Blev en sådan där wetterlings släggyxa från jula. Kanon. Om än lite otyplig när man skall ha riktigt små bitar (kökspanna).

Styrman_jansson skrev:
Blev en sådan där wetterlings släggyxa från jula. Kanon. Om än lite otyplig när man skall ha riktigt små bitar (kökspanna).
Då plockar du fram Fiskars 1,4 kilos eller mindre modell :)

N
Andreas_Hansson skrev:
Håller med.Så länge inte skaftet går av
hur får man av skaftet på en fiskars yxa ? Största anledningen till att jag har fiskars yxor är just att skaften håller nästan vad som helst.Sedan så är dom ju ganska billiga för att vara kvalitetsyxor. Jag tycker att dom fungerar mkt bra.

Lite gammal tråd men jag vill dela med mig av mina erfarenheter av Biltemas 2kg klyvyxa med art. nr. 16319.
Det fanns bara ett exemplar kvar i butiken så jag kunde inte jämföra olika. Eggen var i princip platt och dessutom asymmetrisk. Jag slipade till eggen så gott jag kunde med Biltemas verktygsbryne och resultatet blev rätt bra. Jag hade inte hållit i en klyvyxa på 10 år så jag har lite svårt att jämföra med andra yxor men den är absolut godkänd. Eggen ser lika bra ut efter 2h vedklyvning så stålet är det inget fel på.
Yxan liknar Bachos som nämdes tidigare. Ames True Temper Sledge Eye Super Splitter som har fått bra betyg på Amazon är en annan liknande.

Väldigt vad priserna på dom fina svenska yxorna har gått upp. Man hittar inte längre någon Wetterlings på Biltema.

• WP_20160629_21_16_44_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vill man ha bra yxor billigt är det nog en bättre affär att leta efter gamla billiga yxhuvuden och skafta om dem än att köpa kinaskrot på Biltema.

Världen är full av enfaldiga människor som kastar bort en kvalitetsyxa bara för att skaftet har gått av. Jag vet inte hur många tiotals bra yxhuvuden jag har hittat i skrotkontainrar och på skroten eller för två euro på loppmarknad eller fått gratis av folk som har tänkt kasta bort dem.

Är man litet smideskunnig och kan välla skall det inte vara hela världen att sätta in nytt stål i ett slutvässt yxhuvud. Själv har jag inte gjort det....ännu......

heimlaga skrev:
Vill man ha bra yxor billigt är det nog en bättre affär att leta efter gamla billiga yxhuvuden och skafta om dem än att köpa kinaskrot på Biltema.

Världen är full av enfaldiga människor som kastar bort en kvalitetsyxa bara för att skaftet har gått av. Jag vet inte hur många tiotals bra yxhuvuden jag har hittat i skrotkontainrar och på skroten eller för två euro på loppmarknad eller fått gratis av folk som har tänkt kasta bort dem.

Är man litet smideskunnig och kan välla skall det inte vara hela världen att sätta in nytt stål i ett slutvässt yxhuvud. Själv har jag inte gjort det....ännu......
Visst är det både kul och charmigt att restaurera och fixa med gamla handsmidda yxor, det är jag blad de första att skriva under på.
Men vill man bara hugga ved så är det en ganska omständlig omväg.

Hmm..... att byta skaft på en yxa är inte att restaurera....det är bara normalt rutinunderhåll. Lika naturligt som att vässa den ibland.

Eller så köper man en modern Fiskars yxa så behöver man inte fundera på att skaftet ska hinna gå av innan man dör.

Fiskars yxorna brukar vara förvånansvärt bra att klyva ved med. Helt klart värda sitt pris.
Däremot är de fruktansvärt bedrövliga om man använder dem som snickaryxor eller skogshuggaryxor...... och helt odugliga att klubba tjurkalvar med.

heimlaga skrev:
Hmm..... att byta skaft på en yxa är inte att restaurera....det är bara normalt rutinunderhåll. Lika naturligt som att vässa den ibland.
Jo, det är väl den ursprungliga tanken att ett huvud håller flera skaft i livslängd men både att skafta och smida om en yxa tycker jag nog mer sorterar under restaurering.

Inte helt riskfritt heller för den som inte har koll på hur ett huvud ska sitta fast i skaftet. Kan flyga låååångt med blood n´gore som följd https://youtu.be/1EE0k0jA7T4?t=1m40s

Om någon har klarat sig till vuxen ålder utan att veta hur en yxa skall skaftas korrekt och säkert så är det dags att lära sig. Det var ju sådant som farsgubben lärde mig då jag var i högstadieåldern........ Inte alls svårt men man måste sätta en stund på att lära sig konsten.

Att stålsätta och smida om en uppnött yxa är restaurering. Det håller jag med om. Sällan värt besväret men väldigt intressant. Med dagens marknad och nutida värde på arbetstimmar är det bara bilor och andra specialyxor som kan löna sig ekonomiskt att stålsätta och smida om.

N
Jag vet många som klarat sig till vuxen ålder utan att ens huggit med yxa. :)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
N
Lyfter den här tråden då jag behöver en större yxa. Som ursprungsfrågan var är det någon som har erfarenhet av biltemas yxor. Det är framförallt släggyxan jag funderar på. Jag kommer inte att köpa en dyr märkesyxa då den bara kommer att användas ibland när jag grovklyver stort och grovt. Jag har redan bra mindre yxor.

Denna alltså?
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/yxor/slaggyxa-2000044924
Jag har inte använt just den yxan men gissar att glasfiberskaftet kan leda vibrationer mer effektivt än ett träskaft. Gummiytan ger troligtvis för bra grepp så man behöver använda handskar för att undvika blåsor. Gummit går kanske sönder efter några år. Då kan det vara svårt att montera ett nytt skaft. Gillar inte heller att skaftet är spikrakt och inte blir bredare i änden.
Stålet i Biltemas yxor som jag har använt har varierat från oanvändbart mjukt (denna yxa: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/yxor/yxa-2000040636) till ganska mjukt men ändå rätt okej (denna yxa: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/yxor/klyvyxa-2000040139)

Med lite tur kan man lyckas hitta en begagnad kvalitetsyxa för 300-400 kr på t ex facebook marketplace. Det skulle vara mitt förstahandsval före en billig yxa med glasfiberskaft.
Synd att Biltema slutar sälja yxor med träskaft nu.

P
jag har 3 st biltemas klyvyxor.
klyver varje år ved med dessa yxor..
Blir ca 10 m3.
Men det är enormt bra yxor..
Inget snack om saken..
ett rejält hugg med skaftet så är det klart.
älskar dessa...

bra köp.. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.