Hota med advokat... Så himla tramsigt, skit i köparen. Har de problem får de väl stämma dig. Till dess ska du inte bemöta dem, hänvisa till försäkringsbolag.
Säger också ganska mycket om man skiter i att göra en husbesiktning och sen kommer och klagar. Gissningsvis rör det sig om okunnighet även här.
Säger också ganska mycket om man skiter i att göra en husbesiktning och sen kommer och klagar. Gissningsvis rör det sig om okunnighet även här.
Vill börja med att säga att jag inte har några faktiska kunskaper om vad som gäller, men har läst en del om dolda fel osv senaste tiden för egen skull. Det där är en så löjligt enkel sak att kolla själv så det måste ju falla inom undersökningsplikten. Har hon dessutom valt att inte göra en besiktning så känns det solklart att hon inte uppfyllt den
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Vid tillträdet så reglerar det köpeavtal ni har vad som skall hända. Där står hur mycket pengar köparen skall betala, ochdet står att du skall lämna över fastigheten (dvs. skriva på köpebrevet).Tysk skrev:
Om endera parten väljer att bryta det avtalet så är det ett avtalsbrott. Köparen kan inte betala mindre än vad som framgår av avtalet såvida ni inte kommit överens om det vid sidan om avtalet. Det finns troligen en gräns där betalningsvägran inte anses så allvarligt att du får låta bli att lämna över fastigheten. Typ om köparen ensidigt vill göra avdrag med 500 kr för påstått dålig flyttstädning. Är det så små belopp det handlar om så kan det tänkas att man som säljare måste fullfölja sin del av avtalet även om köparen vägrar betala de sista hundralapparna (vet ej).
Som jag förstår så avtalar man inte bort att köparen kan gå på dig istället för försäkringsbolaget, däremot erbjuder sig försäkringsbolaget att ta diskussionen. Om försäkringsbolaget vägrar betala så kan ju köparen välja att gå på dig istället. Många säljare tror att de köpt sig helt fria genom denna typ av försäkring, men det är nog fel. Man kan iofs ha en friskrivningsklausul i köpekontraktet, men då skulle jag som köpare inte vara så glad om man ville göra så.
Detta är såsom jag fått förklarat för mig utav sådana som kan juridiken kring detta, jag är själv inte beläst i ämnet.
Däremot så tror jag också att du (som sagts tidigare) kan vara lugn - detta fel borde besiktningsmannen eller köparen hitta, det är inte dolt. Om du inte har en klausul att köparen kan frånträda köpet om han hittar (valfritt) fel så får köparen nog stå sitt kast i detta fall...
Detta är såsom jag fått förklarat för mig utav sådana som kan juridiken kring detta, jag är själv inte beläst i ämnet.
Däremot så tror jag också att du (som sagts tidigare) kan vara lugn - detta fel borde besiktningsmannen eller köparen hitta, det är inte dolt. Om du inte har en klausul att köparen kan frånträda köpet om han hittar (valfritt) fel så får köparen nog stå sitt kast i detta fall...
Köparen ringde Anticimex som gjorde Besiktning och nöjde sig med deras svar. Sen skrev de under och hittar flera dagar efter nåt fel. JAG skulle ha låtit lägga i en Klausul som ger mig som Köparen rätt att Besiktiga Huset inom en viss tid på egen Hand när jag inte vill Lägga ut Pengar för en Besiktningsman. Men ingen Klausul finns
Vad för mäklare skapar kontrakt helt utan besiktningsklausul om inte säljaren begärt det?
För din del så finns inget avtalat om att de kan kräva reduktion på pris eller häva köp, allt de gör kommer leda till kontraktsbrott.
För golvbrunnen sen så får de dra det som dolt fel i efterhand och det kommer nog bli svårt för dem att få det giltigt.
För din del så gör ingenting innan köpet, sen är det säljare som får gå på Anticimex i och med försäkringen och att de besiktat.
För din del så finns inget avtalat om att de kan kräva reduktion på pris eller häva köp, allt de gör kommer leda till kontraktsbrott.
För golvbrunnen sen så får de dra det som dolt fel i efterhand och det kommer nog bli svårt för dem att få det giltigt.
För din del så gör ingenting innan köpet, sen är det säljare som får gå på Anticimex i och med försäkringen och att de besiktat.
Advokat kan de väl få hota med, även om jag har lite svårt att se det som en hot... En advokat är ju bara en juridiskt kunnig person, det är ju ändå en domstol som kommer att avgöra om det blir tvist. Men advokaten kommer säkert avråda dem från att dra det till domstol (för advokaten vet att de kommer att förlora).
Det är ju även vanligt att folk hotar med domstol, men om man säger att man ser fram emot att få frågan prövad i rätten så släpper de plötsligt hotet (för det kostar oftast både tid och pengar att driva frågan).
Har ni skrivit på ett kontakt så gäller det kontraktet. Om nån av er inte följer kontraktet är det kontraktsbrott. Så de bara till att du följer dina åtaganden enligt kontraktet.
Det är ju även vanligt att folk hotar med domstol, men om man säger att man ser fram emot att få frågan prövad i rätten så släpper de plötsligt hotet (för det kostar oftast både tid och pengar att driva frågan).
Har ni skrivit på ett kontakt så gäller det kontraktet. Om nån av er inte följer kontraktet är det kontraktsbrott. Så de bara till att du följer dina åtaganden enligt kontraktet.
Det verkar som att köparen inte har så mycket att hämta gentemot dig. Köparen har besiktigat huset och skrivit ett köpekontrakt. Att inte fullfölja köpet är ett avtalsbrott som kan bli dyrt för köparen.
Jag hade ringt köparen och sagt åt denne att du ser köpet som klart för din del, och att kommer att tvingas stämma för kontraktsbrott om säljaren avbryter affären. Du kommer också att hålla handpenningen tills stämningen är utredd.
Däremot kan köparen kräva att besiktningsmannen tar ekonomiskt ansvar för att inte ha upptäckt det felaktiga fallet. Felaktigt fall är en basal sak att kolla och en besiktningsman får inte missa detta.
Om köparen tar kontakt med en advokat kommer denne troligen att råda köparen att kräva ersättning av besiktningsmannen.
Jag hade ringt köparen och sagt åt denne att du ser köpet som klart för din del, och att kommer att tvingas stämma för kontraktsbrott om säljaren avbryter affären. Du kommer också att hålla handpenningen tills stämningen är utredd.
Däremot kan köparen kräva att besiktningsmannen tar ekonomiskt ansvar för att inte ha upptäckt det felaktiga fallet. Felaktigt fall är en basal sak att kolla och en besiktningsman får inte missa detta.
Om köparen tar kontakt med en advokat kommer denne troligen att råda köparen att kräva ersättning av besiktningsmannen.
Nu ska vi träffas hos Mäklaren som ringde igår och tycker att vi måste komma överens för att Överföring kan blir so bra som möjligen nästa Vecka. Jag är liten tveksam till denna Möte för min Fru är lätt att övertala bara för att slippa Problem och börjar gråta när allt går emot oss. bara synd att vi inte ha nån som kan föra våran Talan so vi slipper att blir Utnyttjad. Jag ska stå på mig för vi har inte gjord fel och låter Småungar ( 19 och 23 år ) köra med oss.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är ett bra råd. Om frun har svårt att ta konflikten, så lämna henne utanför.
Jag tycker det är väldigt tveksamt om du överhuvudtaget skall gå på ett möte med köpare och mäklare. Affären är klar.
Be mäklaren att förklara för köparen vilka skadeståndsbelopp som kan bli aktuella om köparen bryter avtalet.
Tänk själv på att OM köparen tillåts bryta avtalet utan giltigt skäl, så har mäklaren ändå rätt till sitt arvode, som du då får betala.
Jag tycker det är väldigt tveksamt om du överhuvudtaget skall gå på ett möte med köpare och mäklare. Affären är klar.
Be mäklaren att förklara för köparen vilka skadeståndsbelopp som kan bli aktuella om köparen bryter avtalet.
Tänk själv på att OM köparen tillåts bryta avtalet utan giltigt skäl, så har mäklaren ändå rätt till sitt arvode, som du då får betala.