Hej

När lägger man på höstgödning; vid någon viss marktemp, lufttemp eller någon speciell månad ? Tänkte lägga på Weibulls höstgödning.

/Mortimer

Brukar väl ta och sprida det i mitten av augusti om man befinner sig i mellersta Sverige. Höstgödsling ska alltså inte ske på hösten när det är ruggigt och kallt utan på sensommaren.

Höstgödsling ska även ske om man vårgödslat för att växterna ska bäst ta upp alla näringsämnen.

Nu bor ju jag dock i skåne. Var inne och läste på Ollebergs hemsida igår där han skriver i sitt höstprogram under september-oktober:"Lämplig tid att sprida ut detta är i mitten eller slutet av september"
Skåne och de södra delarna av landet har i regel lite längre sommar. Idag har de snackat om uppemot 27grader.

Men i Skåne är det väl passande i september. Inte behöver man var så himla noga med datum men det är ju tacknämligt att växterna hinner ta upp näringsämnena annars faller höstgödslingens idé om varför man tillför dem. Likaså är det bra om man börjat säsongen på våren med att gödsla och pyssla om dem. Det har tydligen visat sig att växterna tar upp näringen på hösten bäst om man förbereder redan på våren. Se Odla.nu om höstgödsling.

Var försiktig med att gödsla gräsmattan nu. Om det behövs gödslas, så ta bara halva doseringen än vad som föreslås för annars kan det lätt bli snömögel.

Man gödslar med höstgödning nu så det är ingen fara. Enklast är att följa Ollebergs råd. Skulle jag göda med annat än höstgödning nu så skulle jag ge kanske bara 1kg/100m2 med tanke på jag bor i skåne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.