Intet Intet skrev:
masturberar framför grannens flaggstång
Intet Intet skrev:
Vi har alla våra drömmar
Intressant att ta del av dina drömmar! 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Intressant att ta del av dina drömmar! 😂
Jag släppte loss mina innersta drömmar för fullt. Först flaggstångsmastrubationsklimax. Går inte det? Äh, då får jag flyga till månen som tröst.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att man erbjuder sig att stå för kostnader och ordna det rent praktiska tog jag som givet. Gör man inte det kan det knappast ses som ett seriöst försök att få grannen att ta ner träd.
Jovisst och det behövs inte mycket till träd så är det en massa jobb.

-Trädet ska fällas säkert.
-Kvistning och kapning av stammen
-Transportera allt till oftast en återvinning.
-Kratta/räfsa upp allt småskräp som det alltid blir.
-Arbetstiden är någon dag med lite större träd.

Anlitar man en firma så sticker kostnaden direkt iväg till flera tusenlappar.

Så det för man vara beredd på om inte grannen störs av sitt träd men går med på att man gör det själv.

Intet Intet skrev:
Läs först. Skriv sedan.

Det var exempel på saker man kanske i fantasin frestas att göra, men i verkliga livet inte gör. Förutom några som saknar förmågan att skilja på mitt och ditt. Bortskämda snorungar, helt enkelt, vilka förr eller senare alltid får en smäll på käften när de råkat bjäbba vid fel träd.
Jag läste. Du skrev "flyga till månen" som en av sakerna som man kan drömma om men som kloka personer lät förbli vara drömmar. Astronauter har flugit till månen. De kan alltså inte vara kloka.

Jag läste. Du skrev "råna en bank" som en annan sak kloka valde att inte göra och att de som rånar en bank i bästa fall "får en smäll på käften". Jag tror att de är mer nöjda med rånet om utfallet blir att de kommer undan med flera miljoner.

Intet Intet skrev:
Läs först. Skriv sedan.

Det var exempel på saker man kanske i fantasin frestas att göra, men i verkliga livet inte gör. Förutom några som saknar förmågan att skilja på mitt och ditt. Bortskämda snorungar, helt enkelt, vilka förr eller senare alltid får en smäll på käften när de råkat bjäbba vid fel träd.
Ett exempel du gav på dessa saker var som sagt att flyga till månen, så nu är astronauter (som flugit till månen) alltså även bortskämda snorungar som saknar förmåga att skilja på mitt och ditt? Intressant teori.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Men jösses!

E Erik_91 skrev:
Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Nej

Nå, står trädet kvar?

B Bernt Ö97 skrev:
Nej
Ekar får man inte ta ner som man vill. Vi hade också problem med stor ekgren som hängde över taket, men det löste en arborist snyggt. Dyr men kul att ha eken kvar

3 307an skrev:
Ekar får man inte ta ner som man vill.
Jo.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Grannens Häck
3 307an skrev:
Ekar får man inte ta ner som man vill.
Utveckla gärna ditt påstående.

U
Purre Purre skrev:
Nej och inte heller andra träd. Går träden som skyddsvärda så är det inte bara såga på.

[länk]
Jo skyddsvärda träd är inte skyddade. Ingenstans i din länk står det att du inte får fälla skyddsvärda träd, tanken är bara att man ska tänka en extra gång och va medveten om dess biologiska värden, men fullt lagligt att egentligen fälla utan lov.

Men det finns skyddade träd som länstyrelsen markerat ut, har man ett sånt vet man det. De är dessutom markerade med skylt på stammen och finns med i länsstyrelsens karta över skyddade träd.
Utöver det kan kommunen ha begränsat och skyddat träd i detaljplanen, och då får man kolla plankartan innan och söka marklov för att fälla.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Utveckla gärna ditt påstående.
Det torde inte tjäna mycket till, markägaren bestämmer ju (normalt) om och när ett träd ska fällas oavsett om det är en ek eller inte.

P
Bör tilläggas att skyddsvärda träd som faktiskt har nån verklig skyddstatus är ovanliga och att alla ekar skulle vara skyddade är rena fantasier och felaktigt.

Och det man då bör ha är samråd med berörd myndighet och inte sällan så kan dom tas ner om det verkligen behövs , så inte ens då är det nåt totalförbud mot all fällning utan det krävs samråd

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.