Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.
Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården? Är orolig att man ska tänka på det konstant. Om ni påverkats, vad har funkat för att minska ljuden? (plank, växtlighet osv..)
Tacksam för svar!
Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården? Är orolig att man ska tänka på det konstant. Om ni påverkats, vad har funkat för att minska ljuden? (plank, växtlighet osv..)
Tacksam för svar!
Någon?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Vi bor i en by på landet, vid en länsväg. Har ingen aktuell siffra på trafikmängd, men sen jag klickade på din tråd och började skriva har det passerat 2 fordon
.
Mitt svar är: ni vänjer er! Vi var också bekymrade innan vi flyttade hit, men vi är positivt överraskade av hur lite trafiken stör. Innan bodde vi där det passerade ungefär 2 fordon - per dygn.
Min bättre hälft har innan vi träffades bott vid Södra Stambanan (dubbelspårig, högtrafikerad järnväg) och stördes efter en invänjningsperiod inte ens av godstågen på nätterna.
Växter gör ingen större skillnad, och plank riskerar att skapa eko-effekter som snarast förstärker ljuden.
Om ni har barn, tänk på er tomt ur trafiksäkerhetsperspektiv. 50 km/h blir det gärna ett påslag på för de som kör förbi. Vi har satt staket runt tomten.
Mitt svar är: ni vänjer er! Vi var också bekymrade innan vi flyttade hit, men vi är positivt överraskade av hur lite trafiken stör. Innan bodde vi där det passerade ungefär 2 fordon - per dygn.
Min bättre hälft har innan vi träffades bott vid Södra Stambanan (dubbelspårig, högtrafikerad järnväg) och stördes efter en invänjningsperiod inte ens av godstågen på nätterna.
Växter gör ingen större skillnad, och plank riskerar att skapa eko-effekter som snarast förstärker ljuden.
Om ni har barn, tänk på er tomt ur trafiksäkerhetsperspektiv. 50 km/h blir det gärna ett påslag på för de som kör förbi. Vi har satt staket runt tomten.
Hm, ja, det är ju ett sätt. Är dock inte så orolig för ljud på natten eller inomhus, det är mest i trädgården jag tänker på.
Men tack för tips!
Men tack för tips!
tack för svaret!SågspånPappspikEternit skrev:
Vi bor i en by på landet, vid en länsväg. Har ingen aktuell siffra på trafikmängd, men sen jag klickade på din tråd och började skriva har det passerat 2 fordon.
Det är just i trädgården jag oroar mig för att vi ska bli störda, Den ligger dock mestadels bakom huset, inte direkt i anslutning till vägen. Så hoppas att det inte blir för påtagligt. Jo, vi har småbarn, så staket runt hela tomten är ett måste.
Ingenting.
Bor 40 meter från skånes mest trafikerade väg som sträcker sig tvärt över. (väst-öst)
80-90% av trafiken kör för fort. Vi har stora hålor i vägen i höjd med huset så det är väl mest buller när tomma lastbilar dundrar i de.
Där jag bodde innan hade jag vägen vid sovrumsfönstret och järnvägen i vardagsrummet. Stördes inget direkt då heller.
Bor 40 meter från skånes mest trafikerade väg som sträcker sig tvärt över. (väst-öst)
80-90% av trafiken kör för fort. Vi har stora hålor i vägen i höjd med huset så det är väl mest buller när tomma lastbilar dundrar i de.
Där jag bodde innan hade jag vägen vid sovrumsfönstret och järnvägen i vardagsrummet. Stördes inget direkt då heller.
Jag bor ca 100 m från 83an..E Ensyltburk skrev:Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.
Tacksam för svar!
samt har järnväg nedanför kåken..
enda oron.. är för husdjuren ute..
begravt många katter...
Har riksväg 26 15 meter från huset...E Ensyltburk skrev:Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.
Tacksam för svar!
Det är mest en vanesak, största problemet är vintertid med alla fjällturister... svårt att komma ut på vägen ibland.
Bullerplank hjälper nog men då försvinner insynen...har hellre mer insyn än mindre vägljud.
Och som @Maskintok skrev, husdjuren är det man är mest rädd för
Ja det är tragiskt..skoge skrev:
Har riksväg 26 15 meter från huset...
Det är mest en vanesak, största problemet är vintertid med alla fjällturister... svårt att komma ut på vägen ibland.
Bullerplank hjälper nog men då försvinner insynen...har hellre mer insyn än mindre vägljud.
Och som @Maskintok skrev, husdjuren är det man är mest rädd för
Men det är därför jag har innekatter enbart numer...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Har en populär 70väg 20m från huset, på sommaren är det mycket folk som nöjeskör med motorcyklar och sportbilar. Ofta kör folk för fort, man hör rätt tydligt vilka som kör i 70 resp 90, och folk som vill ha lite "gött ljud" i hojjen har inget till övers för längre.
Kan säga att på baksidan av huset kan det vara svårt att prata ibland.
Kan säga att på baksidan av huset kan det vara svårt att prata ibland.
Bullerplank är ju ett alternativ, men hur lätt är det att få igenom bygglov för det, tro? ingen annan på gatan som verkar ha det. Det kan ju tyda på att det inte behövs, men vill gardera mig , haha
hör med trafikverket..E Ensyltburk skrev:
Det handlar om decibel nivån...
Man kan få bidrag isåfall om nivån är för hög.. Men samtidigt... Jag skulle inte vilja ha ett plank...
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag bor 25m får en ganska trafikerad väg. (iofs 10m upp på en slänt men ändå)E Ensyltburk skrev:
Det är 5-20 bilar och 1-10 lastbilar i minuten på den vägen dagtid. Nattetid kanske 1 bil var annan , var tredje minut.
Kontaktat både kommunen och Trafikverket ang bullerplank.
Trafikverket sätter INTE upp bullerplank om det inte är 65db ute vid huset i medeltal över dygnet ... Så det är bara att glömma att få trafikverket att sätta upp något.
Jag har 63db i topp om tre lastbilar i rad kör 70 på 50vägen, sen går det ned till 45-50db i snitt.
Frågade kommunen om bygglov och de sa att i mitt fall ,där det inte finns någon som kan bli störd av att det sitter ett bullerplank är det inga problem att få den godkänd om bygglov skickas in.
Räknade lite på vad det skulle kosta och komme fram till
att bygga ett korrekt bullerplank kostar nånstans king 500-750kr / kvadratmeter.
Så ska du bygga ett 3m högt 20m långt bullerplank kostar det i slängarna 30-45tusen.