Byggahus.se
hen_rik79 skrev:
Men jag har märkt att det underlättar vid "detektivarbete" att ha en klar bild av hur det ser ut i en central, när man skall reda ut vad som hör till vilken grupp. Speciellt i det jag pysslar med nu, ett garage där ingen av säkringarna är uppmärkta på något sätt. Då är enda sättet att öppna centralen och se på de inkommande kablarna, till vilka säkringsgrupper de hör till. Och då på något sätt föröska reda ut vad de hör till.
Ett annat sätt är att tända alla lampor som finns, koppla in en lös lampa (låna lampan från hörnbordet/fönsterbrädan i vardagsrummet o.s.v. om du inte har annat) i varje vägguttag, och prova att slå av en brytare i taget, och se vad som slocknar... (Eller så slår du av alla brytare utom en, och ser vad som lyser).
 
En radio brukar vara perfekt för då kan man stå vid centralen och vrida ur en i taget tills den blir tyst. Och sen byta vägguttag och göra likadant.
 
Bra tips!


Fast då ska man inte ha en sånhär med batterier istoppade, till skillnad från de flesta andra bärbara prylar så växlar den automatiskt till batteri när strömmen bryts...
http://www.radiomuseum.org/r/philips_henriette_special_351_22r.html

(Praktiska studier visar för övrigt att en såndär radio går acceptabelt att köra på 110V-rakapparatuttaget i ett badrum, men då käkar den upp batterierna i första hand...)

(dagens värdelösa vetande förmedlat) :)
 
Hej!

Har varit och tittat närmare på det proppskåp som jag jobbar mot nu i ett garage. Som jag antydde i denna tråd så har jag dåliga kunskaper om just dessa skåp. Har dock några frågor kring detta skåp, börjar med att beskriva hur det är uppbyggt (vet att en bild säger mer än tusen ord men jag hade inte med mig kameran dit ut idag...

Tänk er att ni har tagit bort det gråa plåthöljet och tittar in i centralen (är ca 40 cm x 70 cm stor).

Från bostadshuset kommer det en tjock svart kabel som innehåller 4 mindre kablar dessa också svarta, dessa är rejält grova dessa också. I proppskåpet sitter det en vippströmbrytare, det finns en nollskena och en jordskena, förbundna med en bygling. Det finns en speciell skruv som man kallar "nollskruv" men denna finns det inget i. Det finns en lustig skylt som säger "glöm inte att dra åt nollskruven ordentligt".

I alla fall, en av de svarta kablarna är kopplade till jordskenan. De andra är kopplade på ena änden på vippströmbrytaren. Med brytaren AV mätte jag 230 V på alla tre. På andra änden av vippbrytaren går dessa kablar ut igen, svårt att se vart de tar vägen för de försvinner bakom hela alltet. Skåpet är vanligtvis täckt av en grå plåtlåda med hål utstansade för vippbrytaren och säkringarna.

Därefter sitter det 4 porslinssäkringar på en rad horisontellt, varav två är upptagna, dvs det sitter kablar kopplade till fas-skruven på dessa två säkringar. Alla ser likadana ut anslutningsmässigt. Jag kan tänka mig att denna sorts central är väldigt vanlig på lite äldre hus, denna är från 80. Nu till frågorna:

1) Vad kallar man denna typ av skåp, och vad är det för sorts anslutning man har gjort.

2) Är det rätt att anta att det är 4 st 1fasgrupper som man kan få ut från detta skåp? Vad händer om man vill ha ett trefasuttag någonstans i garaget? Vad måste bytas då?

3) Med ovanstående enkla gamla skåp, är det ens möjligt att koppla in en jordfelsbrytare? Hur skulle denna i så fall kopplas in?

Ser ut någonting som detta fast med bara en rad för säkringar
http://1.bp.blogspot.com/_e6bCnF_cMr4/SGSA2VTtoDI/AAAAAAAAAvY/yuJbDqM9B3M/s320/IMG_0096.JPG

MVH
/H
 
Det kommer in tre faser till huvudbrytaren, mellan dessa är det 400 V och mellan varje fas och jord/nolla 230 V så du har trefas in.
Rör absolut INTE nollskruven, den förbinder jord och nollskena och inget annat skall in där. Lossas denna skruv är det förenat med livsfara.
Det är enkelt för en elektriker att koppla in en jfb på den centralen så det är inga problem, sen kan det kanske finnas fel ute i anläggningen som gör att den löser ut men det får man ta då.

Idag så är det säkringshållare inkopplade på L1, dvs den översta fasskenan.
Vill du ha trefas så sätter elektrikern in säkringshållare på de tre olika fasskenorna (de horisontella) och kopplar in sig på denna nya trefasgrupp.

Hoppas detta förklarar lite? Andra får fylla på.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Det kommer in tre faser till huvudbrytaren, mellan dessa är det 400 V och mellan varje fas och jord/nolla 230 V så du har trefas in.
Rör absolut INTE nollskruven, den förbinder jord och nollskena och inget annat skall in där. Lossas denna skruv är det förenat med livsfara.
Det är enkelt för en elektriker att koppla in en jfb på den centralen så det är inga problem, sen kan det kanske finnas fel ute i anläggningen som gör att den löser ut men det får man ta då.

Idag så är det säkringshållare inkopplade på L1, dvs den översta fasskenan.
Vill du ha trefas så sätter elektrikern in säkringshållare på de tre olika fasskenorna (de horisontella) och kopplar in sig på denna nya trefasgrupp.

Hoppas detta förklarar lite? Andra får fylla på.

/Kent
Hej!

Japp det förklarar lite, så om man vill ha trefas på en grupp, måste man först ta bort en av de "tomma" säkringshållarna. Jag ser inte annars att den får plats. Går det att få tag i sådana "gamla" säkringshållare idag?

Kommer absolut inte att röra något i skåpet, inklusive nollskruven. Bara nyfiken på hur det hela hänger ihop.

MVH
/H
 
Vill du ha en trefasgrupp lägger du en tråd på översta säkringen nästa på den mittersta säkringen och den sista på den nedersta. Sedan förutsätts att du har tre faser i den matande ledningen, dom är kopplade på var sin skena i centralen. Samt nolla och jord på resp. skena. JFB sätter man i en liten plastkapsling UTANFÖR centralen. Du kan få ut 4 st trefasgrupper eller 12 enfasrupper eller 1 trefas och 9 enfas eller två trefas och 6 enfas eller 3 trefas och 3 enfas
 
Nu låter det på Hen_rik att det bara är 4 säkringar i HELA centralen, typ som finns i lägenheter. men måttet stämmer inte för en sådan.

Protte
 
Jordfelsbrytare, största trefastlasten, näst största trefaslasten... osv ända ner till minsta enfaslasten och sen börjar man om med en ny jordfelsbrytare. Ungefär 50 uttag är lämpligt per jordfelsbrytare. Är man skraj för jordfelsströmmar kör man med färre laster.
 
Det är ju lördagsmorgon och dessutom tidigt, nu när jag kvicknat till och läst lite mera så tycker jag att ni inte ska ta nån hänsyn till det som jag skrev, utom det om JFB. Infon är lite för vag för att man ska kunna ge klart besked, tycker jag.
 
prototypen skrev:
Nu låter det på Hen_rik att det bara är 4 säkringar i HELA centralen, typ som finns i lägenheter. men måttet stämmer inte för en sådan.

Protte
Hej!

Det är nog absolut en sådan, måtten kanske inte stämmer dock :)

Ska ta en bild nästa gång jag sticker dit och gör färdigt. Nu är det snickarna som jobbar så det ryker...

/H
 
PST skrev:
I denna länk finns illustrationer om hur centralerna ser ut, även om den i huvudsak handlar om jordfelsbrytare, kan du säkert lära dig något av den...

[länk]
Mycket bra skrift, tackar för den!

/H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.