janwide
Ska flytta eller eventuellt byta ut ett gammalt element. Anslutningsrören måste därför förlängas en bit. Anslutningen, som på bilden kommer uppifrån i koppar, är ett gammalt prisolrör med 16 millimeters ytterdiameter. Antar att jag behöver skarva rören till 15 millimeters prisol och sedan även göra om anslutningarna till radiatorn. Kommer även att byta ut ”radiatorventilen” till en mer ändamålsenlig dito :crysmile:
Själva det kopplingsmässiga med lin pasta och så vidare har jag hyfsad koll på men något som kan hjälpa mig med vad jag behöver för prylar? Det verkar vara svårt att hitta kopplingsdetaljer för 16 mm.
Gammal röd radiatorventil med anslutningsrör i koppar och prisol ovanpå en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
En följdfråga är om jag inte borde sätta en avluftning vid högsta punkten på det inkommande röret. Denna slinga är en helt egen avstickare som i efterhand är påsatt direkt invid pannan. Den nuvarande avluftningen sitter som synes nere vid elementet och där lär ju inte någon luft samlas.
 
janwide janwide skrev:
En följdfråga är om jag inte borde sätta en avluftning vid högsta punkten på det inkommande röret. Denna slinga är en helt egen avstickare som i efterhand är påsatt direkt invid pannan. Den nuvarande avluftningen sitter som synes nere vid elementet och där lär ju inte någon luft samlas.
Fast det finns väl andra högre punkter i värmesystemet? Är det någon svacka i rören som gör att det inte kan vandra luft genom rören till annan radiator högre upp?
 
janwide
P petererlandsson1194 skrev:
Fast det finns väl andra högre punkter i värmesystemet? Är det någon svacka i rören som gör att det inte kan vandra luft genom rören till annan radiator högre upp?
Precis. Det är en svacka där luften kan fastna. Det är ett riktigt ormbo med rör runt bergvärmepumpen. Misstänker att rörmokaren som drog det här på sjuttiotalet inte var riktigt nykter :crysmile:
Konstigt nog har jag inte upplevt några problem men tänker att det är bra att åtgärda om man ändå tappar ner systemet. Proppen på bilden pluggar ett rör som jag inte vet vart det gått tidigare. I underkant syns bergvärmepumpen. Här går vattnet från pumpen till radiatorn. Åt vänster i bild. Det utgör högsta punkten på slingan så där kanske man kan montera en avluftning?
Kopparledningar och rör runt en bergvärmepump med en markerad svacka och propptillslutet rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
P petererlandsson1194 skrev:
tex denna?
[länk]

Finns andra också för att konvertera 16 till 15
Tack. Men om jag ska koppla ihop ett 15 och ett 16 millimeters rör behöver jag väl fler prylar än bara denna?
 
janwide janwide skrev:
Precis. Det är en svacka där luften kan fastna. Det är ett riktigt ormbo med rör runt bergvärmepumpen. Misstänker att rörmokaren som drog det här på sjuttiotalet inte var riktigt nykter :crysmile:
Konstigt nog har jag inte upplevt några problem men tänker att det är bra att åtgärda om man ändå tappar ner systemet. Proppen på bilden pluggar ett rör som jag inte vet vart det gått tidigare. I underkant syns bergvärmepumpen. Här går vattnet från pumpen till radiatorn. Åt vänster i bild. Det utgör högsta punkten på slingan så där kanske man kan montera en avluftning?
[bild]
fast det är väl en avluftningsventil som redan sitter där på röret?
 
janwide janwide skrev:
Tack. Men om jag ska koppla ihop ett 15 och ett 16 millimeters rör behöver jag väl fler prylar än bara denna?
Ja, en klämringskoppling och stödhylsor också. Du har inga kontakter så du kan få låna pressmaskin? Så jäkla mycket smidigare och du slipper fundera på om kopplingen ska börja droppa om ett halvår.

Kolla på rinkaby rör, där finns allt du kommer behöva.
 
P petererlandsson1194 skrev:
fast det är väl en avluftningsventil som redan sitter där på röret?
Om det inte är så går det att byta detta mot en avluftning, fast jag tycker det ser ut som en avluftning men svårt att se
 
janwide
P petererlandsson1194 skrev:
fast det är väl en avluftningsventil som redan sitter där på röret?
Jamen, så kanske det är! Ska jag skruva på den då för att avlufta?
 
janwide janwide skrev:
Jamen, så kanske det är! Ska jag skruva på den då för att avlufta?
testa... bör gå att skruva för hand på den lilla proppen högst upp men som sagt svårt att veta om man inte ser på riktigt
 
P petererlandsson1194 skrev:
testa... bör gå att skruva för hand på den lilla proppen högst upp men som sagt svårt att veta om man inte ser på riktigt
ju mer jag kollar desto säkrare är jag att det är en avluftning. Man ser ju den lilla "pipen" under skruven
 
janwide
P petererlandsson1194 skrev:
testa... bör gå att skruva för hand på den lilla proppen högst upp men som sagt svårt att veta om man inte ser på riktigt
Ska testa det innan jag tappar ur systemet. Väntar tills dess så att jag inte orsakar något läckage nu om någon packning eller liknande börjar läcka när man pillar på den.
 
janwide janwide skrev:
[bild]

Det blanka som syns på bilden är en avluftning, som löst åtdragen skall lufta "automatiskt". Men det brukar inte fungera så man får manuellt öppna den och lufta sedan dra åt den när det kommer vatten. Dra inte för hårt för då kan det bli problem att öppna den igen.

Har flera sådana hemma i mitt system. När de sitter på den varmadelen och man har de löst åtdragna brukar de "koksa" igen så skippa det och öppna och stäng för hand.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
P petererlandsson1194 skrev:
Ja, en klämringskoppling och stödhylsor också. Du har inga kontakter så du kan få låna pressmaskin? Så jäkla mycket smidigare och du slipper fundera på om kopplingen ska börja droppa om ett halvår.

Kolla på rinkaby rör, där finns allt du kommer behöva.
Antar att jag behöver köpa klämringskoppling för 15 millimetersröret. Hittar allt utom stödhylsa till 16 millimeters röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.