Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
kanske samma sak hos dig
Jag bor i stenhus och har aldrig sett en hackspett överleva min fasad.

Men ja, att de luras av något ljud låter ju högst rimligt.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
En hackspett sitter och trummar hos oss varje vår för att locka en hona. Vi har en holk för amåfåglar med plåttak som låter vida omkring. På sommaren plundrade en hackspett bihotellet jag satt upp på en annan vägg.

Det är nödvändigtvis inte mat eller boplats som hackspetten söker när den hackar, för fåglarna betyder ljudet att den markerar sitt revir. Ibland kan man se hackspettar sitta och trumma på gamla telefonstolpar där man satt en plåthätta på toppen för att skydda stolpen, det blir ett mäktigt ljud som hörs lång väg. De som ljudet riktar sig till förstår signalen och och letar andra revir.

En spillkråka av trä är en tydlig signal för hackspetten, det betyder att platsen är upptagen och den håller sig borta.

Mats-S
Jag fick ett hål i träfasaden på min då nybyggda verkstad isolerad med mineralull. Ekorrar hade flyttat in...
Efter att dom hade skrämts bort, isoleringen fyllts på och hålet täckts över med en bit formplyfa blev det nya hål som lagades på samma sätt.

Rätt som det var fick jag höra hackande ljud i väggarna och upptäckte en hackspett som hackade nya hål. Sammanlagt lagade jag på fem ställen, På ett ställe satte jag upp en fågelholk med förhoppning om att han skulle gilla den och flytta in. På andra ställen hängde jag upp bitar av nät och metallblanka remsor för att skrämma bort hackspetten, och det verkade hjälpa, sedan dess har inga nya hål hackats.

Platsen var i samtliga fall längst upp på fasaden under takfoten nära ett hörn.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
S spiii skrev:
Jag fick ett hål i träfasaden på min då nybyggda verkstad isolerad med mineralull. Ekorrar hade flyttat in...
Efter att dom hade skrämts bort, isoleringen fyllts på och hålet täckts över med en bit formplyfa blev det nya hål som lagades på samma sätt.

Rätt som det var fick jag höra hackande ljud i väggarna och upptäckte en hackspett som hackade nya hål. Sammanlagt lagade jag på fem ställen, På ett ställe satte jag upp en fågelholk med förhoppning om att han skulle gilla den och flytta in. På andra ställen hängde jag upp bitar av nät och metallblanka remsor för att skrämma bort hackspetten, och det verkade hjälpa, sedan dess har inga nya hål hackats.

Platsen var i samtliga fall längst upp på fasaden under takfoten nära ett hörn.
Gammla CD-skivor i snöre brukar hjälpa mot fåglar, iaf på bär och äppelträd.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Smart! Är de så lättlurade?
Tydligen. Trodde att de efter ett tag skulle börja undra varför den nya killen aldrig rör på sig, men fåglar är väl inte så smarta, antar jag.
Skönt att slippa nya hål i panelen hursomhelst!

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Såg att dom har vargar som fågelskrämma också, sägs vara bra mot kanadagäss :)
[länk]
I Stockholm stod det skyltar i form av rävar lite här och där. Ska tydligen också vara för att skrämma bort kanadagäss.

Mats-S
J jonaserik skrev:
Yep, fungerar utmärkt som måsskrämma på sjöverandan och i styrpulpetaren :) Det är räddningen mot måsskit när måsarna är som mest intensiva.

Det ser ut att finnas ytterligare ett hål innanför panelen...?

Magnus E K
J jonaserik skrev:
Och driver grannarna (och eventuellt en själv) till vansinne när de reflekterar solljuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.