kvm. Tar inte alltför lång tid men blir jäkla massa skräp tyvärr då den alltid går i 1000 bitar

P Pallewea skrev:
Jag satte renoveringsgips långa skruv, 40-talshus för ca 10 år sedan inga problem.
jag gjorde samma dock körde jag vanlig skruv, inga problem

Tar bort all tretex. Delvis luktar det lite speciellt, brinner som en fackla och är helt värdelöst om man ska sätta upp saker.

B boohoo skrev:
Tar bort all tretex. Delvis luktar det lite speciellt, brinner som en fackla och är helt värdelöst om man ska sätta upp saker.
Och jag tycker det är underbart att kunna hänga upp relativt tunga saker på en knappnål eller en tavla på en smal dyckert och när det ska flyttas runt så drar man ur spik eller nål och snyggar till med baksidan på en skruvmejsel så syns inte skadan på tapeten. Men visst skruvar man nått tungt på väggen så blir det oftast klämmärken efteråt men styrkan står ju inte tretexen för i det fallet utan råsponten bakom som kommer vara samma om man sätter gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.