Ska man sätta upp ett staket bara för att andra inte kan ta ansvar?

• Gilla
Byggda
  • Laddar…
Ja, om du har problem med att djur tar sig in på din tomt och gör åverkan (rådjur som äter tulpaner, hundar som skiter etc.) så är väl enklaste åtgärden att stänga dem ute.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har staket men det har jag för att min hund ska hålla sig på tomten. Även om han inte skulle lämna tomten om inget staket fanns.

Kan man inte ta ansvar ska man inget djur ha. Samma med hästägare som rider omkring i samhället borde plocka skit efter sig. Gör de det, knappast.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Sätt dig bara o skit på grannens uppfart, detta är kotym.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med en hundägare och dennes byracka på landet, men sa att jag hade lagt ut råttgift och att det var ganska olämpligt att släppa ut hunden okopplad….. Inga fler oönskade högar! (y)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Fast om du sätter ut en fälla och fångar hunden så lär du ju får reda på vem ägaren är.
Även om det inte är tillåtet eller i en gråszon så löser det ju problemet.
Fånga hunden. Lämna till Polisen. Varje gång.

Det är ju knappast ditt fel att du får grannens hund i din grävlingsfälla (motsvarande).

P
Har en gubbe som går förbi varje kväll med sin lilla hund. Nu kom jag ju på honom med att inte ta upp hundskiten på trottoaren så jag gick ut och röt till lite. Sen dess så går han inte på min sida av vägen.

För en del år sedan lät en hundägare sin hund skita på grannens tomt, det såg grannen och hon tog skyffeln och kastade på hans ytterdörr. Sen hade han en ny rastrunda.

Om du inte vet vem det är eller misstänker någon så sätt bara ut någon skylt att du inte vill ha hundskiten. Eller gör en lurskylt om att du har råttgift på tomten pga megaråttor.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Tyvärr ska du nog vara försiktig, det är inte hunden som ska straffas utan ägaren. Så det bästa är nog om du bara fångar in den med lockelser istället för en fälla som kan gör den super stressad..

Hoppas det inte är några kattägare med lösdrivande katter som sitter och skriver att man ska göra diverse dumheter mot en hund... där har vi sannerligen ett skadedjur...

C
RustVilla RustVilla skrev:
Så det bästa är nog om du bara fångar in den med lockelser istället för en fälla som kan gör den super stressad..
Ja, en falukorv lär funka perfekt och mycket billigare och enklare än att hålla på och dona med en fälla.

• Gilla
RustVilla
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Flytta ni bara för att hunden sket på tomten?
Nej inte bara därför såklart, men detta var en del. Mannen i sällskapet brukade ligga utomhus på fyllan/när han var hög, även vintertid. Polisen var därför jämnt för han körde utan körkort, deras son körde runt som en dåre på småvägarna runtomkring. Sen fanns det fler grannar som inte hade alla bestick i lådan.

P
RustVilla RustVilla skrev:
Tyvärr ska du nog vara försiktig, det är inte hunden som ska straffas utan ägaren. Så det bästa är nog om du bara fångar in den med lockelser istället för en fälla som kan gör den super stressad..

Hoppas det inte är några kattägare med lösdrivande katter som sitter och skriver att man ska göra diverse dumheter mot en hund... där har vi sannerligen ett skadedjur...
Så farligt är inte katten heller. Grannkatterna brukade ha möten i min trädgård några gånger per sommar. Då satt de typ 8-10 katter och snackade sent på kvällen, fram tills jag kom springande mot dem och de flög iväg åt alla håll.
Däremot har jag en som tog för vana att skita mitt på gräsmattan och bara gick ifrån. Det löste sig med en robot då den inte vågar det längre.
De katter jag hinner efter bli blöta, en jävel har fått för sig att det var kul att pissa på veden märkte vi då den innekatt jag hade innan vägrade gå från veden.
Värre är det när rådjuren tar sig in i byn, de är dessutom aggressiva och en försökte attackera mig när den inte hittade ut från tomten igen.
Däremot är det husdjurens ansvar såklart. Men vissa hundägare är ju födda helt tappade då de verkligen låter deras fyrbenta pissa och skita på exakt allt. Så kul är det inte när man ser att kärringar kommer och låter deras förvuxna råttor pissa på ens nybyggda grind =)

Lite ironi fanns de nog.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Eftersom dina grannar är bortom räckvidd för intellektuella argument hjälper nog bara staket eller att du lockar till dig hunden och lämnar in den som ”upphittad”. Alla andra förslag faller på att en missbrukare bara har en prioritet i livet, en enda; sitt missbruk och inget annat.

Staket kan ju såsom biprodukt även lösa flera andra problem, t ex att påtända grannar drumlar in på din tomt. Tycker man att det ser instängt ut kan man t ex plantera mängder med murgröna som får klättra i det, eller varför inte några trevliga häckar. (En tillräckligt tät och taggig häck kan ju även hålla hundar borta, istället för staket alltså.)

Gärdsgårdar är vackra och mycket funktionella och kan bli trevligt som alternativ.

Det är trist att behöva göra avkall på sina egna önskemål för att andra förstör. Men så är det tyvärr i denna världen, och jag tror att du helt enkelt får försöka avgöra vad som är det minst onda av två onda ting; antingen hägna in dig mer eller fortsätta att plocka skit.

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Jag hade, som redan föreslagits i tråden, kopplat hunden när den är inne på tomten o sedan snabbt kört och överlämnat den till polisen. Om ägaren inte har ringt in o anmält den bortsprungen så transporteras den till ett hundpensionat ganska snart. När hunden sedan hämtas ut så debiteras ägaren för tiden hunden varit där. Bara det bör ju avskräcka att låta hunden springa lös fler gånger.
Om det upprepas så gör om det igen. Kör in hunden till polisen direkt, så måste ägaren hämta den igen. Om inget annat så är det jobbigt för ägaren, o bör ju tröttna på det om du är ihärdig.
Det som talar emot att hunden körs till pensionat är att den sannolikt är id-märkt.
Men den måste ju ändå hämtas hos polisen.
Gör det så besvärligt o svårt du kan för ägaren så kanske han tröttnar till slut o håller hunden hos sig eller gör sig av med den.

Tyvärr måste även du lägga ned jobb genom att transportera hunden till polisen, men det är det kanske värt. Efter några gånger har iofs kanske även polisen tröttnat, men du gör ändå bara din plikt.:cool:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
För en del år sedan lät en hundägare sin hund skita på grannens tomt, det såg grannen och hon tog skyffeln och kastade på hans ytterdörr. Sen hade han en ny rastrunda
:thinking:

hsd
H hapazard skrev:
Ja, om du har problem med att djur tar sig in på din tomt och gör åverkan (rådjur som äter tulpaner, hundar som skiter etc.) så är väl enklaste åtgärden att stänga dem ute.
Då ska det till höga staket, här hoppar rådjuren lätt fyra meter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.