Alfredo Alfredo skrev:
Är det där en fråga till mig? I så fall är mitt svar att jag aldrig varit med om att "staten" lagt sig i mina grannars musikspelande och tvivlar på att det någonsin kommer att ske. Så ur den aspekten är frågan inte ens relevant för mig, även om jag förstår att det i vissa situationer kan vara lämpligt.

Men nej, jag tycker "staten" kan ägna sig åt viktigare frågor än grannars musikspelande.
Precis. Du förstår att det kan finnas tillfällen att det är lämpligt att man inte får göra precis som man vill. Bra.

L L8ttas skrev:
Finns inget som reglerar höjd på träd i PBL. Och kommuner tillämpar visst om det är en olägenhet, men bara för att du tycker att det är en olägenhet (för dig) behöver det inte vara en olägenhet enl PBL ;-).
Höjder på träd i PBL har jag icke påstått, jag framförde en egen uppfattning om hur det borde vara.
Det är mycket ovanligt att kommuner ingriper enligt PBL.
Vad som är olägenhet avgör givetvis den drabbade eftersom det inte finns tydliga riktlinjer.
Höga träd, alltså björk, tall, ek, gran mfl ska inte stå i tomtgränsen mot annans tomt. Jag anser att max höjd på buskar ovh träd i tomtgräns bör begränsas till 4 meter.
Om man vill ha höga träd så ska dom stå så långt in på egen tomt att dom kan blåsa ner utan att skada omgivningen.

T Thomas I skrev:
Jag skulle definitivt visa hänsyn till en granne som stör sig på mitt grillos. Det tycker jag tillhör vanligt hyfs grannar emellan.
Fint av dig. Dock tror jag inte du släcker grillen om du har 10 gäster i trädgården och det marinerade köttet kommer ut från köket samtidigt som grannen kommer in och ber dig sluta grilla. Men jag kanske har fel.
Förresten tycker kanske grannen att ni inte ska vara i trädgården då det stör honom ;)
Men visst du kanske alltid böjer rygg åt dina grannar. Riktig drömgranne.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det var det inte! Det var @Ibgu i #265.
OK. Mellan dig och mig så var det ju det, och om det inte var jag som tog upp ämnet hade det väl varit bättre att fråga den som gjorde det?

D Dilato skrev:
Säger vilken
D Dilato skrev:
Säger vilken lagstiftning/förordning/dom?
PBL kap 8 paragraf 15.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan hålla med om att logiken kring skillnaderna inte är självklar. Sen kan man ju ha åsikter kring om reglerna för bygglov borde förenklas eller om friheten att odla borde begränsas.
Tycker helt klart att reglerna för bygglov bör förenklas. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det var någon med erfarenhet av Norge som inflikade om hur man där har skyldigheter gentemot sina grannar samtidigt som byggreglerna är friare.

D Dilato skrev:
Säger vilken lagstiftning/förordning/dom?
PBL kap 8 paragraf 15

E Erik_91 skrev:
Summa summarum:

Jag väntar tills den nya grannen har flyttat in och hunnit bo in sig.

Pratar med hen vad de tycker om trädet i fråga.

Erbjuder att ta in en arborist att antingen bara toppa trädet eller att fälla den.

Erbjuder en flaska gott för besväret.

Alla blir nöjda och glada, inklusive detta forum.
Nej vänta inte!

Tänk utanför boxen - Nu har du ju chansen att köpa grannens hus och fixa till tomten precis som du vill ha den. Sedan säljer du huset vidare utan att ha flyttat in. Kanske blir den fixade tomten en visuell förbättring och höjer husets värde, vem vet?

Lycka till i vilket fall som helst!

L lbgu skrev:
Fint av dig. Dock tror jag inte du släcker grillen om du har 10 gäster i trädgården och det marinerade köttet kommer ut från köket samtidigt som grannen kommer in och ber dig sluta grilla. Men jag kanske har fel.
Förresten tycker kanske grannen att ni inte ska vara i trädgården då det stör honom ;)
Men visst du kanske alltid böjer rygg åt dina grannar. Riktig drömgranne.
Nej, det gör jag såklart inte. Men om jag vet att grannen är känslig så har jag förvarnat honom om den kommande grillfesten och vad som kommer att ske.

Jag förstår att tanken på att visa hänsyn till andra och ibland göra uppoffringar är svindlande, smått obegriplig. Det visar ju denna debatt.

A ArneTW skrev:
Visst kan man argumentera om att det kanske skulle finnas skrivelser i detaljplaner i tätbebyggda områden med små tomter... hur det nu skulle följas upp.

Men är det utanför detaljplaner och större tomter är jag ganska nöjd att man får ha träd på tomten.

Det finns ju tom Skogstomter där träd är en del av tomten.

/ATW
Hur följer man upp andra regler som styr vad man får eller inte får göra på sin fastighet? Den krassa sanningen är väl att det oftast är grannar som skvallrar om svartbyggen, skrotupplag eller vad det må röra sig om.

Sen som du skriver så bör detta vara proportionerligt med storlek och placering av tomt. Det är rätt stor skillnad mellan hur mycket träd som grannarna ska acceptera mellan en hektar tomt utanför planlagtområde och 300kvm radhustomt.

T Thomas I skrev:
Du förstår att det kan finnas tillfällen att det är lämpligt att man inte får göra precis som man vill
Naturligtvis finns det det. Du är bara barnslig nu!

Dock tycker jag den grundregel som gäller idag är sund. Alltså att man har nästan oinskränkt rätt att odla vilken växtlighet man önskar på sin egen fastighet.

Jag inser att alla inte håller med och de är naturligtvis fria att arbeta för en ändring av regelverket.

• Haha
Thomas I
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Nej, det gör jag såklart inte. Men om jag vet att grannen är känslig så har jag förvarnat honom om den kommande grillfesten och vad som kommer att ske.

Jag förstår att tanken på att visa hänsyn till andra och ibland göra uppoffringar är svindlande, smått obegriplig. Det visar ju denna debatt.
Det vi finner anmärkningsvärt är ju att det hela tiden är grannen med trädet som ska visa hänsyn till grannen som vill att trädet ska väck.. väldigt ensidig hänsyn alltså.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Du tycker inte att du kan visa hänsyn till grannen och låta honom ha sina träd ifred. Rätt hänsynslöst och kräva att någon ska ta bort ett träd han inte vill ta bort. Eller är det bara andra som ska visa hänsyn till dig?

• Älska
Intet
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
PBL kap 8 paragraf 15
Var där står det att:
Det är inte ok att ha fullstora träd, tall, björk, ek mfl i eller nära tomtgräns
🤔🤔
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

Om det på tomten finns en anordning som är avsedd att uppfylla kraven i 9 §, ska den i skälig utsträckning hållas i sådant skick att den fyller sitt ändamål.
Lekplatser och fasta anordningar på lekplatser ska underhållas så att risken för olycksfall begränsas.

Byggnadsnämnden får besluta att det ska planteras på tomten och att befintlig växtlighet på tomten ska bevaras, om det behövs för att uppfylla kraven i första stycket.

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Fint att du vill att grannarna ska få mer inflytande över varandras träd/häckar och buskar.. blir säkert färre konflikter.

Nåt annat du vill att grannarna ska bestämma åt dig?

/ATW
Jag tänker studsmattorna. Och grillar. Samt uteplatser generellt, det är så jobbigt med ljudet när grannarna uppehåller sig långa perioder utomhus i trädgården.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.