Ska ordna förvaring för ca 10 kubikmeter ved. Veden är torr när den levereras. Har någon erfarenhet av att använda hundgård med tak som vedförråd? Bifogar bild. Kommer lägga lastpallar som golv. Tänkte låta klätterväxter klä in sidorna.
Låter som en snygg men lite lyxig ide.
Veden ytterst mot väggarna kommer troligen bli blöt när det regnar eftersom taket inte sticker ut utanför väggarna. Kanske inte ett jätteproblem men bra att tänka på.
Om du redan har hundgården så är det väl bara att köra på. Kanske undvika att stapla veden direkt mot gallerväggarna.
Veden ytterst mot väggarna kommer troligen bli blöt när det regnar eftersom taket inte sticker ut utanför väggarna. Kanske inte ett jätteproblem men bra att tänka på.
Om du redan har hundgården så är det väl bara att köra på. Kanske undvika att stapla veden direkt mot gallerväggarna.
Fungerar nog, men att trava är en annan sak. det ska vara min 5 cm mellan travarna så det kan blåsa igenom, man ska kunna se rakt igenom från ena sidan. Sen att det regnar på veden gör inte så mycket, klyven ved drar inte vatten, kan bli en rätt häftig missfärgning bara. Du kan klä den övre delen 50 % med något runt om och låta en springa på 15 cm vara öppen högst upp. Normalt en takfot som går ut ca 30 cm.
Tack för svar. Hade tänkt att bara ha veden i en hög och inte stapla.J jonaserik skrev:Fungerar nog, men att trava är en annan sak. det ska vara min 5 cm mellan travarna så det kan blåsa igenom, man ska kunna se rakt igenom från ena sidan. Sen att det regnar på veden gör inte så mycket, klyven ved drar inte vatten, kan bli en rätt häftig missfärgning bara. Du kan klä den övre delen 50 % med något runt om och låta en springa på 15 cm vara öppen högst upp. Normalt en takfot som går ut ca 30 cm.
Trodde att detta var en billig variant nu när virkespriset är så dyrtTotte_S skrev:
Låter som en snygg men lite lyxig ide.
Nja. Nu var ju veden torr så man behöver inte trava glest...J jonaserik skrev:Fungerar nog, men att trava är en annan sak. det ska vara min 5 cm mellan travarna så det kan blåsa igenom, man ska kunna se rakt igenom från ena sidan. Sen att det regnar på veden gör inte så mycket, klyven ved drar inte vatten, kan bli en rätt häftig missfärgning bara. Du kan klä den övre delen 50 % med något runt om och låta en springa på 15 cm vara öppen högst upp. Normalt en takfot som går ut ca 30 cm.
Om man ska oroa sig för nåt är det väl kanske kalvande väggar då...
/ATW
jag har haft en sån fast rund och den såldes som vedbod i butikenL Lupina78 skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tänk på att du i så fall förmodligen vill ha åtminstone två högar - en som du plockar ifrån och en som "ligger på tork". Annars tenderar du att hela tiden elda med den ved som fyllts på sist och aldrig komma till veden längst in.L Lupina78 skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du undrar. Det är klart att det fungerar. Veden behöver först och främst ett tak. I övrigt kan väggar bara vara lite bättre eller sämre, som du själv förstått. På samma sätt fungerar priset.L Lupina78 skrev: