Norrbotten, slutet av juli. Humlorna och ett och annat bi är som tokiga i dessa blommor. Blommorna håller sig i den rabatt där de funnits i många år så de verkar inte vara alltför invasiva. Vad är det för sort?

Det är givetvis till nytta att insekterna har nåt att mumsa i sig, men frågan är om det sker på bekostnad av det som växer naturligt på slåtterängen i närheten. Vad säger blommologerna och humlologerna?

• Humlor pollinerar blommande kärleksört vid träkonstruktion och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en kärleksört, tillhör familjen fetbladsväxter. Det finns ett antal olika sorter av kärleksört varav en del är snarlika så jag törs inte gissa vilken namnsort det är.
En gammaldags perenn som var vanlig i trädgårdar förut, det är den fortfarande med nya namnsorter på marknaden. Perfekt för soliga, torra och magra platser i trädgården. De tjocka bladen är en garant för att den klarar torka under långa perioder.
Precis som du noterat är den attraktiv för de små flygarna och därmed en viktig växt. Inte invasiv och lätt att gräva upp och dela eller flytta. Klipps ner tidig vår.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är en kärleksört, tillhör familjen fetbladsväxter. Det finns ett antal olika sorter av kärleksört varav en del är snarlika så jag törs inte gissa vilken namnsort det är.
En gammaldags perenn som var vanlig i trädgårdar förut, det är den fortfarande med nya namnsorter på marknaden. Perfekt för soliga, torra och magra platser i trädgården. De tjocka bladen är en garant för att den klarar torka under långa perioder.
Precis som du noterat är den attraktiv för de små flygarna och därmed en viktig växt. Inte invasiv och lätt att gräva upp och dela eller flytta. Klipps ner tidig vår.
Tackar! Och den medför inte att insekterna ignorerar de naturliga ängsblommorna?

P Processengine skrev:
Tackar! Och den medför inte att insekterna ignorerar de naturliga ängsblommorna?
Absolut inget jag skulle oroa mig för. Pollinerarna behöver all hjälp de kan få.

• Gilla
Processengine och 1 till
  • Laddar…
smh
Kärleksörten är dessutom god att äta - bladen kan användas som sockerärtor :)

• Gilla
Processengine
  • Laddar…
"Kärleksört" , inte konstigt att humlorna älskar den, med ett så vackert namn!

• Gilla
Processengine
  • Laddar…
Kärleksört är dessutom naturligt förekommande i sverige :)

• Gilla
Processengine och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.