Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
@fröken_frågvis: Rastområdet är väl en utmärkt plats att rasta hunden. Och man kan ha hunden att "gå fot" när man går förbi andras häckar o dyl.

@sommarstrom Nej rastområdet är inte ett utmärkt ställe att rasta på. Det frekventeras mest av stora aggressiva hundar. Min lilla hund, som inte är en hanhund som kissar på ligusterhäckar, blev en gång jagad av två stora hundar. Hon blev biten lite innan jag fick tag i henne.

Jag har ingen bil och måste promenera i villaområdet. Även om jag först låter henne gå i trädgården först är det väldigt svårt att förklara för en hund att hon får gå i den egna trädgården, men inte kanske om en timme när man kommit lite längre på sin promenad.

Sen tycker jag fortfarande att man kan be snällt istället för att dividera om vem som har lagen på sin sida. Allt löses mycket trevligare då.

Det finns så många som älskar att prata rätt och fel när jag går ut med min hund. När min hund sätter sig och jag ska ta upp efter den så får jag skynda mig att ta fram påsen. Det räcker ofta inte då det finns många "experter" som ställer sig och stirrar medan jag tar upp och ofta ändå hinner med ett litet "Du tar väl upp efter din hund. Många hundägare gör inte det." Jag har god lust att trycka upp påsen i ansiktet på dem och fråga om de vet vad påsen används till och ifall de kan gissa varför jag tar fram den, trär den över handen och böjer mig ner över skiten.

• Gilla
Lycke
  • Laddar…
S
Det är väl bara att hålla hunden borta från andras tomter så är ju problemet löst, tror inte det är någon som klagar om hunden kissar på vägen eller i ett dike.

@sommarstrom en häck framför huset tror jag betyder i tomtgränsen. Tror inte någon här pratat om hundar som kissat inne på någons tomt.

Jag skulle bli aningens irriterad om någon med hund gick in på min tomt även om hunden inte kissade :)

Om man nu inte har möjligheter att rasta hunden utanför andras tomter i villaområden, kanske man inte ska ha hund alls. Det är ingen rättighet att låta sina djur göra ifrån sig på andras ägodelar. Eftersom hunden är ett av människan framavlat djur är det heller inte naturens gång.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det någon som pratat om att rasta hunden inne på någon annans tomt?

Personligen så tror jag inte att någon propagerar för detta, varken i denna tråden eller någon annanstans. Gör inte problem om saker som inte är något problem.

S
För det mesta står häcken planterad inne på egen tomt. Så med andra ord låt ej hunden kissa på häcken, som är annans egendom.

Henric79 skrev:
Glöm det där med elstängsel om du bor inom stadsplanerat område. Fanns en kille i Kalmar som åkte dit ordentligt förra året för han satte upp elstängsel för att få hundar att sluta pinka på hans växter. Handlar bl.a. om barnsäkerhet...
Intressant, finns detta förbud skrivet någonstans?

Jag bor själv i ett detaljplanerat område och har elstängsel.

Att det skulle vara farligt med elstängsel är en missuppfattning.
Det är varken farligt för djur eller människor, inte ens för dilamm eller barn.
Tror du bönderna skulle använda det annars runt får- och hästhagar?

Men sitter det längs allmän väg skall det alltså markeras med små varningsskyltar.

niklasn skrev:
...

Eller så har jag något att diskutera med mina föräldrar...
Det har du säkert ;)

De ville väl helt enkelt få dig att sluta kissa ute i trädgården.

Vi hittar ju på allt möjligt för att styra barnens beteenden.
Skrämmer dem med sotaren osv.

Mina föräldrar sa att jag skulle börja kissa i sängen om jag lekte med eld.
Det var ett mycket effektivt sätt att minska tändsticksförbrukningen :)

@sommarstrom för det mesta är häcken inte så smal att den precis kan hålla sig inne med alla grenar eftersom den oftast planteras i tomtgränsen. Det är därför husägaren har skyldighet att hålla efter häcken även om den är planterad inne på den egna tomten.

Det finns inget specifik pinkeförbud vad jag känner till. Hur gör man ned grävlingar som råkar pinka på häcken eller om det kommer in något annat vilt djur?

fröken_frågvis skrev:
...
Det finns inget specifik pinkeförbud vad jag känner till. Hur gör man ned grävlingar som råkar pinka på häcken eller om det kommer in något annat vilt djur?
Markerar grävlingar revir med urin?

Vet inte, men jag är tämligen säker på att de kissar över huvud taget. Skadat gräs som tagits upp har knappats med revirmarkeringar att göra utan mer med djur som kissar på ett och samma ställe. Dessutom vet jag att när min hund kissar på gräsmattan blir den grönare och finare än innan eftersom revirmarkering sker upp mot något och inte ner i gräsmattan.

Konstigt att alla tar för givet att det är retrieverägaren som är ansvarig. Att alla tar för givet att det endast är retrievern som kissat. Att inget annat ligger bakom. Att häcken helt och hållet står på trådskaparens mark. Att det är helt ok att bråka med den man uppfattat ha gjort fel istället för att förklara och be dem att sluta. Det är Flashback för husägare.

Är det förresten alltid den som klagar först som har rätt?

Låt oss tänka oss ett scenario där retrieverägaren är den som klagar:

Jag behöver ta mig förbi en specifik villatomt när jag går min vanliga promenad med min hund. Varje gång jag går förbi just denna tomt springer ägaren ut och skäller. Det räcker inte att jag går över på andra sidan. Han springer efter. Skäller han inte så stirrar han på mig. Vad ska jag göra? Kan jag polisanmäla eller måste han "ha gjort något", jag menar mer än att skälla?

Redigerat: Då de har dålig syn är luktsinnet avgörande för grävlingens överlevnad.[SUP][13][/SUP] De lämnar doftspår och lär sig känna igen vänner och främlingar med hjälp av lukten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grävling

Vad nu detta har med saken att göra;)

Redigerat:
fröken_frågvis skrev:
Låt oss tänka oss ett scenario där retrieverägaren är den som klagar:

Jag behöver ta mig förbi en specifik villatomt när jag går min vanliga promenad med min hund. Varje gång jag går förbi just denna tomt springer ägaren ut och skäller. Det räcker inte att jag går över på andra sidan. Han springer efter. Skäller han inte så stirrar han på mig. Vad ska jag göra? Kan jag polisanmäla eller måste han "ha gjort något", jag menar mer än att skälla?

Detta scenario kallas ofredande och det är inte det samma som att jycken pinkar revir.;)

@Micro, jo naturligtvis, men tänk om det är samma händelse? Vi har bara hört den ena parten i "bråket".

Vi vet att hundar gärna pinkar över när en annan hund pinkat före, men trådskaparen "vet" att det bara är retrievern som gör det. Hur kan det komma sig? Är retrievern den enda hanhunden i grannskapet? *Eller ligger något annat bakom frågan?

S
Vi kan väl i alla fall va överens om att det är annans egendom som hunden pinkar på? Det är det som är avgörande. Och att grävlingar eller andra djur också pinkar på annans egendom innebär inte att det är ok för hundägarna att låta sina djur pinka på annans egendom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.