Jag har en träbrygga som vilar på en stenkista och den lutar snett, främst i ett hörn som verkar ha sjunkit. Efter att ha kollat under ser jag att några av de bärande stockarna är slitna eller ruttna, och att det ligger lösa kilar som håller upp delar av konstruktionen. Själva stenkistan ser okej ut men bär inte jämnt längre.
Hur gör man för att få bryggan rak igen?
Går det att lyfta upp hörnet och säkra med ny påle eller stöd?
Bör man byta ut hela stockar eller förstärka med nya stöd underifrån?
Vad använder man för virke och beslag som håller i vatten?
Hur gör man för att få bryggan rak igen?
Går det att lyfta upp hörnet och säkra med ny påle eller stöd?
Bör man byta ut hela stockar eller förstärka med nya stöd underifrån?
Vad använder man för virke och beslag som håller i vatten?
Det bästa är nog att byta de stockar som ser ut att ha ruttna ändar så de inte tappar stödet på underliggande stockar. För att göra det så kan det vara enklare att riva lite av däcket för att komma åt och sen lyfta ramen för däcket.
I samband med det så är det nog vettigt att bygga på med fler stockvarv för att få en rak platform för däckskonstruktionen.
Hur gammal är stenkistan och hur länge/när har det sjunkit? Tror du att det har slutat sjunka? Det kan ju påverka hur man väljer att gå vidare.
När det gäller material för fästmaterial så är det lite beroende på var bryggan ligger? Insjö, ostkusten eller västkusten?
Om det är ostkust eller insjö så borde det "räcka" med varmgalvat för en rätt lång hållbarhet och inte spränga banken men annar är det nog syrafast stål som gäller. Västkusten antar jag är aggressivare mot stål så där är det nog syrafast som gäller, men jag vet inte då jag aldrig byggt bryggor på västkusten.
Virkesval är nog tryckimpregnerat för kontakt med vatten som gäller. De gamla elstolpar som ofta användes förr, som var impregnerade med kreosot, är inte så miljövänliga eller bra att hantera själv (och dessutom svåra att få tag på
)
I samband med det så är det nog vettigt att bygga på med fler stockvarv för att få en rak platform för däckskonstruktionen.
Hur gammal är stenkistan och hur länge/när har det sjunkit? Tror du att det har slutat sjunka? Det kan ju påverka hur man väljer att gå vidare.
När det gäller material för fästmaterial så är det lite beroende på var bryggan ligger? Insjö, ostkusten eller västkusten?
Om det är ostkust eller insjö så borde det "räcka" med varmgalvat för en rätt lång hållbarhet och inte spränga banken men annar är det nog syrafast stål som gäller. Västkusten antar jag är aggressivare mot stål så där är det nog syrafast som gäller, men jag vet inte då jag aldrig byggt bryggor på västkusten.
Virkesval är nog tryckimpregnerat för kontakt med vatten som gäller. De gamla elstolpar som ofta användes förr, som var impregnerade med kreosot, är inte så miljövänliga eller bra att hantera själv (och dessutom svåra att få tag på
Klicka här för att svara