Hej alla, för något år sedan impulsköpte jag ett sådant här set för att göra ”pocket holes” med en liten blå jigg och tre borrar. Jag har aldrig kommit mig för att testa det men nu har jag behov av detta i ett projekt.
Men jag är lite förbryllad… hur kan det fungera med de där borrarna som kommer med set’et?
Måste man in ha en sådan där ”step drill” som skapar en ”klack” där skruvhuvudet sen vilar mot? De där tre borrarna som följde med har ju bara en liten kort spets framtill….
/Rikard
Men jag är lite förbryllad… hur kan det fungera med de där borrarna som kommer med set’et?
Måste man in ha en sådan där ”step drill” som skapar en ”klack” där skruvhuvudet sen vilar mot? De där tre borrarna som följde med har ju bara en liten kort spets framtill….
/Rikard
Jag har Kregs originaljigg med stegborren, så nu gissar jag bara, men jag tror tanken med din jigg är man låter skruven själv borra sig genom materialet utan det pilothål du får med Kregs m.fl. stegborr. Med risk för att det spricker och/eller att skruven inte hamnar i exakt "rätt" vinkel. Dvs. en snikvariant.R rikard454 skrev:
Spelar det någon roll i praktiken? Bra fråga. Jag har argumenterat för att Kregs system, inklusive skruvens lite speciella geometri, och, så klart, pilothålet, är rätt genomtänkt för att åstadkomma det "perfekta" skråskruvningsförbandet, men det är bara en kvalificerad magkänsla som inte är baserad på några vetenskapliga studier.
Det är väl hur som helst en god idé att testa på lite spillbitar först så man blir ordentligt bekant med jiggen innan man ger sig på något "dyrbart".
Nej du har platt skalle på pocket hole skruvar, sedan fyller du hålet med plugg, om du nu vill det.R rikard454 skrev:Hej alla, för något år sedan impulsköpte jag ett sådant här set för att göra ”pocket holes” med en liten blå jigg och tre borrar. Jag har aldrig kommit mig för att testa det men nu har jag behov av detta i ett projekt.
/Rikard
Det dumma är att jag har en lite ”bättre” dylik jig också, men hittar inte stegborren som följde med denC cpalm skrev:Jag har Kregs originaljigg med stegborren, så nu gissar jag bara, men jag tror tanken med din jigg är man låter skruven själv borra sig genom materialet utan det pilothål du får med Kregs m.fl. stegborr. Med risk för att det spricker och/eller att skruven inte hamnar i exakt "rätt" vinkel. Dvs. en snikvariant.
Spelar det någon roll i praktiken? Bra fråga. Jag har argumenterat för att Kregs system, inklusive skruvens lite speciella geometri, och, så klart, pilothålet, är rätt genomtänkt för att åstadkomma det "perfekta" skråskruvningsförbandet, men det är bara en kvalificerad magkänsla som inte är baserad på några vetenskapliga studier.
Det är väl hur som helst en god idé att testa på lite spillbitar först så man blir ordentligt bekant med jiggen innan man ger sig på något "dyrbart".
Jaja, det blir att ge sig ut j verkstaden och städa/söka mer
/Rikard
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan jag byta ut den här mot?
Belysning -
Jag har en fanérpress, men hur använder jag den
Möbelsnickeri -
Vad är det för tejp den här mannen använder efter har drevat
Fönster & Dörrar -
Någon som har och använder Nordenpaketet (parabolpaket) från Kjell & Co?
Teknik -
Hjälp mig med vad det här är för spis. (Och hur man använder den.)
Kök