Hej alla kunniga,

Jag och min sambo bor i radhus men är båda födda med tummen mitt i handen. Jag har nu lagt märke till att fogen och silikonet i skarven mellan vårat laminatgolv och stenplattor i köket ser förskräckligt ut och hat släppt och blivit jätte fult.

Hur åtgärdar jag detta? Kan jag göra det själv? Om jag kan det hur och vad ska jag göra?

Som jag skrev är jag fullkomligt novis när det gäller detta. Jag kan inga termer och jag skylla jätte gärna vilja få en pedagogisk genomgång förklaring till hur jag kan åtgärda detta själv.

Om någon vänlig själ där ute ville ta sig tiden att hjälpa mig med det?

Bifogar en bild på hur det ser ut. (Så ser det i princip ut mer eller mindre hela vägen)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag hade valt å lägga en nivålist och dölja det hela med, finns en hel uppsjö av olika varianter både sådana man skruvar fast och sådan med en självhäftande massa under. Här kommer en exempelbild.
nivåöist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är ju egentligen ingen nivåskillnad mellan golven?

Bör jag använda en skarvlist då istället?

SannaSund skrev:
...Bör jag använda en skarvlist då istället?
Det tycker jag låter vettigt!

Ett jobbigare, men kanske snyggare, alternativ är att skrapa ur fogmassan i skarven,
och sedan fylla med silikon.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten SannaSund :)

Tack!! Lär nyttja forumet till fullo!!

Fick detta tips ang silikon av en god vän

"Man tar bara bort det gamla och maskerar upp önskas bredd på ny! Sen på med ny med en sådan pistol till tuber. Lagom mycket. Sen ett glas med vatten och massa diskmedel i som man doppar fingret i och stryker ut det snyggt. Sen bort med tejp och låt torka minst tt dygn. "

Kan vilken lekman som helst klara det? Typ jag som på sin höjs har målat och tapetserat vägg förut.

S
SannaSund skrev:
Tack!! Lär nyttja forumet till fullo!!

Fick detta tips ang silikon av en god vän

"Man tar bara bort det gamla och maskerar upp önskas bredd på ny! Sen på med ny med en sådan pistol till tuber. Lagom mycket. Sen ett glas med vatten och massa diskmedel i som man doppar fingret i och stryker ut det snyggt. Sen bort med tejp och låt torka minst tt dygn. "

Kan vilken lekman som helst klara det? Typ jag som på sin höjs har målat och tapetserat vägg förut.
japp det klarar alla. lite som när var liten och spritsa glasyr på pepparkakan, fast inte lika gott då.
men jag skulle också tipsa om skarvlist. så slipper ni göra om fogen igen

Silikon har du ju redan och det fungerar ju inte uppenbarligen.

Ja golvet är ju 12 år gammalt. Men behöver jag foga om oxå eller kan jag köra på enbart silikon på skarven mellan golven??

S
SannaSund skrev:
Ja golvet är ju 12 år gammalt. Men behöver jag foga om oxå eller kan jag köra på enbart silikon på skarven mellan golven??
det blir en slikon fog(skarv).

Mao räcker det att skrapa bort befintligt (både fog och silikon) och enbart ersätta med mjukfog typ schönox eller liknande?

S
SannaSund skrev:
Mao räcker det att skrapa bort befintligt (både fog och silikon) och enbart ersätta med mjukfog typ schönox eller liknande?
ja. men räkna med ni kommer få göra om silikon är en mjukfog.

fog =anliggningsyta mellan olika delar i en konstruktion, vanligen med utfyllnad av ett sammanbindande fogmaterial såsom lim, murbruk eller dylikt

Så för att slippa göra om och lägga silikon igen om några år är det bättre med en skarvlist?

Kan vi då lägga skarvlisten direkt på som det "ser ut idag" eller måste vi utföra något grundarbete under först?

Bara att sätta fast.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
SannaSund skrev:
Så för att slippa göra om och lägga silikon igen om några år är det bättre med en skarvlist?

Kan vi då lägga skarvlisten direkt på som det "ser ut idag" eller måste vi utföra något grundarbete under först?
japp.

Kan man undvika en list är de ju klart snyggast.
Se till att även skrapa bort kakelfogen som dom verkar ha silikonat mot.
Borde fästa bättre på klinkret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.