Här kommer en offert från en byggare (som är lite billigare) och från mattläggaren.

Tycker ni att det ser bra ut?

Ett problem här är att deras VVS-kille inte kunde ge någon offert fören badrummet är rivet.

• Offert från arbetsgivare och mattläggare för badrumsrenovering, specificerar kostnader för material, arbete och tillägg. VVS-arbeten ej inkluderade. Totalkostnad 74.450 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för badrumsrenovering med detaljer om arbete som utförs, materialkostnader och totalpris, både exklusive och inklusive moms.
    Skapa konto
BirgitS
Det var ju betydligt bättre skrivna offerter i alla fall.

Har du tagit bort att toalett och dusch ska byta plats eftersom jag ser att inte heller här ingår det någon bilning för toaavloppet?
Observera att med dagens krav får avloppsröret för WC inte vara närmare väggens tätskikt än 60 mm, men förr i tiden var det ofta betydligt närmare. Mät hur långt det är mellan det nuvarande avloppsröret och väggen så att du vet om det kan tillkomma jobb pga. att det är för nära.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju betydligt bättre skrivna offerter i alla fall.

Har du tagit bort att toalett och dusch ska byta plats eftersom jag ser att inte heller här ingår det någon bilning för toaavloppet?
Observera att med dagens krav får avloppsröret för WC inte vara närmare väggens tätskikt än 60 mm, men förr i tiden var det ofta betydligt närmare. Mät hur långt det är mellan det nuvarande avloppsröret och väggen så att du vet om det kan tillkomma jobb pga. att det är för nära.
De var först ut så då visste jag inte att den lösningen gick (för de nämnde det inte). Det var den senaste firman som sa att det gick. Men jag får prata med dem igen. Men VVS-offerter har jag inte fått än. Det är märkligt.

Tack för din output! Väldigt tacksam för det!

BirgitS BirgitS skrev:
Det naturliga är väl att dra upp allt avlopp utom golvbrunn i vägg, en vägghängd toa underlättar städningen betydligt och varför skulle man vilja ha fler genomföringar än nödvändigt i golvet?

BirgitS
F fribygg skrev:
Det naturliga är väl att dra upp allt avlopp utom golvbrunn i vägg, en vägghängd toa underlättar städningen betydligt och varför skulle man vilja ha fler genomföringar än nödvändigt i golvet?
Men i början av tråden skrevs det om toaavlopp i golvet genom att använda befintligt rör till dagens golvbrunn så det är det som jag har utgått från.

Här är en offert från VVS. Jag fattar inte riktigt vad som är priset för det löpande? Det står löpande överallt, men ändå sätter han ett fastpris?

Han skrev i mejlet att det blir en del bilande. Men är det inte byggaren som bilar avloppet?

• Offert från VVS för badrumsrenovering, med detaljerad lista över arbeten som utförs, betalningsvillkor, pris 58 100 SEK inklusive moms, och information om ROT-avdrag.
    Skapa konto
BirgitS
Gissningsvis är det löpande pris för vissa saker och ett fast pris på övrigt. Men är förstås en urusel offert och omöjlig att använda som beställning.

BirgitS BirgitS skrev:
Gissningsvis är det löpande pris för vissa saker och ett fast pris på övrigt. Men är förstås en urusel offert och omöjlig att använda som beställning.
Alla jag fått är lika otydliga.. Finns det inga hantverkare som skriver tydligt?

BirgitS
Tycker att den badrumsoffert vi accepterade var det men då var det en stor, väletablerad och lite dyrare firma i Stockholm. Så här börjar offerten:

Alla arbeten utförs enligt den utgåva av Säker Vatten och Byggkeramikrådets branschregler som gäller vid renoveringens startdag. Alla elarbeten utförs av behörig elinstallatör.
Badrum
Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i Badrum:
1 Demontera inredning och riva befintlig ytbeklädnad på golv och väggar.
2 Ansluta nya avloppsrör till tidigare relinat avlopp enligt anvisning.
3 Montera godkända våtrumskivor på väggar.
4 Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
5 Montering av godkänt tätskikt på väggar och golv. (Vi använder alltid den senaste tekniken av foliesystem på alla väggar och golv).

Sammanlagt 12 punkter för grundpris (fast pris)
5 punkter för tillval, t.ex. golvvärme, fast pris per tillval

De använder alltid Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats.

BirgitS BirgitS skrev:
Tycker att den badrumsoffert vi accepterade var det men då var det en stor, väletablerad och lite dyrare firma i Stockholm. Så här börjar offerten:

Alla arbeten utförs enligt den utgåva av Säker Vatten och Byggkeramikrådets branschregler som gäller vid renoveringens startdag. Alla elarbeten utförs av behörig elinstallatör.
Badrum
Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i Badrum:
1 Demontera inredning och riva befintlig ytbeklädnad på golv och väggar.
2 Ansluta nya avloppsrör till tidigare relinat avlopp enligt anvisning.
3 Montera godkända våtrumskivor på väggar.
4 Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
5 Montering av godkänt tätskikt på väggar och golv. (Vi använder alltid den senaste tekniken av foliesystem på alla väggar och golv).

Sammanlagt 12 punkter för grundpris (fast pris)
5 punkter för tillval, t.ex. golvvärme, fast pris per tillval

De använder alltid Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats.
Frågan är var man får tag i dessa seriösa firmor.

Jag får ont i huvudet av alla dåliga offerter. Vissa skickar inte ens offerter alls.

Det finns en firma nära mig som har gott ryckte som gör allt. De kör rörligt. De sa att de tror att det landar på 140k max.. Vågar man köra rörligt? Jag orkar inte hålla på med alla fasta priser som ändå är asdåligt skrivna..

Redigerat:
BirgitS
Prata med några som har anlitat den där firman med gott rykte och fråga hur det var att ha att göra med firman, om de höll tidplanen, om det ser snyggt ut, vad de fick betala till slut.

BirgitS BirgitS skrev:
Prata med några som har anlitat den där firman med gott rykte och fråga hur det var att ha att göra med firman, om de höll tidplanen, om det ser snyggt ut, vad de fick betala till slut.
Hur får man tag i deras kunder? Då måste man fråga firman va?

A
När man tar in offerter så ber man om referenser..

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:

De offerter jag fått är relativt dyra och samtliga hantverkare väver in rörligt pris i vissa moment i offerten. Det är just rörligt pris jag vill bort ifrån. Därför känner jag att jag lika gärna kan köra på rörigt pris från början.

En fråga. Om hantverkaren bilar i marken, finns det risk att hela plattan spricker eller något då? Om något går sönder under renoveringen.. Är det hantverkaren som får stå för det då?

BirgitS
Det är ju bra mycket säkrare att ha fast pris på det mesta och bara rörligt pris på en del än att ha rörligt på alltihop.

Om en hantverkare har sönder t.ex. något på vägen från hallen till badrummet så ska hantverkaren fixa det (ersätta, laga på egen bekostnad).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.