fahlis fahlis skrev:
Markaryd? Ligger det verkligen söder om Hallandsås?
Norrland är allt norr om Hallandsåsen
Det får man ju lära sig i småskolan
:cool:

• Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Norrland är allt norr om Hallandsåsen
Det får man ju lära sig i småskolan
:cool:
Så åsen är alltså gränsen mellan Norrland och Danmark?

Så kan man uttrycka det
Jagär en glad skåning som gärna vill bli fri från den svenska ockupationen
Mina anfäder stred på Kristian den godes sida tillsammanns med Sven Gynge :cool:

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Så kan man uttrycka det
Jagär en glad skåning som gärna vill bli fri från den svenska ockupationen
Mina anfäder stred på Kristian den godes sida tillsammanns med Sven Gynge :cool:
Ligger ju i tiden med självständighet, kanske Skåne skulle gå samma väg som Skottland och Katalonien

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
VARNING! Skittråkigt fakta fyllt inlägg, helt utan humor.

B b8q skrev:
I Sverige har vi ju Västerbotten, och på den finska sidan finns motsvarigheten Österbotten.
Men så har vi också Västernorrland - betyder det att det finns (eller funnits) ett finskt Östernorrland???

Henningelvis Henningelvis skrev:
Nej. Västernorrland är ju ett län och en senare beteckning än landskapsnamnen Ångermanland och Medelpad. Det finns heller inga "västernorrlänningar".
Jo, det har funnits ett Östernorrland på den tiden Östsverige (numera Finland) fortfarande var en del av Sverige.
Googlade lite:
https://www.st.nu/artikel/varfor-vaster-i-oster

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:

Jo, det har funnits ett Östernorrland på den tiden Östsverige (numera Finland) fortfarande var en del av Sverige.
Googlade lite:
[länk]
Där ser man. Jag tar det som dagens lärdom.

• Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:

Googlade lite:
[länk]
Tur att Östersjön heter Östersjön varifrån man än ser den i alla fall (även på finska; jag har levt i vanföreställningen att de kallar den Västerhavet, men nä).

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tur att Östersjön heter Östersjön varifrån man än ser den i alla fall (även på finska; jag har levt i vanföreställningen att de kallar den Västerhavet, men nä).
Det DÄR var det roligaste jag hört sen de draggade efter svärmor i fel sjö. (Dom draggade EJ för övrigt i ovan nämnda sjö, som tur var)

• Gilla
DrKnowLittle och 1 till
  • Laddar…
Men Baltic Sea = Baltiska havet :oops:

Noramasen Noramasen skrev:
Det DÄR var det roligaste jag hört sen de draggade efter svärmor i fel sjö. (Dom draggade EJ för övrigt i ovan nämnda sjö, som tur var)
Herregud, är detta ett känt uttryck?! Det är en klassiker i vår familj, och det blev inte mindre roligt när min far för 25 år sen försökte översätta detta för en engelsman: "I haven't had this much fun since I dragged after mother in law in the wrong lake". Engelsmannen förstod inte skämtet. :rolleyes::seenoevil:

• Haha
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
England och Polen räknas inte. Svenska, danska, tyska, plattyska, holländska – och finska.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
England och Polen räknas inte. Svenska, danska, tyska, plattyska, holländska – och finska.
Estniska Läänemeri torde vara = västerhav? - alternativt Baltimeri.
Men tillbaka till humorn...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Herregud, är detta ett känt uttryck?! Det är en klassiker i vår familj, och det blev inte mindre roligt när min far för 25 år sen försökte översätta detta för en engelsman: "I haven't had this much fun since I dragged after mother in law in the wrong lake". Engelsmannen förstod inte skämtet. :rolleyes::seenoevil:
A-ah! Försök inte locka in mig i ett seriöst inlägg angående ovan!
HUMORTRÅDEN börjar liknas vid att tvingas lyssna på Håkan Hellström. Och hur djävla kul är det?

• Gilla
  • Haha
Igen och 10 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
A-ah! Försök inte locka in mig i ett seriöst inlägg angående ovan!
HUMORTRÅDEN börjar liknas vid att tvingas lyssna på Håkan Hellström. Och hur djävla kul är det?
Djävligt kul skulle jag säga. Du pratar med en infödd göteborgare som sett Håkan live vid minst 3 tillfällen, bla rekord-konserten på Ullevi. Men du kanske bara skämtade om Håkan? Det är ju trots allt en humortråd. ;)

• Gilla
  • Ledsen
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Djävligt kul skulle jag säga. Du pratar med en infödd göteborgare som sett Håkan live vid minst 3 tillfällen, bla rekord-konserten på Ullevi. Men du kanske bara skämtade om Håkan? Det är ju trots allt en humortråd. ;)
Bra att du poängterar att det är sett honom du gjort.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Myckling och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.