Jag har köpt ett hus med en väldigt tråkig trädgård som jag planerar att göra om. Jag tycker om grus och vill ha många gångar och ytor med det. Har aldrig haft trädgård förut så är lite osäker på i vilken ordning jag bäst gör saker. Bifogar skissen på vad jag tänker mig samt bilder på hur det ser ut idag.
- Bör man ta in en person med grävare som gräver ur för de nya gångarna eller är det enkelt att lära sig köra en grävmaskin och hyra en?
- Vad gör man av allt "gammalt" grus och avfall - gissar att man inte kan slänga så pass mycket på en återvinningscentral?
- Är det något annat moment förutom grävningen som är svår att klara av själv som jag bör tänka på? Jag är händig av mig och totalenoverar även huset själv, men trädgård är som sagt helt nytt för mig.
- Finns det någon bra leverantör av större träd och buskar som nån kan rekommendera?
Andra tips och råd på hur man anlägger trädgården för att åstadkomma det jag har skissat upp mottages tacksamt. Tack så mycket!
- Bör man ta in en person med grävare som gräver ur för de nya gångarna eller är det enkelt att lära sig köra en grävmaskin och hyra en?
- Vad gör man av allt "gammalt" grus och avfall - gissar att man inte kan slänga så pass mycket på en återvinningscentral?
- Är det något annat moment förutom grävningen som är svår att klara av själv som jag bör tänka på? Jag är händig av mig och totalenoverar även huset själv, men trädgård är som sagt helt nytt för mig.
- Finns det någon bra leverantör av större träd och buskar som nån kan rekommendera?
Andra tips och råd på hur man anlägger trädgården för att åstadkomma det jag har skissat upp mottages tacksamt. Tack så mycket!
Ja det vill jag helst inte använda. Har sett att många använder gasolbrännare, om än inte lika effektivt som kemikalier. Men tänker att jag införskaffa en sån och annars rensa för hand.H heimlaga skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 648 inlägg
Hej
Jag har stora grusytor som jag försöker hålla ogräsfria.
I ditt fall hade jag avgränsat gruset med kantsten i granit som är snyggt och hållbart över tid.
Sen är det mekanisk borttagning som gäller, jag har haft olika gräsklippare utan aggregat med en tung stålkratta under, mellan hjulaxlarna.
Mitt tips är att du skaffar en mekanisk kratta först och kör runt och undersöker var du faktiskt kan kratta och sätter kantsten efter där du kommer åt.
Se till att du slipper backa, så du kan köra runt runt runt
Skippa ogrästextil (eller vad det kan heta) för det kommer du bara dra upp med traktorkrattan (eller vad du nu döper den till).
För övrigt ser det fint ut där du bor och det kommer bli en kalasträdgård!
Men igen, skaffa och bygg en mekanisk gruskratta först, du kommer förstå efteråt varför, om du inte gör det......
/Workingclasshero
I ditt fall hade jag avgränsat gruset med kantsten i granit som är snyggt och hållbart över tid.
Sen är det mekanisk borttagning som gäller, jag har haft olika gräsklippare utan aggregat med en tung stålkratta under, mellan hjulaxlarna.
Mitt tips är att du skaffar en mekanisk kratta först och kör runt och undersöker var du faktiskt kan kratta och sätter kantsten efter där du kommer åt.
Skippa ogrästextil (eller vad det kan heta) för det kommer du bara dra upp med traktorkrattan (eller vad du nu döper den till).
Men igen, skaffa och bygg en mekanisk gruskratta först, du kommer förstå efteråt varför, om du inte gör det......
/Workingclasshero
En vanlig gruskratta med hjul funkar skapligt, välj en där piggarna har vingar längst ner så skär den av rötterna lite bättre.
Jag skulle börja med en del och se hur du tycker det funkar. Då kan du dessutom handgräva och körs ev rester till återvinningen.
För större grävarbeten brukar det vara billigare att ta in en grävare då de också har kontakter för både grus och bortforsling av överskott.
Jag skulle börja med en del och se hur du tycker det funkar. Då kan du dessutom handgräva och körs ev rester till återvinningen.
För större grävarbeten brukar det vara billigare att ta in en grävare då de också har kontakter för både grus och bortforsling av överskott.
Jag lägger nog lika mycket energi per kvm på att rensa grus som att klippa gräs. Rensa grus är tyngre med görs mer sällan. Gasolbrännare funkar mindre bra, skitjobbigt att gå runt långsamt och elda. Bättre att snabbt riva av med gångskyffel. Ättika är ett alternativ.
Glöm inte "fula hörnet" I trädgården! Där komposter mm kan stå. Även om man inte vill kompostera så blir det alltid en hög med diverse skräp - ris, jord, material som blivit över, störa verktyg o.s.v. bra att kunna dölja det bakom ett hörn någonstans.
Glöm inte "fula hörnet" I trädgården! Där komposter mm kan stå. Även om man inte vill kompostera så blir det alltid en hög med diverse skräp - ris, jord, material som blivit över, störa verktyg o.s.v. bra att kunna dölja det bakom ett hörn någonstans.
Produkter som diskuteras: "komposter"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Tack så mycket!Workingclasshero skrev:
Hej
/Workingclasshero
Kantsten hade jag inte ens tänkt på. Klart jag måste ha det. Snyggt också.
Mekanisk kratta låter ju toppen. Många verktyg man inte har koll på finns när man alltid har bott i lägenhet. Tack så jättemycket för tips
Tack så mycket! Ska hitta mig en grävare då. Och testa en gruskratta!Z z_bumbi skrev:En vanlig gruskratta med hjul funkar skapligt, välj en där piggarna har vingar längst ner så skär den av rötterna lite bättre.
Låter som att konsensus är att gasolbrännare inte är någon hit så ska kika på gångskyffel och krattor som rekommenderas.S Staffan-N skrev:Jag lägger nog lika mycket energi per kvm på att rensa grus som att klippa gräs. Rensa grus är tyngre med görs mer sällan. Gasolbrännare funkar mindre bra, skitjobbigt att gå runt långsamt och elda. Bättre att snabbt riva av med gångskyffel. Ättika är ett alternativ.
Fula hörnet ska absolut planeras in. Tack!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Gör inget förrän tidigast hösten 2025! Ta den här kommande trädgårdssäsongen för att lära känna trädgården och dess mikroklimat. Var växer det bra? Var växer det sämre? Sol, skugga? Vind, lä? Jordmåner? Vilka växter vill du behålla när du levt med dem en säsong, vilka vill du ha bort?
Min tanke med. Det ät ganska hög comittment på grus. När man väl grävt ur, gjort sig av med matjord, fyllt med bärlager och sen slitager, så vill man inte gärna börja flytta på rabatter för att de blev lite förhastade.SågspånPappspikEternit skrev:
När vi flyttade in i vår trädgård så kunde vi inte hålla oss utan började plantera saker direkt. Tur dock att vi mest grävde rabatter rakt ner i gräsmattan, det är lätt att göra om till gräs igen.
Vi hade dock inte en lika fin skiss som TS utan körde mest på känn. Min största lärdom är nog att där man väl har gräsmatta, gör den till en sammanhållen yta med genomtänkt form. Det är tråkigt med massa udda strängar mellan rabatterna som skall klippas...