W WFD skrev:
[bild]
Ååååhhhh, en Volga!

• Gilla
cope
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ååååhhhh, en Volga!
Nä nä, en Olga 😉

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Sleepy Donald?
Donald F.

Eller Donald Tuppj.

D Dilato skrev:
Nä nä, en Olga 😉
Jahaja, det sitter visst nån i bagaget också.

Volga GAZ-24 tillverkades 1970-1985 i Gorkij (därav ”G”:et i GAZ), i stort sett i samma utseende, samt i en uppgraderad variant 1985-1992. Den hade en fyrcylindrig 2,5-litersmotor som levererade 95 hästar på 76-oktanig bensin; sedan hade KGB en variant med femliters V8 med 190 hästar samt trestegs automatlåda.

Den vanliga Volgan levererades med startvev — samt en första hjälpen-sats som bland annat innehöll två flaskor jodlösning, en flaska borsyra, en flaska vänderotstinktur, samt en sats piller med okänd funktion.

Det krävdes specialtillstånd för att köpa även den vanliga varianten, så förutom som KGB-fordon användes de mest som taxi: i stort sett varenda taxi i Sovjet under 70- och 80- talen var en Volga GAZ-24. Oftast svårt nerkörd, för hur det än var så var de rejält stryktåliga och kunde nå 100 000 mil eller mer.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Den vanliga Volgan levererades med startvev
Kuriositet: En släkting köpte en Vaz 1500 ny 1978. Jag var sju år gammal och jag minns en voluminös verktygssats som innehöll mycket och en startvev.

Inget minne av mystiska förstahjälpentillbehör dock.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kuriositet: En släkting köpte en Vaz 1500 ny 1978. Jag var sju år gammal och jag minns en voluminös verktygssats som innehöll mycket och en startvev.

VAZ (även känd som Lada eller Zjuguli) var tänkt att vara ”folkbil”. Tillverkades i samarbete med Fiat i staden Toljatti, som i stort byggdes för bilfabriken och fick namn efter en italiensk kommunist.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
VAZ (även känd som Lada eller Zjuguli) var tänkt att vara ”folkbil”. Tillverkades i samarbete med Fiat i staden Toljatti, som i stort byggdes för bilfabriken och fick namn efter en italiensk kommunist.
Det var väl mer eller mindre rakt av en licenstillverkad FIAT 126 tänkte jag. Men det är det naturligtvis inte. Den hade svansmotor.

Fotografen Fotografen skrev:

Tja, med tanke på att vi bor i ett klimat där man behöver startkabla då och då, så skulle en vev inte varit dumt...

• Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var väl mer eller mindre rakt av en licenstillverkad FIAT 126
Inte 124?

K Kurtivan skrev:
Inte 124?
Fan också. Nu blev jag tveksam😁

Fiat 124. Förstärkt här och där för att tåla sovjetisk vägstandard. Fast någon svansmotor hade den inte.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Tja, med tanke på att vi bor i ett klimat där man behöver startkabla då och då, så skulle en vev inte varit dumt...
Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en så kallad hundkoja runt 1972, med batteriet i bagageutrymmet.
Jag bodde då i Göteborg på kabbeleksgatan bredvid Wieselgrensplatsen

Det batteriet var uselt, men jag var fattig.

Så när det var kallt parkerade jag ofta i backen på virvelvindsgatan ( vid Ramberget) så jag kunde rullstarta i nedförsbacken.

Ibland parkerade jag hemmavid på långängen men när det inte gick att starta på kalla morgonen skruvade jag ur batteriet och satte det i ugnen på 70 grader i 30 minuter..då startade bilen...
Ungdoms minnen 😇

• Haha
  • Gilla
Per Sandberg1 och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var väl mer eller mindre rakt av en licenstillverkad FIAT 126 tänkte jag. Men det är det naturligtvis inte. Den hade svansmotor.
126 licensbyggdes i Polen. Var en ganska vanlig syn på svenska vägar på 80-90-talen fullastade med polska turister. Även Fiat 125 byggdes av Polski Fiat.

Fiat byggdes för övrigt i många länder, bl.a som Zastava (Jugoslavien) och Seat (Spanien)

Sorry för offtopic, inte så mycket humor även om Fiat gjort rätt många roliga bilar.

• Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ibland parkerade jag hemmavid på långängen men när det inte gick att starta på kalla morgonen skruvade jag ur batteriet och satte det i ugnen på 70 grader i 30 minuter..då startade bilen...
Ungdoms minnen 😇
Lyfta ur batteriet och låta det stå i farstun över natt är också en metodik som tillämpats.

• Gilla
paul1859 och 2 till
  • Laddar…
När jag studerade 1979, 4,5 mil från där vi bor, körde jag VW 1956 till och från. På vintern hemma hade jag motorvärmare, laddare och kupevärmare för att den skulle starta. I stan däremot, inget annat än ett 12V batteri jag kopplade mot VW:s
6V och fick alltid igång den trots -20

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.