Efter byte av fjärrvärmeväxlare har jag problem med att radiatorkretsen tappar tryck. Jag vet inte om det genom ett sammanträffande uppstått en svårfunnen läcka, eller om det någonstans i den stora radiatoranläggningen fortfarande finns luftfickor som sakta fylls med vatten förbi olika ventiler som kanske fastnat i nästan stängt läge. Jag har vissa tvivel beträffande rörfirmans framgång i att återfylla och lufta kretsen efter växlarbytet då huset är stort och har många och på några ställen dolda radiatorer.
Hur är de gamla stickventilerna konstruerade invändigt? När jag skulle packa om en av dem fick jag loss ratten som sitter på en trapetsgängad stång som går ner i ventilen. Är det någon som vet hur själva ventilen är konstruerad invändigt och hur den gängade stången mekaniskt manövrerar själva ventilen?
Hur är de gamla stickventilerna konstruerade invändigt? När jag skulle packa om en av dem fick jag loss ratten som sitter på en trapetsgängad stång som går ner i ventilen. Är det någon som vet hur själva ventilen är konstruerad invändigt och hur den gängade stången mekaniskt manövrerar själva ventilen?
Ventilen kan vara en kil(slids)ventil/skjutventil, den är då uppbyggd på liknande sätt som följande,
Eventuell luft i systemet ersätts inte automatiskt av vatten, utan den luft som finns i systemet stannar kvar i systemet tills det släpps ut, antingen genom "manuell" avluftning eller genom läckage.
Däremot så innehåller friskt tappvatten en del fritt syre mm som "avges" från vattnet och samlas på högpunkter, sen släpper vattnet också ifrån sig syre & väte när vattnet värms.
Så om trycket sjunker så finns det troligen något läckage i systemet.
Ett sätt att felsöka är att linda lite toa-/hushållspapper runt misstänkta kopplingar mm. På så sätt ser man på papperet om det har blivit blött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eventuell luft i systemet ersätts inte automatiskt av vatten, utan den luft som finns i systemet stannar kvar i systemet tills det släpps ut, antingen genom "manuell" avluftning eller genom läckage.
Däremot så innehåller friskt tappvatten en del fritt syre mm som "avges" från vattnet och samlas på högpunkter, sen släpper vattnet också ifrån sig syre & väte när vattnet värms.
Så om trycket sjunker så finns det troligen något läckage i systemet.
Ett sätt att felsöka är att linda lite toa-/hushållspapper runt misstänkta kopplingar mm. På så sätt ser man på papperet om det har blivit blött.
Du kan tyvärr ha rätt beträffande läckor, men min tanke är att det kan finna luftfickor bakom ventiler som fastnat i (nästan) stängt läge vilket gör att det varken går att fylla eller lufta systemet ordentligt.
Den övre bilden stämmer bäst med hur ventilen ser ut. Om den inte är spegelvänd innebär det, som jag tolkar det, att skaftet är gängat i käglan och att ventilen öppnas genom att man skruvar ratten medsols sett uppifrån, alltså tvärt emot en vanlig tappvattenkran. Kan det stämma?
Den övre bilden stämmer bäst med hur ventilen ser ut. Om den inte är spegelvänd innebär det, som jag tolkar det, att skaftet är gängat i käglan och att ventilen öppnas genom att man skruvar ratten medsols sett uppifrån, alltså tvärt emot en vanlig tappvattenkran. Kan det stämma?
Du stänger-öppnar genom att vrida med-motsols på vredet så samma som tappkranar. Du behöver inte fundera på om luft kan störa där obetoende om det inte är helt öppet det är inhet problem. Däremot kan kilen fastna i stängt läge om en gammal ventil stängs hårt och sen går medbringaren mot spindeln sönder när den öppnas. Då blir det helstängt och du bör känna hur det känns när du manövrerar.D Da9l skrev:Du kan tyvärr ha rätt beträffande läckor, men min tanke är att det kan finna luftfickor bakom ventiler som fastnat i (nästan) stängt läge vilket gör att det varken går att fylla eller lufta systemet ordentligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Släpper jag trycket i radiatorkretsen här?
Värme allmänt -
Hur viktiga är backventilerna i duschblandare?
Vatten & Avlopp -
Hur fungerar inkoppling av radiator på expansionsledning och radiatorkretsen
Värme allmänt -
Ventilerna blåser rakt ner där man sover?
Ventilation -
Hur sänker jag golvvärmetemperaturen med flödesventilerna?
Värme allmänt