Ok, här kommer nästa i raden av frågor som väcks nu när jag har börjat med badrummet. Mycket text, ha tålamod är ni snälla!
Den här gången gäller det uppregling av väggar. Jag har aldrig behövt regla upp förut så nu står jag inför lite nya tankar.
Ytterväggarna är klent isolerade och därför ska jag regla på 45mm för att isolera. Sen vill jag dra lite rör och tänkte därför regla på ytterligare 45mm, utan isolering. Alternativet skulle kanske vara att regla 70 mm men bara lägga i 45 mm isolering, men till saken hör att på ena väggen, den med lågt i tak så är det redan utreglat och ca 70mm halm i väggen. Detta står på en golvbräda som sticker ut en smula från väggen ut på bjälklaget. På andra väggen, är det ca 17 cm mellan yttervägg med oerhört lite isolering och första bjälken.
Min tanke är helt enkelt att regla ett varv med liggandes 45x45mm sen stående 45x45mm stående på en 45:a som ligger på bjälklaget.
På andra sidan blir det lurigare. Där vill jag har mer isolering så då kanske man kan börja med ståendes, sedan liggandes, sedan ståendes igen. Men hur jag än gör finns ingen balk att ställa väggen på! Lösning ngn?
Jag tänkte låta isoleringen i väggen få ligga mot isoleringen som ska in mellan takstolarna. Samma nertill där isoleringen får vila mot bjälklag och isoleringen där emellan. Sedan kommer gipsskiva utanpå reglarna och sist gipsskiva i taket.
Ser detta ok ut, eller ska skivan i taket sättas först? Jag är osäker på i vilken ordning man gör för att det sedan ska gå att göra tätt o bra.
Den här gången gäller det uppregling av väggar. Jag har aldrig behövt regla upp förut så nu står jag inför lite nya tankar.
Ytterväggarna är klent isolerade och därför ska jag regla på 45mm för att isolera. Sen vill jag dra lite rör och tänkte därför regla på ytterligare 45mm, utan isolering. Alternativet skulle kanske vara att regla 70 mm men bara lägga i 45 mm isolering, men till saken hör att på ena väggen, den med lågt i tak så är det redan utreglat och ca 70mm halm i väggen. Detta står på en golvbräda som sticker ut en smula från väggen ut på bjälklaget. På andra väggen, är det ca 17 cm mellan yttervägg med oerhört lite isolering och första bjälken.
Min tanke är helt enkelt att regla ett varv med liggandes 45x45mm sen stående 45x45mm stående på en 45:a som ligger på bjälklaget.
På andra sidan blir det lurigare. Där vill jag har mer isolering så då kanske man kan börja med ståendes, sedan liggandes, sedan ståendes igen. Men hur jag än gör finns ingen balk att ställa väggen på! Lösning ngn?
Jag tänkte låta isoleringen i väggen få ligga mot isoleringen som ska in mellan takstolarna. Samma nertill där isoleringen får vila mot bjälklag och isoleringen där emellan. Sedan kommer gipsskiva utanpå reglarna och sist gipsskiva i taket.
Ser detta ok ut, eller ska skivan i taket sättas först? Jag är osäker på i vilken ordning man gör för att det sedan ska gå att göra tätt o bra.
Nu börjar det närma sig och jag hoppas på svar. Långsidorna har jag numera koll på känner jag. Men frågan är hur jag gör med gavelväggen. Jag är ju som sagt inne på att lägga flera varv med reglar men jag är osäker på hur jag ska fästa alltsammans.
Blir det tillräckligt stabilt om jag spikar första varvet i väggen, sedan andra varvet i första varvet osv? Det ska ju på gips och tätskikt sen.
Mycket tacksam för återkoppling.
Blir det tillräckligt stabilt om jag spikar första varvet i väggen, sedan andra varvet i första varvet osv? Det ska ju på gips och tätskikt sen.
Mycket tacksam för återkoppling.
Jag kanske fattar fel, men kan du inte på gavelväggen ta och limskruva dit t ex en 45*95 mot regeln och sedan spika en syll för inneväggen i den och regla upp med 45*70 c/c 300mm och på det ett installationsskikt för dina rör som som du reglar upp med 28*70 och sen gips på det. En sån vägg bygger då 113mm och bygger du väggen med dubbla 45
r som du funderat över blir det 103mm, en försumbar skillnad men du får lite bättre isolerat.
Ja alltså, det är på långväggen jag tänkte köra med 45*45 i två lager eftersom där redan finns 70 mm halmskivor. Att jag tänkt även en 45:a för dragning av rör är för att jag på väggen ska gå ut med en väggdosa för PEX. Den bygger lite på djupet och då blir 28 mm för grunt.Ola78 skrev:Jag kanske fattar fel, men kan du inte på gavelväggen ta och limskruva dit t ex en 45*95 mot regeln och sedan spika en syll för inneväggen i den och regla upp med 45*70 c/c 300mm och på det ett installationsskikt för dina rör som som du reglar upp med 28*70 och sen gips på det. En sån vägg bygger då 113mm och bygger du väggen med dubbla 45r som du funderat över blir det 103mm, en försumbar skillnad men du får lite bättre isolerat.
För gavelväggen kan jag nog göra som du föreslår att ordna med en syll nertill genom att fästa ngt i plankväggen som man ser sticker upp där. Sen ställa 45*70 på dessa. Men jag undrar varför cc 300mm? Sen tar jag ytterligare ett varv med 45*45 och petar in isolering där det är möjligt. Så får det nog bli. Hur mkt gavelväggen bygger är inte det avgörande i rummet även om varje cm är värdefull. Viktigare är då taket och långväggen.
Tack för ett vettigt förslag!
Man brukar sätta c/c 300 om man ska enkelgips och ha kakel på väggarna för att det ska bli tillräckligt styvt och det inte ska ge sig i fogarna. Nu kanske jag tog för givet att du skulle ha kakel, ber om ursäkt i såfall men tänker du ha plastmatta på väggen kan du ju köra med 600 istället. Har du dubbelt skivmaterial och kakel kan du gå upp till 450mm c/c.
Nej jag ska inte ha kakel och det blir enkelgips. Ska måla tätskiktet.
En annan fråga. Syll är jag med på. Men måste reglarna även sättas mot en överliggare? Det blir ju en köldbrygga där isf. Om jag som ovan sätter 45*70 stående. Då borde det väl räcka att de förankras i väggen. På nästa lager kan jag ju sätta så att gipset kan skruva både i kort och långsidor. Tankar om det?
En annan fråga. Syll är jag med på. Men måste reglarna även sättas mot en överliggare? Det blir ju en köldbrygga där isf. Om jag som ovan sätter 45*70 stående. Då borde det väl räcka att de förankras i väggen. På nästa lager kan jag ju sätta så att gipset kan skruva både i kort och långsidor. Tankar om det?
Man brukar normalt sett ha ett hammarband i överkanten på väggen men i ditt fall där du tänker ha reglarna direkt mot väggen kan du säkert skipa det. Ta och skruva den med lång skruv, man brukar räkna med ungefär att skruven ska vara dubbelt så lång som virket som man ska fästa in. Blir jobbigt att spika, blir väldig långa spikar om det ska bli stabilt. Teoretiskt kan du ju även skipa syllen i ditt fall så får du ingen köldbrygga nertill heller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Ansluta ventil handdukstork till väggbricka
Badrum -
Tillföra mycket vikt i hus i form av nya uppreglade väggar med osb och gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag ta bort uppreglad vägg samt undergolv helt nytt badrum
Badrum -
Ska kantbalk i mellanbjälklag ansluta till längsgående yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik