4 556 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Hur är Feins övriga verktyg som inte är multiverktyg?
Jag köpte för många år sedan en Fein multimaster som har kommit till användning lite då och då och fungerat mycket bra vid sågning och bra/ok vid slipning (med sandpapper).
Nu funderar jag på att skaffa en vinkelslip och undrar hur de och övriga verktyg står sig kvalitetsmässigt. De finns ju inte o köpa på så många ställen.
Nu funderar jag på att skaffa en vinkelslip och undrar hur de och övriga verktyg står sig kvalitetsmässigt. De finns ju inte o köpa på så många ställen.
tycker dom har varit fina dom få gånger jag fått testa.
sen finns det säkert måndags ex
sen finns det säkert måndags ex
Jag jobbade i en verkstad för många år sedan som tillhörde en koncern, som hade generalagenturen för Fein och även deras serviceverkstad för handhållna elmaskiner.O Otsef skrev:Jag köpte för många år sedan en Fein multimaster som har kommit till användning lite då och då och fungerat mycket bra vid sågning och bra/ok vid slipning (med sandpapper).
Jag upplevde att det är väldigt högt kvalité på alla deras maskiner, som jag inte har märkt av hos andra märken.
Vi hade bara Fein-maskiner i verkstaden.
Jag blev nog lite bortskämd på det jobbet, eftersom det var mitt första jobb och min första professionella kontakt med handhållna elmaskiner.
Å andra sidan kör jag i huvudsak Festool .Min maskin i den repertuaren som känns minst gedigen är Vecturon som är om jag förstått saken rätt, en Fein Supercut i festoolkläder.
Dock är den den bästa multimaskin jag har kommit i kontakt med.
Dock är den den bästa multimaskin jag har kommit i kontakt med.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Sök på youtube, AvE har plockat isär en.. Om jag inte minns helt fel var det elektriska riktigt bra, det mekaniska helt ok ..
Enligt min tyska kompis är det samma familj som ligger bakom Festool och Fein. Lådorna tillverkas av Gardena (Husqvarna).bulleribock skrev:
Jag har en Fein WSB20-230 vinkelslipmaskin. Har kört ganska hårt med den och är hittills mycket nöjd med kvaliteten. Skall du ha en stor vinkelslipmaskin så rekommenderar jag Fein.
Små vinkelslipmaskiner vill ju brinna upp av överbelastning hur dyrt man än köper så där föredrar jag billigare märken. Nu har jagen Milwaukee. Brytaren har nyligen börjat krångla men är den bra.
Små vinkelslipmaskiner vill ju brinna upp av överbelastning hur dyrt man än köper så där föredrar jag billigare märken. Nu har jagen Milwaukee. Brytaren har nyligen börjat krångla men är den bra.
Det har jag aldrig hört förr. Hade för mig att Festool och Tanos ägs av holdingbolaget TTS Tooltechnic Systems som även äger flera andra bolag, bland annat Festo (pneumatik), SawStop, LLC, Narex Ceska Lipa A.s.O Otsef skrev:
Och vad jag förstått så tillverkar Tanos lådorna alldeles själva.
Vill gärna ha källa på att de köper lådor av Gardena eller att ägarförhållanden skulle se ut som du beskrev.
OnT:
Fein är riktigt fint premiummärke, med huvudsaklig fokus på handverktyg för metallbearbetning, d.v.s. mer verkstad/industriellt riktad än DIY. Deras verktyg håller en mycket hög standard och är oftast ett säkert kort. Särskilt vinkelslip.
Gardena tillverkar lådor. Tanos är ett mer eller mindre säljbolag. Gardena hade tills nyligen fabriksförsäljning av lådor men det gjorde Tanos sura så de fick sluta.
Uppgifterna kommer från en bekant som bor i närheten av ”dem”. Vår bekant har också vart med o produkttestat lite verktyg åt Festool innan de kommer ut.
Det är helt olika bolag men samma familjekonstelationer som sitter på aktierna som jag förstått.
TTS äger inte Festo, det är också ett separat bolag numera de står inte med på tts sida.
Tts äger dock lite andra bolag som du nämner , men sawstop har jag inte hört talas om.
Jag har nu beställt en Fein vinkelslip i Systainer 2. Jag handlade i Festos personalshop (i närheten av Stuttgart) där de kan handla Festool mm till personalpris. Han skulle kolla om han kunde fixa en innerdel som passar. Enligt honom finns det ”inlays”som inte är ute på marknaden som kunde passa Fein vinkelslip.
Uppgifterna kommer från en bekant som bor i närheten av ”dem”. Vår bekant har också vart med o produkttestat lite verktyg åt Festool innan de kommer ut.
Det är helt olika bolag men samma familjekonstelationer som sitter på aktierna som jag förstått.
TTS äger inte Festo, det är också ett separat bolag numera de står inte med på tts sida.
Tts äger dock lite andra bolag som du nämner , men sawstop har jag inte hört talas om.
Jag har nu beställt en Fein vinkelslip i Systainer 2. Jag handlade i Festos personalshop (i närheten av Stuttgart) där de kan handla Festool mm till personalpris. Han skulle kolla om han kunde fixa en innerdel som passar. Enligt honom finns det ”inlays”som inte är ute på marknaden som kunde passa Fein vinkelslip.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Men, nu vart jag nyfiken... om nu Gardena tillverkar lådorna? Varför har dom då Tanos namn på lådan och sitt eget namn målat? då har dom väll kunna spejsat till det precis som husqvarna gjort med sina systainers att namnet är gjutet i plasten?
inlays till vinkelslip finns här http://kiwitools.tictail.com/product/set-for-vinkelslip-till-systainer-t-loc-ii
inlays till vinkelslip finns här http://kiwitools.tictail.com/product/set-for-vinkelslip-till-systainer-t-loc-ii
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hah ja se på f-n .. Visst är det Gardena som tillverkar alla Systainers!
https://www.gereedschappro.nl/nieuws/3-dagen-op-bezoek-bij-tanos-het-systainer-walhalla/166
Ja man lär sig nya saker hela tiden!

https://www.gereedschappro.nl/nieuws/3-dagen-op-bezoek-bij-tanos-het-systainer-walhalla/166
Ja man lär sig nya saker hela tiden!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Och Fein ägs av Hultafors Group.