Tycker detta är ganska skumt...

Har kontakt med Trivselhus i Malmö, och bad om en prisuppgift på Arkitektens skiss 522 och fick då en produktionskostnadskalkyl. Då vi enbart vill köpa byggsatsen så kostar den enligt säljaren i Malmö 1236000:-.

Men sen när jag var "hemma", härstammar ifrån Örebro. Så sade denne säljaren ifrån Trivselhus att byggsatsen kostar 1074000:-???

Visst att det skiljer på entreprenadkostnad i olika städer, men inte på byggsatsen???

Eller...

Det kanske inte är så konstigt. Folk i Malmö kanske generellt sett är tätare än folk i Örebro. Om det är så kanske betalningsviljan är högre i Malmö. Jag tror inte att Trivselhus har satt ett kostnadsbaserat pris på sin byggsats.

Bor själv i Stockholm och det mesta är dyrast här, såväl varor som tjänster. Det beror inte bara på att omkostnaderna är större här, folk har en större betalningsvilja också.

mvh
David

Är det precis samma saker som ingår i de båda byggsatserna?

Min erfarenhet är att olika säljare räknar med olika standard när de ger ett pris.

En säljare jag pratade med (var just trivselhus) sade att "jag räknar med lite högre standard än vad andra säljare gör, så att man dra bort för det man inte vill ha". Hon menade att det skulle vara mer positivt än att alltid bara lägga till kostnader.

/Amle.

Det "positiva" är väl att du får olika priser INNAN du slår till och köper...

Efter kontrakt var igång så dök nya och olika priser upp efterhand beroende på vem man pratade med...,,

Detta var dock i Stockholm,, men samman leverantör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.