Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
R404A får fortfarande användas och även fyllas på, om kylaggregatet har en fyllnadsmängd som är lägre än 10,2 kg.
Jag skrev till en kyltekniken och värmepump monter han sa
när maskinen går kolla tempraturerna i meny 5 och meny 2 i meny 5 hittar du vämrepumpens temp i innedel. skit i utedelen det är i innedelen du skall kolla. du ser om den sticker, laddpumpen brukar vara en felkälla, liksom växelventil, sen kan det också vara expansionsventil och tyvärr får man inte fylla på dessa maskiner hur som helst och gasen är snordyr. och det finns ingen ersättningsgas.
när maskinen går kolla tempraturerna i meny 5 och meny 2 i meny 5 hittar du vämrepumpens temp i innedel. skit i utedelen det är i innedelen du skall kolla. du ser om den sticker, laddpumpen brukar vara en felkälla, liksom växelventil, sen kan det också vara expansionsventil och tyvärr får man inte fylla på dessa maskiner hur som helst och gasen är snordyr. och det finns ingen ersättningsgas.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Ta dit någon som kan något. Det är troligtvis värmebärarpumpen som sitter fast. Det finns köldmedium till dessa kylaggregat, inga problem alls.D dani1981 skrev:Jag skrev till en kyltekniken och värmepump monter han sa
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Hade en 2020 tror jag, men den skar sig 2016. HP larmet gick hela tiden innan.
Fick köpa ny rabbaterat av nibe då den inte gick att laga. Blev en F 2030.
Pannan inne är en VVM240, Men blev uppgraderad till en VVM300 med nya kretskort.
Fick köpa ny rabbaterat av nibe då den inte gick att laga. Blev en F 2030.
Pannan inne är en VVM240, Men blev uppgraderad till en VVM300 med nya kretskort.
Hej,D dani1981 skrev:
Jag har en Nibe VVM300 och en fighter 2020. Jag får samma problem med HP larm ofta. Har rengjort filter och luftat men det hjälper inte. Har sänkt maxtemp på framledning till 52 grader det blev lite bättre men jag får ändå Larmet när det blir kallt ute. Jag har ställt värmekurvan på 11 och 3 grader. sätter jag den på lägre så fryser vi hemma. Det är ett äldre hus och alla element sitter inte vid fönstren så jag kan inte sätta den lägre än så.
När jag känner på rören så finns det en skillnad i tempen på rören mellan värmepumpen och pannan.
meny 5.12 vätskeledningstemperatur ligger jämnt med 5.14 Returtemperatur. ibland är returtemperaturen högre. Pumstatus står ibland som Hög returtemp och stoppad.
Några ideer någon? Det är otroligt irriterande att vakna på natten pga kallt hemma o gå ner till kalla källaren för att återställa pannan
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Som jag nämnt ovan hade jag problem förut.
Från jag köpte huset 2014 gick HP Larmet rätt ofta.
Hade rörmokare här som inte kunde hitta något fel.
HP larm gick regelbundet i nästan 2 år.
Den skar sig i februari 2016, och min "vanliga rörmokare" förstog fortfarande inte vad det var.
Kontaktade en Nibe auktionerad röris som konstaterad att Fighter 2020 skurit, och bara att köpa en ny.
Så den fick gå på elpanna tills jag fått utedelen utbytt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig hur du ska lösa ditt problem,
annat än att det som hände mig.
Kan eventuellt även hända dig, då jag/röris inte heller kunde hitta problemet.
Från jag köpte huset 2014 gick HP Larmet rätt ofta.
Hade rörmokare här som inte kunde hitta något fel.
HP larm gick regelbundet i nästan 2 år.
Den skar sig i februari 2016, och min "vanliga rörmokare" förstog fortfarande inte vad det var.
Kontaktade en Nibe auktionerad röris som konstaterad att Fighter 2020 skurit, och bara att köpa en ny.
Så den fick gå på elpanna tills jag fått utedelen utbytt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig hur du ska lösa ditt problem,
annat än att det som hände mig.
Kan eventuellt även hända dig, då jag/röris inte heller kunde hitta problemet.
Klicka här för att svara