Hej!

Har någon här testat att bygga med House of woods Scandianavia (HOWS)? Är nyfiken på dem.
De levererar dock inte nyckelfärdiga hus i Västra Götaland. Är ny på hela tanken att bygga hus och fattar inte riktigt vad det innebär att färdigställa grund och även montera sånt som de inte gör inne i huset. Är tanken att man ska klara detta själv eller måste man anlita någon då? Och vad hamnar man på för slutsumma då?

Vi vill gärna bygga, men känner att 3 mille är ungefär där det behöver ligga inklusive tomt. Kanske ni har några andra tips på vart man kan vända sig? Vi kommer att behöva lite special, då vi är musiker och behöver en del i huset till detta ändamål. Den delen behöver vara extra isolerad.

Tack på förhand!

Grunden kan du troligen inte göra själv. Det är också den del som oftast kan ge nästan okontrollerade kostnadsökningar.

• Gilla
Lelgis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Grunden kan du troligen inte göra själv. Det är också den del som oftast kan ge nästan okontrollerade kostnadsökningar.
Vad brukar det röra sig om i kostnad? Någon lämplig att anlita gällande detta?

Jag är nog inte rätt person att ange det. Men i bästa fall kanske 3000 kr / kvm. Men det kan bli 2 - 4 ggr dyrare också. Beror på tomtens egenskaper.

• Gilla
Lelgis
  • Laddar…
Jag har sett shablonuppskattningar. Om du tar någon av husleverantörerna som bara levererar en husbyggsats. Sedan får du räkna med 1 - 1,5 milj. För grund och färdigställande.

Med en budget på 3 milj. så skulle jag nog i första hand titta på färdiga begagnade hus. Du får en bättre koll på slutlig kostnad. Skall du klara en byggbudget på 3 milj, så behöver du en billig tomt. Då är risken stor att du bygger någonstans där det slutliga huset blir mindre värt än byggkostnaden.

• Gilla
Lelgis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har sett shablonuppskattningar. Om du tar någon av husleverantörerna som bara levererar en husbyggsats. Sedan får du räkna med 1 - 1,5 milj. För grund och färdigställande.

Med en budget på 3 milj. så skulle jag nog i första hand titta på färdiga begagnade hus. Du får en bättre koll på slutlig kostnad. Skall du klara en byggbudget på 3 milj, så behöver du en billig tomt. Då är risken stor att du bygger någonstans där det slutliga huset blir mindre värt än byggkostnaden.
Det bästa vore väl att hitta någon som levererar ett nyckelfärdigt hus.

L Lelgis skrev:
Det bästa vore väl att hitta någon som levererar ett nyckelfärdigt hus.
Nyckelfärdigt kostar extra...
Det är en säkerhet, och det betalar man för.

Man skall vara lite försiktig med begreppet nyckelfärdigt. Det är en ren marknadfsföringsterm. Beroende på vilken tillverkare så kan det i princip betyda färdigt, möblerat eller en hög med brädor (lite överdrivet) och allt däremellan.

En juridiskt gångbar tolkning är "totalentreprenad", då har byggaren totalt ansvar för att det blir ett fungerande hus, man har avtal med EN leverantör, som inte kan skylla på någon annan ifall det blir fel osv.

Totalentreprenad brukar kosta en hel del extra, mera vanligt är en delad entreprenad. Där du som köpare får teckna avtal med de olika entreprenörer som är inblandade. Det ger en risk för att saker ramlar mellan stolarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.