Hej!
Tänker installera vattenburna radiatorer och då kommer fram fråga att välja 2-rörs system eller seriekoppla de. Det blir 11 element totalt så att parallelkoppla de blir för mycket rördragning. Därför tänker jag att kombinera genom att seriekoppla 8, 7, 6 och 5 på ritning (blir 3 radiatorer på en slinga), sedan samma för 1, 2, 3, 4 ( 2 radiatorer på slinga), sedan samma för 11-12 (2 radiatorer), 9-10 och 13-14. Så blir det mindre rördragning och samtidigt inte så många radiatorer på varje slinga.
Låter det rimligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker installera vattenburna radiatorer och då kommer fram fråga att välja 2-rörs system eller seriekoppla de. Det blir 11 element totalt så att parallelkoppla de blir för mycket rördragning. Därför tänker jag att kombinera genom att seriekoppla 8, 7, 6 och 5 på ritning (blir 3 radiatorer på en slinga), sedan samma för 1, 2, 3, 4 ( 2 radiatorer på slinga), sedan samma för 11-12 (2 radiatorer), 9-10 och 13-14. Så blir det mindre rördragning och samtidigt inte så många radiatorer på varje slinga.
Låter det rimligt?
Beror lite på värmekälla, har du olja eller elpanna så kan du ha enrörssystem, men har du värmepump eller funderar på att skaffa så tvårörs. Anledningen är att värmepumpens verkningsgrad blir bättre med lägre framledning, och då är tvårörs att föredra, samt möjligheten att ändra finns.
Man blandar aldrig ettrörsystem och tvårörssystem.
Vad ska det vara för panna?
Är det någon typ av värmepump så är tvårörssystem att föredra.
Ettrörssystem "kräver" högre framledningstemperatur än tvårörssystem.
Sen finns det "trerörssystem"/Tichelmannsystem som utnyttjar fördelarna i både ettrörsystem och tvårörssystem.
Sen finns det "trerörssystem"/Tichelmannsystem som utnyttjar fördelarna i både ettrörsystem och tvårörssystem.
Logga in
Skapa konto
P Plutus skrev:
Ja, egentligen det som jag skrev blir 5 små separata ettrörssystem med 2-3 radiatorer på varje. Då anser jag att värmeförlust blir inte så stort och att det går att få fram bra värme på varje element även med värmepump. Tänker jag fel här?Demmpa skrev:
Man blandar aldrig ettrörsystem och tvårörssystem.
[bild]
Både 1-rörsystem och 2-rörsystem fungerar bra om de är rätt dimensionerade och injusterade tillsammans med en lämplig cirkulationspump. Vad som är det bästa val beror på husets förutsättningar och vilka egenskaper man tycker är viktigast.
För att välja den bästa lösningen för rådande förutsättningar är det bäst att dimensionera både ett 1-rörsystem och ett 2-rörsystem. Därefter kan man göra sitt bästa val. Först behöver man beräkna effektbehovet per rum samt välja vilken dimensionerande framledningstemperatur som ska gälla vid den lägsta dygnsmedeltemperaturen för området.
Själva dimensioneringen blir ganska enkel om man tar hjälp av PC-programmet Purmo Calculator. Det går även att räkna för hand, förslagsvis i ett kalkylark. Arbetsgången beskrivs bra i Lundagrossistens utbildningskompendium VVS-kunskap steg 2.
Att beräkna husets effektbehov kan vara lite knepigt om man inte har tillgång till husets ritningar med alla dimensioner. Med alla dimensioner, typ av isolering och U-värde för fönster och dörrar kända så är det bara att räkna.
Edit: Jag bytte allt i vårt värmesystem förutom 12 mm prisolrören under golven. Valet blev därmed ett 1-rörsystem med 5 radiatorer per slinga dimensionerat för max 45 grader C i framledningstemperatur vid -18 grader C ute. Bekanta som byggde nytt hus tidigt 2000-tal har 1-rörsystem med 2-4 radiatorer per slinga och 15 mm rör.
För att välja den bästa lösningen för rådande förutsättningar är det bäst att dimensionera både ett 1-rörsystem och ett 2-rörsystem. Därefter kan man göra sitt bästa val. Först behöver man beräkna effektbehovet per rum samt välja vilken dimensionerande framledningstemperatur som ska gälla vid den lägsta dygnsmedeltemperaturen för området.
Själva dimensioneringen blir ganska enkel om man tar hjälp av PC-programmet Purmo Calculator. Det går även att räkna för hand, förslagsvis i ett kalkylark. Arbetsgången beskrivs bra i Lundagrossistens utbildningskompendium VVS-kunskap steg 2.
Att beräkna husets effektbehov kan vara lite knepigt om man inte har tillgång till husets ritningar med alla dimensioner. Med alla dimensioner, typ av isolering och U-värde för fönster och dörrar kända så är det bara att räkna.
Edit: Jag bytte allt i vårt värmesystem förutom 12 mm prisolrören under golven. Valet blev därmed ett 1-rörsystem med 5 radiatorer per slinga dimensionerat för max 45 grader C i framledningstemperatur vid -18 grader C ute. Bekanta som byggde nytt hus tidigt 2000-tal har 1-rörsystem med 2-4 radiatorer per slinga och 15 mm rör.
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt detta?R Roman Larin skrev:
Även ett 1-rörssystem kräver 2 rör..
Med krypgrunden så har du alla förutsättningar för, det enligt mig på alla punkter överlägsna, 2-rörssystemet.
Förslag på stamdragning i krypgrund:
Logga in
Skapa konto
Stick genom bjälklaget för resp radiator.
Del med platta på mark får lösas med lämplig dragning.
Det är exakt så jag tänkt först, men röris tvekar att dra rör i krypgrunden, därmed mina funderingar kring 1-rörs systemJarlingar skrev:
Jag förstår inte riktigt detta?
Med krypgrunden så har du alla förutsättningar för, det enligt mig på alla punkter överlägsna, 2-rörssystemet.
[bild]
Ja varje element behöver två rör, men men om du har fler element i en slinga så har du bara ett rör mellan varje element. En framledning till första elementet, sen ett rör vidare till nästa, och det sista tillbaka till värmekällan.Jarlingar skrev:
Jag förstår inte riktigt detta?
[bild]
Du får väl börja räkna på radiatorstorlek. Givet att lågtemperatursystem och befintligt hus brukar leda till stora radiatorer så tror jag du kommer upptäcka att det inte blir så lockande med ännu större radiatorer i slutet av dina ettrörsslingor.
Satsa på ett vanligt tvårörssystem i stället.
Satsa på ett vanligt tvårörssystem i stället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skulle man lösa detta med bärlina på bästa sätt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lagar vi detta på bästa sätt?
Fasad -
Ska gjuta golv för badrum i källaren - hur gör jag det bäst?
Badrum -
Hur löser man det här på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är det bästa sättet att stabilisera och jämna ett befintligt golv
Golv